Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1352711
Min S60-03 som startar utan problem "jämt", har blivit svårstartad när motorvärmaren varit på ett par timmar. :-(
Fick höra att det kanske är ÅNGLÅS och behöver hjälp av någon här på forumet att få veta vad det är och vad man kan göra åt det. :oops:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1352713
Jag tror snarare på att motorns temperaturgivare som sitter upptill får varm kylarvätska och tror att motorn är varmare än vad den är, då blir bilen svårare att starta eftersom motorn fortfarande är till största delen kall.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1352726
Finns inget att göra utom att sluta använda motorvärmare. Om jag nu har rätt, det får någon annan tycka till om.

Har du förresten en originalvärmare som värmer oljan eller en eftermonterad som värmer kylarvätska?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1352727
En 500 w värmare som det är normalt räcker oavsett inte särskilt långt vad gäller att orsaka någon ånga, det är för mycket att värma upp.
av MickeM
#1352735
Detta symptom uppstår ofta om man har slangvärmare, som värmer kylvätskan effektivare än orginal kontaktvärmare.
Då luras tempgivaren som "Sbergdal" säger, och bilen blir svårstartad.

Ånglås =nej nej.

Orginal kontaktvärmare värmer själva vätskan sämre, men motorkroppen lika bra, så för motorn är det lika.
Men det tar något längre tid att få värme i kupén med orginal kontaktvärmare.

Lösningen är väl att köra motorvärmaren längre tid eller kortare. Prova sig fram.

Sitter det dock orginalvärmare, är nog något knas. Exakt vad, behövs nog felkoder för.
Om inte tändstiften är usla.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1352743
VTIs jämförelser av blockvärmare mot slangvärmare ger den senare en ganska tydlig vinst.

När jag själv hade Volvos blockvärmare på S80n märkte jag ingen större skillnad med eller utan. Använde den egentligen mest för kupefläktens skull.
av Rådlös
#1352783
Instämmer med MickeM. Ånglås? Nej!
Jag gjorde ett experiment för några år sedan på min V70 2.0 F -08. Där sitter det originalmonterat en "riktig" insticksvärmare Volvo original/Calix. I motorblocket och kylvattnet alltså. Jag lät värmaren sitta påkopplad mer än ett dygn. Sedan mätte jag med en IR-termometer på motorblocket. + 30° C var det efter det dygnet.
Den motorvärmaren är på 418 watt. Det räknade jag fram med P=U2/R. Och R mätte jag direkt i intagskontakten med en multimeter. Jag hade ingen kupévärmare som kunde luras. Det är möjligt att det kanske inte var det optimala mätstället på blocket, men efter så många timmar borde motorn vara genomvarm.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]