- sön 08 dec 2019, 10:24
#1352552
Samtliga gick runt nästan som om tändstiften vore ur. 100% döda. Inte ett slag.
Första kollen föll naturligt på om kamaxlarna rörde sig eller kamrem/kedjebrott.
Båda fixades med olja i cylindrarna.
En var tidig v70. Ca 10.000mil, så särskilt sliten var den inte. Flyttats för snöskottning. Den hade hydrualiska lyftare, så jag spekulerade i att ventilerna inte stängde riktigt. Men med olja och utan spridare inkopplade kom kompet tillbaka efter ca 2 mororvarv. Spridare inkopplade startade den som om inget hänt.
Den andra var en Toyota. Ca 20.000mil.
Den backades ut ur garaget. Morgonen efter är den död.
Den hade mekaniska lyftare, men samma scenario. Där satt spridarkontakterna väldigt otillgängligt, så jag testade först med andra stift. Nope. Olja, och nya stiften kom den igång, men spottade lite.
Jag vet att det nu är något ändrat i mjukvaran på iaf Volvo just för detta, som gör det mindre frekvent.
Men det händer än. Och sliten motor ökar säkert risken betydligt.
Jag vet inte faktum till orsaken, och det finns flera teorier till detta syndrom.
Men oljan i cyl var helt avgörande i båda mina fall.
Helt klar är i alla fall:
Har motorn startats kall, ska den gå minst i några minuter.
Oavsett bilmärke.
Gamla jänkare drabbas lätt av ånglås, men dom startar bara inte. Dom låter normalt på starten för kompet finns kvar.
Det har drabbat min gamla Opel Commodore A nån gång. (Tysk, inte USA men liknande teknik)
Stiften är skapligt torra och ger gnista, men bränsleångorna från bensin liggande i insuget ger för lite syre. Full gas räcker inte. Trästicka som håller upp gasspjället en stund med luftburken borta så ångar det bort.
Sen brukar den gå igång.
Erik Å skrev: ↑lör 07 dec 2019, 20:51Jag har fixat två med syndromet åt bekanta.MickeM skrev: ↑lör 07 dec 2019, 09:54 ..extra bensin tvättar bort den mikroskopiska oljefilmen i cylindrarna så det förlorar betydande del av kompressionen. Moderna lågfriktionskolvar behöver den filmen...Är det säkert att det där inte är en skröna? Jag har jättesvårt att tro att man skulle kunna tappa så mycket kompression att det inte skulle gå att starta. Om kompressionsringarna är helt utslitna möjligen..
Samtliga gick runt nästan som om tändstiften vore ur. 100% döda. Inte ett slag.
Första kollen föll naturligt på om kamaxlarna rörde sig eller kamrem/kedjebrott.
Båda fixades med olja i cylindrarna.
En var tidig v70. Ca 10.000mil, så särskilt sliten var den inte. Flyttats för snöskottning. Den hade hydrualiska lyftare, så jag spekulerade i att ventilerna inte stängde riktigt. Men med olja och utan spridare inkopplade kom kompet tillbaka efter ca 2 mororvarv. Spridare inkopplade startade den som om inget hänt.
Den andra var en Toyota. Ca 20.000mil.
Den backades ut ur garaget. Morgonen efter är den död.
Den hade mekaniska lyftare, men samma scenario. Där satt spridarkontakterna väldigt otillgängligt, så jag testade först med andra stift. Nope. Olja, och nya stiften kom den igång, men spottade lite.
Jag vet att det nu är något ändrat i mjukvaran på iaf Volvo just för detta, som gör det mindre frekvent.
Men det händer än. Och sliten motor ökar säkert risken betydligt.
Jag vet inte faktum till orsaken, och det finns flera teorier till detta syndrom.
Men oljan i cyl var helt avgörande i båda mina fall.
Helt klar är i alla fall:
Har motorn startats kall, ska den gå minst i några minuter.
Oavsett bilmärke.
Gamla jänkare drabbas lätt av ånglås, men dom startar bara inte. Dom låter normalt på starten för kompet finns kvar.
Det har drabbat min gamla Opel Commodore A nån gång. (Tysk, inte USA men liknande teknik)
Stiften är skapligt torra och ger gnista, men bränsleångorna från bensin liggande i insuget ger för lite syre. Full gas räcker inte. Trästicka som håller upp gasspjället en stund med luftburken borta så ångar det bort.
Sen brukar den gå igång.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.