Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1352552
Erik Å skrev: lör 07 dec 2019, 20:51
MickeM skrev: lör 07 dec 2019, 09:54 ..extra bensin tvättar bort den mikroskopiska oljefilmen i cylindrarna så det förlorar betydande del av kompressionen. Moderna lågfriktionskolvar behöver den filmen...
Är det säkert att det där inte är en skröna? Jag har jättesvårt att tro att man skulle kunna tappa så mycket kompression att det inte skulle gå att starta. Om kompressionsringarna är helt utslitna möjligen..
Jag har fixat två med syndromet åt bekanta.
Samtliga gick runt nästan som om tändstiften vore ur. 100% döda. Inte ett slag.
Första kollen föll naturligt på om kamaxlarna rörde sig eller kamrem/kedjebrott.
Båda fixades med olja i cylindrarna.

En var tidig v70. Ca 10.000mil, så särskilt sliten var den inte. Flyttats för snöskottning. Den hade hydrualiska lyftare, så jag spekulerade i att ventilerna inte stängde riktigt. Men med olja och utan spridare inkopplade kom kompet tillbaka efter ca 2 mororvarv. Spridare inkopplade startade den som om inget hänt.

Den andra var en Toyota. Ca 20.000mil.
Den backades ut ur garaget. Morgonen efter är den död.
Den hade mekaniska lyftare, men samma scenario. Där satt spridarkontakterna väldigt otillgängligt, så jag testade först med andra stift. Nope. Olja, och nya stiften kom den igång, men spottade lite.

Jag vet att det nu är något ändrat i mjukvaran på iaf Volvo just för detta, som gör det mindre frekvent.
Men det händer än. Och sliten motor ökar säkert risken betydligt.

Jag vet inte faktum till orsaken, och det finns flera teorier till detta syndrom.
Men oljan i cyl var helt avgörande i båda mina fall.
Helt klar är i alla fall:
Har motorn startats kall, ska den gå minst i några minuter.
Oavsett bilmärke.

Gamla jänkare drabbas lätt av ånglås, men dom startar bara inte. Dom låter normalt på starten för kompet finns kvar.
Det har drabbat min gamla Opel Commodore A nån gång. (Tysk, inte USA men liknande teknik)
Stiften är skapligt torra och ger gnista, men bränsleångorna från bensin liggande i insuget ger för lite syre. Full gas räcker inte. Trästicka som håller upp gasspjället en stund med luftburken borta så ångar det bort.
Sen brukar den gå igång.
av Erik Å
#1352574
Tappar man komp helt så skulle jag tro att det i första hand beror på att kompressionsringarna fastnar i sot och avlagringar som ligger i spåren så att de inte kan fjädra ut som det är tänkt. Javisst, bensin skulle kunna göra avlagringarna kladdigare så att ringarna fastnar..
Jag har aldrig haft problem med komp men det kanske kommer när jag åkt en bit till. :-) Nu ska bilen börja gå i jobbpendling igen, den har haft semester ett tag
#1352587
Har varit med om detta två gånger, dels en Mondeo 2.0 -04, frugan skulle bara plocka ur en CD från stereon men gjorde misstaget att starta den samtidigt, jag fick mala väldigt länge innan den startade nästa gång.
Sedan en nära bekants Yaris -04 som förra vintern bara skulle flyttas fram 5m för snöskottning, batteriet var dock lite svagt så startkablarna fick plockas fram innan den startade igen (hade batteriet varit friskt hade startkablarna nog inte behövts men jag fick ändå mala på hyfsat länge innan den startade igen, den startar annars alltid på nolltid)
av MickeM
#1352618
Erik Å skrev: sön 08 dec 2019, 12:42 Tappar man komp helt så skulle jag tro att det i första hand beror på att kompressionsringarna fastnar i sot och avlagringar som ligger i spåren så att de inte kan fjädra ut som det är tänkt. Javisst, bensin skulle kunna göra avlagringarna kladdigare så att ringarna fastnar..
Jag har aldrig haft problem med komp men det kanske kommer när jag åkt en bit till. :-) Nu ska bilen börja gå i jobbpendling igen, den har haft semester ett tag
Jag vet att det hände på både 850 och första gen S/V70 redan under garantitiden.
Så sliten eller sotig är inte orsaken.

Men man ska skilja på Lawn-mover-syndrome och vanlig nersurning. Är den bara sur, brukar nya/andra/rengjorda stift och fullgas få igång den ganska lätt, och startmotorn låter som vanligt.
"Nje-nje-nje....."
Inte "njeeeeeeee jeeeee jeeeeee ......"
Som motstånd på enstaka cyl typ varannan kompressionstakt.
Helt komplös är den nog inte, men något är det som händer med kompet. VAD kan man spekulera i, men med olja i så återkommer det.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]