Sida 3 av 3

Re: Koppling

Postat: sön 15 dec 2019, 21:27
av Erik Å
Nej nej, man får inte gå ner till "min"-markeringen på bromsvätskebehållaren, kopplingen suger luft långt innan dess! Håll dig nära eller ovanför "max". Och luta gärna bilen mot sidan där intaget är. Bromsarna tar vätska ur botten på behållaren men kopplingen högst upp..

Re: Koppling

Postat: sön 15 dec 2019, 21:40
av GLIZ
Erik Å skrev:Nej nej, man får inte gå ner till "min"-markeringen på bromsvätskebehållaren, kopplingen suger luft långt innan dess! Håll dig nära eller ovanför "max". Och luta gärna bilen mot sidan där intaget är. Bromsarna tar vätska ur botten på behållaren men kopplingen högst upp..
Ofan. Bra att veta. Ska hålla koll på det då.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Koppling

Postat: mån 16 dec 2019, 06:59
av MickeM
Kom nu ihåg att bromsvätska är glykolbaserad.
Så den blandar sig med kondensvattnet och agerar frostskydd.

Annat om det vore olja som inte blandade sig med vattnet. DÅ skulle det kunna lägga sig vatten på lägre platser.

Bromsvätska är igen olja över huvudtaget, trots att det ofta kallas just "Bromsolja".

Men byte av bromsvätska är bara bra.
Gammal vätska med hög fukthalt förlorar smörjegenskaper till viss del.
Kokpunkten sänks, men det är mer viktigt för broms än koppling.

Re: Koppling

Postat: tor 19 dec 2019, 21:16
av GLIZ
MickeM skrev:Kom nu ihåg att bromsvätska är glykolbaserad.
Så den blandar sig med kondensvattnet och agerar frostskydd.

Annat om det vore olja som inte blandade sig med vattnet. DÅ skulle det kunna lägga sig vatten på lägre platser.

Bromsvätska är igen olja över huvudtaget, trots att det ofta kallas just "Bromsolja".

Men byte av bromsvätska är bara bra.
Gammal vätska med hög fukthalt förlorar smörjegenskaper till viss del.
Kokpunkten sänks, men det är mer viktigt för broms än koppling.
Bytt vätska i kopplingsdelen i dag. Byter i bromssystemet i morgon. Kallt att stå ute. Gör ont, ont i mina brandskadade händer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Koppling

Postat: tor 19 dec 2019, 22:29
av MickeM
GLIZ skrev: tor 19 dec 2019, 21:16
MickeM skrev:Kom nu ihåg att bromsvätska är glykolbaserad.
Så den blandar sig med kondensvattnet och agerar frostskydd.

Annat om det vore olja som inte blandade sig med vattnet. DÅ skulle det kunna lägga sig vatten på lägre platser.

Bromsvätska är igen olja över huvudtaget, trots att det ofta kallas just "Bromsolja".

Men byte av bromsvätska är bara bra.
Gammal vätska med hög fukthalt förlorar smörjegenskaper till viss del.
Kokpunkten sänks, men det är mer viktigt för broms än koppling.
Bytt vätska i kopplingsdelen i dag. Byter i bromssystemet i morgon. Kallt att stå ute. Gör ont, ont i mina brandskadade händer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
I sådant fall skulle jag invänta varmare väder för bromsvätskebyte.
Byte bör göras med några års mellanrum, men dom månaderna kan det gott vänta.

Re: Koppling

Postat: lör 21 dec 2019, 13:42
av GLIZ
MickeM skrev:
GLIZ skrev: tor 19 dec 2019, 21:16
MickeM skrev:Kom nu ihåg att bromsvätska är glykolbaserad.
Så den blandar sig med kondensvattnet och agerar frostskydd.

Annat om det vore olja som inte blandade sig med vattnet. DÅ skulle det kunna lägga sig vatten på lägre platser.

Bromsvätska är igen olja över huvudtaget, trots att det ofta kallas just "Bromsolja".

Men byte av bromsvätska är bara bra.
Gammal vätska med hög fukthalt förlorar smörjegenskaper till viss del.
Kokpunkten sänks, men det är mer viktigt för broms än koppling.
Bytt vätska i kopplingsdelen i dag. Byter i bromssystemet i morgon. Kallt att stå ute. Gör ont, ont i mina brandskadade händer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
I sådant fall skulle jag invänta varmare väder för bromsvätskebyte.
Byte bör göras med några års mellanrum, men dom månaderna kan det gott vänta.
Gör nog det för igår regnade det "småspik" framöver kommer nog vintern även hit.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk