Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1350861
Har en HU-803 i min V70N -02, plötsligt så har CD & CD-växlare försvunnit ur menyerna, den spelar numera endast radio på AM/FM.
CD-spelaren tar emot och matar in skivorna, men det går inte att spela upp/välja CD i menyn.
Har en Arduino kopplad till CD-växlar/RTI ingången bak på stereon (för att koppla in mig med en 3,5mm plugg från telefonen), men numera går det alltså inte heller att välja detta alternativ i menyn.
Allt har fungerat ypperligt tidigare, men så plötsligt en dag så hade menyerna bara försvunnit.
Så vad kan ha hänt och vad kan man göra åt det?
Senast redigerad av 3 Hilmer, redigerad totalt 0 gång.
#1484620
Så var problemet tillbaka, går endast att välja AM/FM, de andra menyerna är släckta.
CD låter lite ibland när man försöker trycka ut skivan, men inget mer händer.
När det spökat tidigare så fixade man problemet genom att göra stereon strömlös, men detta hjälper inte längre.
Felkoden säger att den saknar signal från CD vilket inte är så konstigt nu när det inte fungerar.
Men hur går man vidare nu, är det fler som haft problem? Går det att lösa eller man tvingas köpa nåt annan enhet eller eftermarknadsstereo!?
#1484623
sicnarf skrev: tor 20 jan 2022, 07:13 Problem med CEM lödningar ?
Ingen aning faktiskt!
Det är ju ett bra tag sedan som felet uppkom första gången, det har hänt ett fåtal gånger efter att jag lagt upp tråden att det strulat men då har det räckt att rycka ur säkringen ett par sekunder för att få det att fungera igen, men nu vill det inte hoppa igång alls! Jag gissar på att det är enheten som strular, men med tanke på vilka luriga problem man kan ställas inför när det gäller dessa bilar så kan man väl egentligen inte utesluta något...

Edit: Det finns inget felmeddelande i displayen så som "CD Error" eller liknande, det är bara att CD/växlare inte lyser upp i menyn och kan heller inte väljas.

Edit2: När jag kopplade ur min blåtandshistoria så tändes "CD" upp, men nu kommer meddelandet "CD ERROR" i displayen, det går vare sig att spela upp eller trycka ut skivan.
Har testat med en annan enhet (HU-603) men problemet kvarstår.
När jag nu kopplade in RTI:n i DIN-kontakten istället för blåtanden så tänds "TV" upp och jag kan använda både detta och AM/FM, men CD fungerar ej! Eller ja, TV visar ju endast myrkrig men i övrigt fungerar läget.

Edit3: Nu fungerar det! :)
Hittade på nåt utländskt forum att det handlade om att den inte kunde mata ut skivan, så man fick hjälpa till lite genom att stoppa in nåt tunt snett neråt så att det fick tag på skivan och kunde lyfta upp och ut. Lyckades på första försöket och nu gick det att mata in skivan igen och faktiskt t o m spela upp innehållet! :)
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]