Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348885
Hej allihopa! Ny medlem här :)

Bytte nyligen främre stötdämpare på min bil, även krängningshämmare på båda sidor och hjullager vä fram.

Fick dock nya problem när jag testkörde den efteråt. Först så är ratten snedställd, när bilen kör rakt fram är ratten vriden ~30˚ åt vänster.

Även när jag körde den i lite högre hastighet (ca 70 km/h) så gjorde den plötsliga ryckningar åt höger med ett visst klankande ljud när det skedde, som jag tror kommer från höger hjulhus.

Styrningen kändes också väldigt instabil och svårt att behålla bilen rak i högre hastighet.

När jag och familjen bytte delarna skruvade vi bara på de igen, så vi har inte dubbelkollat hur hjulinställningarna blev efteråt. Ska göra det de kommande veckorna men försöker ta reda på att allt mekaniskt är riktigt ändå.

Lite saker som kan ha påverkat:
- De nya stötdämparna är lite längre, ögonmåttet säger Max 5cm. Detta påverkar väl hjulinställningen men på vilket sätt?
- Brorsan tyckte det såg ut som att däcken fått positiv Camber efter bytet.
- När vi bytte höger dämpare föll hjulnavet ut så drivaxeln låste sig och vi kunde inte vinkla upp den igen. Tog ut framaxeln och fick sedan ihop allt igen. [Bra lärdom]
- På vänster hjul lossade vi länkarmen, kulleden fick sitta kvar i länkarmen, och sedan skruvade på den igen.
- Eftersom jag ska byta styrlederna också så försökte jag lösgöra inre och yttre, men kom ingen vart (muttern fastrostad), kan dock ha vridit HELA styrleden något varv men det borde väl inte påverka?

Ska köra en testrunda snart igen för att bättre dokumentera körupplevelsen. Var mest skärrad i söndagskväll när det kändes som att man inte riktigt hade full kontroll på bilen i 70 km/h. Och trött efter en hel helg med meckande.

Har någon input eller gissning på vad som kan ha hänt?

Lite Specs:
V70XC -01, 2,4T
Automat
Stötdämpare var färdiga paket som enligt hemsidan ska funka på båda sidor.
Senast redigerad av 1 HenrikJohansson, redigerad totalt 0 gånger.
#1348972
Eftermarknadsfälgar i aluminium?
Kan en centrumring ha ramlat ur?
Då blir den nästan okörbar.
Vobblar plötsligt, oballans ibland, och kan dra åt något håll, för att sedan gå rakt i nån km, osv...
Helskum alltså.

Att byta stötdämpare brukar inte påverka hjulinställningen så markant så ratten blir så snett.
Knappt ens om man får från sänkt till vanlig.

Vad jag förstår lyckades ni inte släppa låsmuttern på styrstaget, och hela staget komplett vreds (möjligen) ända in i inre styrleden? Det ska inte påverka något.

Du lyckades inte sätta styrleden uppifrån istället?
Borde inte gå....

Fick ni in hjullagret ordentligt, eller sitter det lite snett?

Allt åtdraget?
Inkl hjul.
#1348977
Kollad att fjäderbenen är till V70XC (XC70) , och inte till V70? (finns det en länk till dom?)

Camber mätas upp med skjutmått mellan fjäderben och spindel innan dom originella fjäderbenen plockas bort (lite sent nu) och justeras efteråt till samma mått, med dom två stora bultarna på fjäderben/spindel.

Camber kan mätas upp med ett vattenpass och lite trigonometri, eller t.ex en så här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000021195

Scenario: Två goda grannar jobbar på var sin sida av bilen, den ene killen pressar spindeln inåt vid montering, medan den andra låter spindeln hänga utåt vid åtdragning av bultarna.
Det kommer nu att bli flera graders fel på Camber totalt.
Denna feljustering påverkar toe-in mycket, och därmed blir ratten sned...
Så med olik camber och fel toe-in kommet det bli lite skumt att köra bilen.

Om bilen är lite högre nu med nya dämpare/fjäderben, är det troligen på grund av mera lyft från gasen i dämparna, då jag gissar att gasen var slut i dom gamla, och dom nya(?) fjädrarna självklart. Om det inte var kompletta fjäderben, kolla att fjädern står på rätt ställe i övre fjäderskål.

Kolla att ABS-ringarna inte har sprickor, och att tätningsringen mellan drivaxel och hjullager är på rätt ställe.
Efterdra alla bultar/muttrar ni har skruvat på.
#1349073
Tack för all input!

Jag ska ta med mig de när jag får chansen att testköra bilen i veckan.
#1349743
Nu lyckades jag lösa det.

Tog av hjulet och såg att styrleden inte var fastsatt i hjulnavet ordentligt. Tydligen var det ungefär som en torxskruv att man var tvungen att hålla emot i mitten för att fästa. Den glappade någon cm och efter att ha fixat den känns styrningen normal igen.

Det blir en lärdom framöver. Dubbelkolla alla muttrar och skruvar :)


Men....

Sen dök ju nästa grej upp förstås. Det låter som att det nya hjullagret gnisslar. Inte när jag kör 110 dock. Men i lägre hastigheter är det som ett konstant gnisslande eller vissling. Är det vanligt när man sätter in ett nytt hjullager?
#1349785
Hmm det låter troligt. Är den bara att böja tillbaka då?
#1361004
Verkar inte varit det som var problemet, men ska skapa ny tråd om det. Tack för all input :-)

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder