Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
#1348386
Jag har gått igenom vevhusventilationen på en -01 2,4T som rullat 32´ mil. Serviceintervall är 16´ mil. Jag vill uppmärksamma er på vad jag konstaterat. Volvos serviceintervall baseras på att:

- olje- och filterbyten gjorts vid föreskrivet intervall
- oljekvalitet motsvarat Volvos rekommendationer
- oljefiltret motsvarar kraven för att filtrera bort föroreningar

Om billig olja resp filter används och/eller byten inte utförs senast i föreskriven tid så är risken i stort sett garanterad att vevhusventilationen mer eller mindre koksar igen. Det i sin tur kan betyda konsekvenser som ger försämrad smörjning och i bästa fall förkortad livstid på motorn och i värsta fall motorhaveri.

Den motor jag gått igenom nu kom in i sista stund med helt igensatt vevhusventilation men den kommer efter åtgärder vara i bra skick igen. Men jag vill ge er som har en av de bästa bilarna på marknaden ett råd även om bilen är gammal och inte värd så mycket längre:

- Sköt om den som den trotjänare den är och gör olje-/ filter byten enl serviceprogrammet och använd den olja Volvo rekommenderar, likaså använd oljefilter som du kan kan lita på att det verkligen filtrerar oljan. Då får du den livslängd på motorn som du förtjänar. Det blir billigare än att tvingas skrota bilen eller göra motorbyte.
av MickeM
#1348397
Att köra med rätt oljeklass för motorn, för tänkta bytesintervallen är det ingen som säger emot.

Att "billig olja = dålig olja är en dåligt underbyggd myt. Det ska vara rätt oljeklass för motorn och planerad bytesintervall.
Sen kan den köpas vartsomhelst.

Att lyckas finna ett oljefilter som inte filtrerar tillräckligt, är en bedrift.
Då är det skadat eller helt fel filter för motorn i fråga.

Absolut vanligaste orsaken till dylika oljekoksproblem är för långa oljebytesintervaller.
Faktum är att det uppstår även om man följer tillverkarens rekomendationer.
(Generellt problem. Inte märkesspecifikt)
Inte ovanligt att det uppstår PÅ GRUND AV att man följt rekomendationen för slaviskt.
Detta för att man infört sk longlife intervaller, där det kan köras upp mot 3000mil på samma olja. (Olika beroende på motor och årsmodell)
Så lång intervall är bara "olämpligt" på Taxi, poliser och dyl som knappt får en kallstart, men är fullständig förkastligt på de flesta privatpersoners bilar, där körmönstret ofta innehåller alldeles för mycket småkörningar.
Det är främsta orsaken till att man också har tidsgränsen 1år utöver milen, men för många räcker det inte.

Samt, att tidsgränsen slarvar man mer med än milen. Förkastligt för bilar som oftast kortkörs per åktur. Det kräver tätare service än rek.
Det har mndre betydelse med tidsintervallen på bilar som körs sällan, men långt per åktur.
Första kategorin är tyvärr vanligast, och man tror sig vara "safe" för att man följer rek intervall.
av Erik Å
#1348423
Bempo skrev: lör 16 nov 2019, 10:05 .. och använd den olja Volvo rekommenderar..
När min bil var någorlunda ny (för typ 15 år sen) så lät jag Volvoverkstaden göra service bara för att få stämplarna i serviceboken. Intressant nog så är detta den enda perioden någonsin då jag har haft problem med "gummibeläggningar" i motorn, vevhusventilationen slaggade antagligen igen i förtid då också :-) Vad drar man för slutsats av detta? Ingen aning :-D
Biltemas 5W40 är i alla fall inte sämre än oljan som märkesverkstaden använde (då)
av MickeM
#1348452
Biltema har flera motoroljor med viscositeten 5W40.

Viscositeten 5w40 är inte fel, utan fungerar åtet runt i alla bilmotorer av Volvo i denna forunkategori.
Kan ev bli bekymmer i Sibirien i minus 50.

Nedan är inte avsett som svar till "ErikÅ" utan mera generellt.

Klassningen (ASEA följt av komination) är viktigast med oljevalet.
Man ska skilja på olja och olja, och det gör man med just klassningen.

Man kan absolut frångå Volvos rekomendation. Men då ska man veta vad det drar med sig.
Främst i fråga om intevallen.
Är man osäker, så köper man den KLASS som Volvo rekomenderar.

Min egen V70 140hk 2005
Volvo rek är:
viscositet 0w30
ACEA A5-B5

Viscositeten är så tunn för att vara bränslebesparande och därmed klara miljöklass 2005

Klassningen A5-B5 för att den ska klara bytesintervallen upp till 3000mil/1år.

Jag har själv frångått Volvo-rek, till att köra med 5w40 ACEA C3 och byter olja+filter var 1500mil istället för 3000mil.
Då körs den bilen 8mil/arbetsdag.

Kördes den övervägande kortkörningar, skulle jag byta nästan dubbelt så ofta.

Turbos är generellt mer kinkiga med oljevalet, och dom sätter också igen ventilationen även på föredömligt servade motorer.
Sugmotorerna klarar sig betydligt bättre.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1348460
När jag bytte vevhusventilation på min vid snarlikt miltal var det rätt fint i rören. lite klent i röret ner i sumpen men inte stopp. Nu kör jag ca 1000 mil mellan bytena med 5w40 av billigaste sort jag kan hitta för stunden. Mestadels långa resor dessutom. Inte ett dugg orolig för att den ska hålla längre än resten av bilen gör. 36000 och drar knappt olja ens.
av Bempo
#1348917
Intressanta inlägg med bra tips. Vad gäller oljefilter så vet jag att nån gång har jag läst nåt om olika utföranden men minns inte detaljerna. Men eftersom papperskvalitet, mängd och utförande i detaljerna har betydelse dels för filtreringsförmågan och dels för kostnader, så lever jag i tron att ett originalfilter gör sitt jobb bättre än ett billigt pirat dito. Men jag har inte bevis för mitt påstådnde.
av Bempo
#1348931
Nu såg jag filterfilmen i inlägget ovan. Intressant vore om jämförelsen tog med pirat versus original och mätning av filtrets kapacitet att rena oljan. Filmen bekräftar i alla fall att det finns många sätt att spara kostnader för tillverkaren och slutligen kan de ju lägga tillverkningen i Indien och få med rost inuti på köpet.

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]