- lör 16 nov 2019, 10:05
#1348386
Jag har gått igenom vevhusventilationen på en -01 2,4T som rullat 32´ mil. Serviceintervall är 16´ mil. Jag vill uppmärksamma er på vad jag konstaterat. Volvos serviceintervall baseras på att:
- olje- och filterbyten gjorts vid föreskrivet intervall
- oljekvalitet motsvarat Volvos rekommendationer
- oljefiltret motsvarar kraven för att filtrera bort föroreningar
Om billig olja resp filter används och/eller byten inte utförs senast i föreskriven tid så är risken i stort sett garanterad att vevhusventilationen mer eller mindre koksar igen. Det i sin tur kan betyda konsekvenser som ger försämrad smörjning och i bästa fall förkortad livstid på motorn och i värsta fall motorhaveri.
Den motor jag gått igenom nu kom in i sista stund med helt igensatt vevhusventilation men den kommer efter åtgärder vara i bra skick igen. Men jag vill ge er som har en av de bästa bilarna på marknaden ett råd även om bilen är gammal och inte värd så mycket längre:
- Sköt om den som den trotjänare den är och gör olje-/ filter byten enl serviceprogrammet och använd den olja Volvo rekommenderar, likaså använd oljefilter som du kan kan lita på att det verkligen filtrerar oljan. Då får du den livslängd på motorn som du förtjänar. Det blir billigare än att tvingas skrota bilen eller göra motorbyte.
- olje- och filterbyten gjorts vid föreskrivet intervall
- oljekvalitet motsvarat Volvos rekommendationer
- oljefiltret motsvarar kraven för att filtrera bort föroreningar
Om billig olja resp filter används och/eller byten inte utförs senast i föreskriven tid så är risken i stort sett garanterad att vevhusventilationen mer eller mindre koksar igen. Det i sin tur kan betyda konsekvenser som ger försämrad smörjning och i bästa fall förkortad livstid på motorn och i värsta fall motorhaveri.
Den motor jag gått igenom nu kom in i sista stund med helt igensatt vevhusventilation men den kommer efter åtgärder vara i bra skick igen. Men jag vill ge er som har en av de bästa bilarna på marknaden ett råd även om bilen är gammal och inte värd så mycket längre:
- Sköt om den som den trotjänare den är och gör olje-/ filter byten enl serviceprogrammet och använd den olja Volvo rekommenderar, likaså använd oljefilter som du kan kan lita på att det verkligen filtrerar oljan. Då får du den livslängd på motorn som du förtjänar. Det blir billigare än att tvingas skrota bilen eller göra motorbyte.