Sida 1 av 2
Normal livstid för en automatväxellåda?
Postat: sön 04 mar 2007, 12:09
av lunatiic
Har en S60 -01, 2.4 automatare, som kört 18 000 mil och jag hör alltfler bekanta som hävdar att det är dags att sälja bilen eftersom automatiska växellådor ALLTID kraschar mellan 20 000 - 25 000 mil.
Finns det någon som helst sanning bakom deras korkade påstående eller bygger dessa på gamla bilar då det kanske fanns en annan livstid?
Vad säger ni? Ska man försöka sälja 01:an för att slippa automatar kraschen och leta efter efter en 03-04 i stället som inte gått lika långt..?
Har Volvo / Blia någon statistik på när det normalt brakar loss?
8)
Postat: sön 04 mar 2007, 13:39
av Arne
Det är högst individuellt hur länge växellådan håller. Är det mycket långkörning eller mest stadskörning? Drar man ofta släpvagn, mm? Det skadar inte att byta olja med jämna intervaller. Med normalt slitage är det nog inga problem att komma upp över 400000 km.
Postat: sön 04 mar 2007, 16:03
av camaro69
Ja, det finns alltid en massa messerschmitt som vet sanningen.
Är man rädd om sina prylar och byter oljan i automaten med jämna mellanrum så håller prylarna längre. Sedan kan ju ens eget körsätt påverka saker både positivt och negativt.
Byt olja och låt belackarna gapa.
:D
Postat: sön 04 mar 2007, 17:44
av Truls
Men trenger man bytte olje?
Hadde nylig bilen på service hos bilia, og de anbefalte å ikke bytte olje.
Postat: sön 04 mar 2007, 20:57
av camaro69
Ja, man kan ju undra varför det ingår oljebyte i automaten på taxi och polisbilar och inte i "svenssonbilar".
Byt olja så håller grejorna garanterat längre.
:D
Postat: sön 04 mar 2007, 23:44
av Truls
Jeg vet ikke hvorfor, men Bilia ville ikke bytte oljen.
Hadde planlagt oljebytte etter å ha lest om det her på forumet.
Det var helt unødvendig og noe de ikke gjorde.
Postat: mån 05 mar 2007, 08:54
av matand12
Jag kanske kan intyga att det är nog inte helt osannolikt att lådorna har begränsad livslängs.
Jag har en s80 T6 -99 som gått 22000 med geartroniclåda.
Problemet jag har är vid kallstart - vid ändring av växel hörs ett mycket tydligt oljud, typ kugghjul som snurrar utan smörjning. (Oljenivå ok vid kontroll). Ljudet försvinner eftervarmkörning.
Nån som har en idé om lådan snart rasar eller om det kna va nåt enklare??
Postat: mån 05 mar 2007, 09:02
av Kirre
Jag gjorde misstaget att inte byta olja i automatlådan i tid på ”min” Audi A4 -02:a.
Frågade en mekaniker på Audi verkstaden, när oljan ska bytas, och den ska enligt Audi bytas efter 6000mil. Samtidigt sa han att man inte bör köra allt för många mil, över bytes intervallen.
Hade väl kört 600-700 mil

över, trodde bilen började miss tända och började gå ryckigt.
Det blev istället en dyr läxa :idea: med ny låda, en kostnad på närmare 80000kr. :(
Tur att det finns maskinskadeförsäkring.
Men jag kände mig kraftigt dum, när felet troligen var mitt eget :???: .
Postat: mån 05 mar 2007, 09:21
av VolvoB20
Kirre skrev:Jag gjorde misstaget att inte byta olja i automatlådan i tid på ”min” Audi A4 -02:a.
Frågade en mekaniker på Audi verkstaden, när oljan ska bytas, och den ska enligt Audi bytas efter 6000mil. Samtidigt sa han att man inte bör köra allt för många mil, över bytes intervallen.
Hade väl kört 600-700 mil
över, trodde bilen började miss tända och började gå ryckigt.
Det blev istället en dyr läxa :idea: med ny låda, en kostnad på närmare 80000kr. :(
Tur att det finns maskinskadeförsäkring.
Men jag kände mig kraftigt dum, när felet troligen var mitt eget :???: .
Var inte ditt fel. Om man ska byta vid 6000 och din rullat 6700 och rasar så beror det inte på sent oljebyta.
Det finns ju massor med mariginaler, tänk på den som kört med släp, i kiruna med -45 grader, eller toppat på autobahn. Det frestar ju 100 ggr mera än att du rullat 700 mil för långt
Postat: mån 05 mar 2007, 17:04
av camaro69
Till Truls.
Det är väl bara att gå in till verkstadschefen och fråga varför du nekas att byta olja.
Kan det vara så att mekanikern är lat eller bara inkompetent?
Eller byt verkstad.
:D