Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
#1348174
Oljan får ni spara på till nästa oljebyte eller cykeln ;-) , det får inte komma olja på någon av remmarna, och lagren är permanentsmorda med tätningar. (penetrerande olja vill dra sig in, men kommer också ut igen...)
Felsök tills oljudet är lokaliserat, byt eller reparera det som skapar oljudet.
av Egget
#1348237
Jag har filmat det:


Tog bort kåpan till kamremen men hörde inget speciellt där. Det låter mest som att det kommer från området där generatorremmen sitter. Är det ett normalt ljud eller?

Min upplevelse är alltså att detta missljud kom efter termostatbytet, men kan inte se att det skulle ha något samband med generatorremmen?
av vjohnj
#1348287
jiha1968 skrev: tor 14 nov 2019, 21:54 Om det inte går att lokalisera oljudet direkt med ögon och öron, konstruera ett stetoskop av t.ex en bit trädgårdsslang/vakuumslang och en lång bult/skruvdragare, och nytta den till att lyssna efter oljudet.
Testat detta?
av Erik Å
#1348288
Egget skrev: fre 15 nov 2019, 14:46 ..Min upplevelse är alltså att detta missljud kom efter termostatbytet..
Det var inte så att det rann ut kylvatten som hamnade på generatorn och kröp in i lagret bakom remskivan t.ex. ?
Remspännarens lager kan du kolla om du lyfter av rib-remmen och snurrar på spännaren och känner på ev glapp. Det kanske går att bedöma lagren på generator och servopump också genom att vrida dem för hand
av Egget
#1348354
vjohnj skrev:Det var inte så att det rann ut kylvatten som hamnade på generatorn och kröp in i lagret bakom remskivan t.ex. ?
Det droppade lite grann när jag tog ut termostaten men ytterst lite. Jag hade ju dränerat kylvätska under bilen innan.

Men så du tycker att det låter onormalt?
av MickeM
#1348414
Ljudet är inte normalt.
Lyssna som redan föreslagits med att tex hålla lång metallbit mot misstänkt område och andra änden MOT örat eller pannan, så du vet vart det kommer ifrån.
Det finns också stetoskop för ändamålet på tex biltema som använder samma princip.

Annars gissas det bara hejvilt.
Finns många lager i området.

Generatorn är ofta blöt efter några mil i ösregn, så den SKA tåla kylväska tillfälligt.
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]