Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zuckuss
#1367795
robine skrev:Svaret jag fick var att Bilia spolar till oljan ser fin ut o då lär det väl gå åt minst några liter till så priset kanske hamnar på kring 4000?
enligt offerten är det oljan du länkar till i 1x4L och 3x1L förpackningar (artnr 1161540)
Om de offererar (rätt) olja + arbete för 3070:- är det överkomligt tycker jag....du har ju som sagt ~1400:- i bara olja.

Troligen gör de precis som SBergdahl säger - de tar loss slangen från oljekylaren, kopplar på en egen slang och låter bilen pumpa ur ett par liter olja, fyller på och pumpar ur och repeterar tills det är fin röd olja som kommer ur.

Eller så gör du det själv - mycket enklare på en AW55 än en TF80SC :)

av robine
#1368024
Ja jag har sett ett par videos på tuben och det verkar väl inte vara en omöjlig uppgift :) dock har jag inte tillgång till Vida o kan nollställa oljeräknaren.
Gissningsvis så hamnar priset på Bilia kring 4000 o sen har jag lite rabatt så jag kommer ner på ~3200, så jag står lite i valet o kvalet om jag ska göra det själv med oljan från Swedol eller låta Bilia göra bytet...
Nån åsikt från panelen? ;-)
av Zuckuss
#1368047
Behovet av att nollställa oljeräknaren verkar det finnas flera religioner om, däremot behöver du en VIDA (eller liknande) för att mäta oljetemperaturen för att få rätt nivå. Eller gäller det kanske endast TF80SC lådan??

Nåja - för ~3200:- skulle jag nog själv låta Bilia gör det, dels av bekvämlighet men också för att du ändå behöver lägga en del pengar när du gör det själv.
av Zuckuss
#1368059
halvgute57 skrev:Oljetemperatur gäller bara TF lådorna. :-)
Ah, tack - har fortfarande mardrömmar från när jag bytte i mitt garage och skulle varmköra med ca 7-8 grader utomhus...fyf*n vilken tid det tog att komma upp i de där 55C på tomgång :)
av robine
#1370301
Jag lät Bilia göra jobbet - 15L använde dom enligt fakturan, landade på 3700kr.

Såg dock att det droppar olja vid plastskyddet under motorn.. jag hoppas bara att dom slabbat :/

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]