Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347372
Tänkte höra med er Volvo gurus vad som gäller.

BCM på min volvo S60 la av helt och hållet. Så jag köpte en begagnad från samma typ av bil med samma siffror.
Bytt enheten och vips fungerade ABS igen, allt var toppen förutom att inte Anti-sladden fungerar.

Läste runt lite här och någon hade skrivit något om att nolla konfigurationen på enheten och så ska anti-sladd fungera igen.
Så jag ringde Volvo och bokade tid för nollning och mjukvaru uppgradering.

Mekanikern kommer tillbaka och säger att det inte funkade. Det är fortfarande felkod "Felaktig konfiguration" och fick informationen att BCM går endast att konfigurera en gång när de kommer från fabrik och sedan aldrig igen och att om jag inte skaffar en ny originalenhet kommer antisladden aldrig att fungera igen.

Är det bara att acceptera ödet att fortsätta köra en bil utan anti-sladd eller sitter ni gurus på någon lösning på detta som inte innebär att betala Volvo hutlösa summor?
#1347387
Nej, CAN noder går inte att byta plug and play. Flera forummedlemmar kan klona nya med gamla. Då, och bara då, är det plug and play.
Samma personer kan nog lägga in Virgin fil också (Som ny enhet) men det är ju bara bökigare.

Men du måste ha en Nod från samma CAN generation och typ. (Brytpunkten är just 2005. En 05 kan alltså INTE ta från modellår 04 eller äldre)
Från identisk bil med samma årsmodell ska vara rätt.

Original BCM är garanterat kass, eller är det bara gissat?
Nyare BCM krånglar mycket sällan.
#1347389
Att det inte är plug n play var jag redan införstodd med. Däremot vad jag kunde läsa mig till innan byte var att det skulle kunna gå att om ABS osv fungerade efter bytet skulle det gå att nolla konfig och få Anti-sladd att fungera igen.

BCM som satt i från början var kass, ABS osv fungerade inte. Fungerar nu efter byte, allt fungerar förutom anti-sladd.

Var en vän som bytte åt mig så vet inte om Original BCM:n finns kvar. Så det är med andra ord kört och jag får leva med att inte ha anti-sladd i bilen
#1347393
Fick tag på vännen som bytt... Det var felkod BCM-0700, som sagt felkoden försvann vid byte av BCM.
Men original BCM:n finns kvar. Så om jag hittar någon som kan klona över mjukvaran så kan jag få allt att fungera igen?

Hur blodig är en sådan operation och vad brukar klonare ta betalt för arbetet?
#1347415
BCM går att byta och konfigurera om direkt via VIDA/VADIS. Ska leta fram TIE-artikeln som berör ämnet åt dig (Volvos tekniska manual).

Troligen har mekanikern endast försökt att ladda ner mjukvara till BCM:en, inte nollställa konfigurationen. Om han följer TIE-dokumentet så får han vägledning om exakt hur han ska göra.
#1347440
Någonting skrev:Det är TIE-dokument 5735 som mekanikern ska titta på.

EDIT: Gäller alltså om felkoden är "Felaktig konfiguration" och BCM:en i övrigt är korrekt (samma modell) som den tidigare.
Tjena, har läst ett av dina tidigare inlägg. Så sa att jag fått informationen om att man ska kunna nollställa konfigurationen (Då det endast var felkoden "Felaktig konfiguration") Men mekanikern sa att han försökt utan framgång. Då flikade hans kollega in att detta ej var möjligt att boxarna var gjorda på sådant vis att de endast är programerbara när de är nytillverkade och inte går att programmera om. Så var alltså 2 stycken som sa detta.
#1347452
isenteprkl skrev:
Någonting skrev:Det är TIE-dokument 5735 som mekanikern ska titta på.

EDIT: Gäller alltså om felkoden är "Felaktig konfiguration" och BCM:en i övrigt är korrekt (samma modell) som den tidigare.

Tjena, har läst ett av dina tidigare inlägg. Så sa att jag fått informationen om att man ska kunna nollställa konfigurationen (Då det endast var felkoden "Felaktig konfiguration") Men mekanikern sa att han försökt utan framgång. Då flikade hans kollega in att detta ej var möjligt att boxarna var gjorda på sådant vis att de endast är programerbara när de är nytillverkade och inte går att programmera om. Så var alltså 2 stycken som sa detta.
Eftersom jag har gått igenom exakt samma sak med min V70 så vet jag att det går. När jag gjorde det så var mekanikern väldigt säker på att det inte gick att nollställa konfigurationen. När jag bad honom slå upp TIE-dokumentet så hade han inte så mycket att välja på med att prova via det. Det fina med TIE-dokumentet är att det är upplagt som så att det går att göra nollställningen direkt från TIE-dokumentet eftersom den länkar in till nollställningsfunktionen i VADIS (VIDA:s föregångare).
#1347669
Det går absolut att nollställa konfigurationen på en begagnad enhet. Det har jag gjort många gånger och även hjälpt andra Volvo-verkstäder som inte haft någon koll på att det går att göra. När nya modellen CEM kom 2005 så kom även möjlighet att nolla konfigurationen i BCM för den hämtar automatiskt rätt konfig från CEM efteråt. Innan 2005 var man tvungen att göra mjukvaruomladdning.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]