Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347254
robinb3rgsten skrev: sön 10 nov 2019, 19:14 Vad finns de e den där kontakten vid luftburken då? Ström eller jord eller en av varje?
Bilens kontakt består av två kablar. Som jag har förstått det och som beskrivs tidigare är den ena kabeln matning i form av 12V (röd eller rödsvart kabel) och den andra kabeln signaljord (vitbrun kabel).

Förra ägaren hade lämnat kvar en reläsats från Volvo vilken jag kopplade ur och sedan klippte av kontakten från så att jag kunde löda ihop Volvos egen kontakt med min ljusramps reläsats, i vilken sedan kunde kopplas med enkelhet in i min bil. Men där tog det stopp för mig och jag står kvar vid att ha kopplat in allt, efter schemat i förstainlägget, med en ljusramp som inte vill fungera som det är tänkt.
#1347307
robinb3rgsten skrev: sön 10 nov 2019, 21:24 Om de är konstant 12 v till en så ska den till anslutning 30 på relä

Om de andra är jord in till knappen i bilen så ska den väl va på 85

Och är de jord du styr men knappen i bilen så kan du bygla 30 och 86 och extraljus ska sitta på 87
Till 30 har jag kopplat från pluspolen bakom säkringsboxen vilken sedan är avsäkrad med en 30A-säkring. Drar jag från luftburna kontaktens matning direkt till 30 på relät blir väl kopplingen enligt den högra bilden i förstainlägget? Till 85 kopplade jag signaljorden från bilens kontakt samt 12V-matningen från kontakten till 86. Sist kopplade jag 87 till ljusrampens plus, följt av att ljusrampen jordades i karossen.

Oavsett var jag ute för en liten stund sedan och provade att endast ansluta kontakten till endast 85 respektive 86 på ett av mina relän (vilket föreslogs tidigare för att utesluta problem i bilen), och det klickade i det när jag aktiverade extraljusknappen inne i kupén! Det var glädjande åtminstone.

I morgon tänkte jag riva ut ljusrampens reläsats och i stället bygga en egen helt från grunden, så får jag helt enkelt prova mig fram från början igen. Förhoppningsvis kommer det att fungera då! Jag håller tummarna! 8-)
#1347310
Du Är på rätt väg, bilens kontakt vid luftburken skall in på 85 och och 86 kvittar vilken om det är dom relän du fotat. Plus från terminalen vid säkringsboxen till relä 30 avsäkrat. 87 till ljusrampen plus. Ljusrampens jord till jord ,ljusrampen är polarisead och måste kopplas rätt för att lysa.
#1347319
Det verkar att flera som skriver här går vilse på den här volvos original kopplingschema, den högra på första inlägget ,är att där har man en överkoppling mellan 30 och 86 på relet. Resultatet är att man har också begränsat den största effekuttaget ,när hela matningen kommer via den tunna kabel. Därför brukar man modifiera kopplingen till den vänstra varianten
#1347438
dieselkenneth skrev: mån 11 nov 2019, 01:41Du Är på rätt väg, bilens kontakt vid luftburken skall in på 85 och och 86 kvittar vilken om det är dom relän du fotat. Plus från terminalen vid säkringsboxen till relä 30 avsäkrat. 87 till ljusrampen plus. Ljusrampens jord till jord ,ljusrampen är polarisead och måste kopplas rätt för att lysa.
glock40sw skrev: mån 11 nov 2019, 06:41Det verkar att flera som skriver här går vilse på den här volvos original kopplingschema, den högra på första inlägget ,är att där har man en överkoppling mellan 30 och 86 på relet. Resultatet är att man har också begränsat den största effekuttaget ,när hela matningen kommer via den tunna kabel. Därför brukar man modifiera kopplingen till den vänstra varianten
Tusen tack för era svar! Jag har lyckats lösa problemet! :-D

Felet är ett handhavandefel från min sida, vilket består i att jag hade kopplat ljusrampens reläsats med separat jord. Den medföljande reläsatsen hade flera kablar ut från varje reläspole, och av ren rutin skruvade jag fast reläsatsens jordkabel i chassit likt hur jag kopplat med konverteringssatser för xenonljus. Det fungerade med xenonljussatserna, men inte nu. Uppenbarligen gör det all skillnad i världen när man ska koppla in sig på kontakten vid luftburken och inte i helljuskontakten inne i lyktan. Min begränsade elkunskap visade sig klart och tydligt nu, och jag kanske ska vara tacksam för att jag inte har förstört något. För visst måste allting sitta rätt nu, och att jag inte har lyckats få igång det på något galet vis som kommer att ha sönder bilen i framtiden?

Hur som helst skrotade jag den medföljande reläsatsen helt och byggde ihop en tom anslutningskontakt med relät, lödde nya kablar och kastade alla överflödiga sådana, och följde verkligen det vänstra kopplingsschemat till 1000 — och nu fungerar ljusrampen helt i symbios med bilens extraljusknapp. Så underbart skönt!

Jag bifogar några bilder på dels den medföljande reläkontakten, dels på hur jag byggde ihop det från grunden igen.

Den förra reläkontakten:
94A31ADC-0441-4795-AD14-6A1574333916.jpeg
94A31ADC-0441-4795-AD14-6A1574333916.jpeg (409.83 KiB) Visad 74 gånger
3C473634-C3BD-4CAA-A946-4488572F726C.jpeg
3C473634-C3BD-4CAA-A946-4488572F726C.jpeg (353.76 KiB) Visad 74 gånger
0FC6BBFA-830C-4470-A55F-21BD4AE1F252.jpeg
0FC6BBFA-830C-4470-A55F-21BD4AE1F252.jpeg (2.57 MiB) Visad 74 gånger
Som ni kan se har denna kontakt två pluskablar till plats 30, tre jordkablar till 85, en signalkabel till 86 och en pluskabel till 87. Jag blev nog bara förvirrad av dess fördragna jordkablar och fann det till slut enklare att bara låta bli att klippa fler kablar från denna kontakt och göra om en egen helt från grunden.

Hur det ser ut i bilen nu med min egenkopplade reläkontakt:
054EDDF9-6E00-420F-B1EC-B46676ACB5C6.jpeg
054EDDF9-6E00-420F-B1EC-B46676ACB5C6.jpeg (600.79 KiB) Visad 74 gånger
22C8E8BC-19FF-4071-B517-9CC47620F751.jpeg
22C8E8BC-19FF-4071-B517-9CC47620F751.jpeg (805.59 KiB) Visad 74 gånger
EF6B747D-65DC-449C-AAAD-0CBA481E5756.jpeg
EF6B747D-65DC-449C-AAAD-0CBA481E5756.jpeg (782.65 KiB) Visad 74 gånger
84376114-6E3B-40C7-9621-11F30C6E83CB.jpeg
84376114-6E3B-40C7-9621-11F30C6E83CB.jpeg (819.21 KiB) Visad 74 gånger
Nu bör jag väl kunna andas ut och utgå från att ljusrampen kommer att leva många lyckliga dagar framåt, med den här inkopplingen? För nu bör det väl ändå vara helt rätt, hoppas jag? :oops:

För den som undrar: Den lilla xenonballasten är till mitt ena dimljus och den stora är till helljuset, vilket även en av de röda pluskablarna upp till plusplinten tillhör. Jordningen ner i chassit ser inte helt rolig ut heller med eltejp runtom kabelskorna, men krympslangen tog slut. :bored: En av jordkablarna där är för ljusrampen, den andra jordkabeln för mitt helljus, förövrigt. Och bilen har öppet luftfilter och inte luftburk, varför jag har kunnat montera relän och kablar där luftburken egentligen ska sitta.

Tack och åter tack för alla engagerade i tråden!

Till en 2003a är D2R rätt, fanns inte ku[…]

Tvätt av ny bil?

Automattvätt med borstar skulle jag inte ens […]

Lite halvt off topic men, ja, det kan vara en bra […]

Serviceavtal V70 2016

Jag betalar 383 kr per månad för min V6[…]