dieselkenneth skrev: ↑mån 11 nov 2019, 01:41Du Är på rätt väg, bilens kontakt vid luftburken skall in på 85 och och 86 kvittar vilken om det är dom relän du fotat. Plus från terminalen vid säkringsboxen till relä 30 avsäkrat. 87 till ljusrampen plus. Ljusrampens jord till jord ,ljusrampen är polarisead och måste kopplas rätt för att lysa.
glock40sw skrev: ↑mån 11 nov 2019, 06:41Det verkar att flera som skriver här går vilse på den här volvos original kopplingschema, den högra på första inlägget ,är att där har man en överkoppling mellan 30 och 86 på relet. Resultatet är att man har också begränsat den största effekuttaget ,när hela matningen kommer via den tunna kabel. Därför brukar man modifiera kopplingen till den vänstra varianten
Tusen tack för era svar! Jag har lyckats lösa problemet!
Felet är ett handhavandefel från min sida, vilket består i att jag hade kopplat ljusrampens reläsats med separat jord. Den medföljande reläsatsen hade flera kablar ut från varje reläspole, och av ren rutin skruvade jag fast reläsatsens jordkabel i chassit likt hur jag kopplat med konverteringssatser för xenonljus. Det fungerade med xenonljussatserna, men inte nu. Uppenbarligen gör det all skillnad i världen när man ska koppla in sig på kontakten vid luftburken och inte i helljuskontakten inne i lyktan. Min begränsade elkunskap visade sig klart och tydligt nu, och jag kanske ska vara tacksam för att jag inte har förstört något. För visst måste allting sitta rätt nu, och att jag inte har lyckats få igång det på något galet vis som kommer att ha sönder bilen i framtiden?
Hur som helst skrotade jag den medföljande reläsatsen helt och byggde ihop en tom anslutningskontakt med relät, lödde nya kablar och kastade alla överflödiga sådana, och följde verkligen det vänstra kopplingsschemat till 1000 — och nu fungerar ljusrampen helt i symbios med bilens extraljusknapp. Så underbart skönt!
Jag bifogar några bilder på dels den medföljande reläkontakten, dels på hur jag byggde ihop det från grunden igen.
Den förra reläkontakten:
94A31ADC-0441-4795-AD14-6A1574333916.jpeg (409.83 KiB) Visad 576 gånger
3C473634-C3BD-4CAA-A946-4488572F726C.jpeg (353.76 KiB) Visad 576 gånger
0FC6BBFA-830C-4470-A55F-21BD4AE1F252.jpeg (2.57 MiB) Visad 576 gånger
Som ni kan se har denna kontakt två pluskablar till plats 30, tre jordkablar till 85, en signalkabel till 86 och en pluskabel till 87. Jag blev nog bara förvirrad av dess fördragna jordkablar och fann det till slut enklare att bara låta bli att klippa fler kablar från denna kontakt och göra om en egen helt från grunden.
Hur det ser ut i bilen nu med min egenkopplade reläkontakt:
054EDDF9-6E00-420F-B1EC-B46676ACB5C6.jpeg (600.79 KiB) Visad 576 gånger
22C8E8BC-19FF-4071-B517-9CC47620F751.jpeg (805.59 KiB) Visad 576 gånger
EF6B747D-65DC-449C-AAAD-0CBA481E5756.jpeg (782.65 KiB) Visad 576 gånger
84376114-6E3B-40C7-9621-11F30C6E83CB.jpeg (819.21 KiB) Visad 576 gånger
Nu bör jag väl kunna andas ut och utgå från att ljusrampen kommer att leva många lyckliga dagar framåt, med den här inkopplingen? För nu bör det väl ändå vara helt rätt, hoppas jag?
För den som undrar: Den lilla xenonballasten är till mitt ena dimljus och den stora är till helljuset, vilket även en av de röda pluskablarna upp till plusplinten tillhör. Jordningen ner i chassit ser inte helt rolig ut heller med eltejp runtom kabelskorna, men krympslangen tog slut.
En av jordkablarna där är för ljusrampen, den andra jordkabeln för mitt helljus, förövrigt. Och bilen har öppet luftfilter och inte luftburk, varför jag har kunnat montera relän och kablar där luftburken egentligen ska sitta.
Tack och åter tack för alla engagerade i tråden!