Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brodde
#1346520
Jag fick nedslag på besiktningen för att bromsljuset lyser för länge. Trycker man lätt på bromsen slocknar det som det ska, men trycker jag hårt på bromsen så fortsätter det lysa ca 4 sekunder efter att jag släppt upp pedalen.

Jag har fått tips om att det kan vara bromsljuskontakten som inte går tillbaka som den ska. Någon som har en åsikt?

Jag testade att byta relä RMI5 med RMI6 utan någon skillnad.

Fick även en tvåa på att avgassystemet satt lite löst bak. Så underkänd.. Om jag fixar avgassystemet. Släpper besiktningen igenom den då, även om bromsljuset lyser för länge?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

#1346533
Du skulle ju kunna testa att smörja bronsljuskontakten.

Nej, du behöver nog fixa alla anmärkningar, så länge det inte handlar om "bra att veta".
Bromsljuset är nog av anmärkningskarraktär.

Det finns anpassade repsatser för avgassystemets upphängningar, eftersom det är vanliga fel.
#1346558
Tack för svar! Jag har köpt mitten och bak upphängning på Biltema. Jag har pratat med Meca och Skobes, både säger att man brukar svetsa fast avgassystemet bak på s80 - 01. Prisförslag ligger runt 1800kr, där Meca även skulle ombesikta i det priset.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

#1346562
Vadå svetsa fast avgassystemet! Det hängs väl upp i dom upphängningar som finns med vanliga gummin, att svetsa låter väldigt brutalt det har jag aldrig sett på någon bil under mitt 52åriga bilägande.
av brodde
#1347325
Där hade du helt rätt. Jag gjorde precis som du beskrev. Jag tänkte att gummiupphängningens fäste i bilen också skulle ha rostat sönder. Men det hade den inte. Mycket lätt att fixa, kom åt det utan att lyfta bilen.

Ikväll ska jag försöka komma åt att smörja bromsljuskontakten. Trodde att den börjat fungera igen efter att ha laddat. Men det var bara tillfälligt tyvärr.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

av brodde
#1347498
Jag har nu försökt smörja bromsljuskontakten och dragit den vita spärrhylsan fram och tillbaka några gånger. Det hjälpte inte. Försökte montera bort den men lyckades inte pressa ihop sidohakarna så att den gick att ta bort.

Jag upptäckte att om jag inte startar bilen lyser bromsljuset som det ska. Men om jag startar bilen så lyser bromsljuset för länge.

Alla teorier välkomnas.

Hoppas på hjälp!

Skickat från min F8331 via Tapatalk

#1347589
Lyser samtliga bromsljus för länge?

Eller bara dom i bakljusen? (Drivs av REM)
Eller bara det höga bromsljuset? (Drivs av CEM)
Utifall det är ett relä som hänger sig när spänningen är lite högre.

På en 2001 kan man byta reläer utan att löda.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]