Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1346446
Sambon märkte att tutan inte funkade.

Jag kolla säkringen och märkte att det va massa vatten där.
. Tog loss cem och hitta två ställen som hade ärgat.

Tvätta rent allt och monterade men tyvärr funka den inte än.

Skulle fler saker krångla så skulle jag lämnat in cem och bytt den men känns ovärt när bara tutan lagt av.

Om man vet vilka kablar som går från rattens tuta så borde det gå koppla förbi cem till signal hornet?

Gäller en s60 05
av kebabpizza
#1346463
Jag tror att signal-knapparna går in i SWM som kommunicerar via can-bus med CEM som i sin tur styr signalhornet så någon direktkoppling i gammal stil existerar inte.
En fullösning i så fall är ju en traditionell knapp som du sätter jämte ratten och kopplar direkt till signalhornet.
Men har du kollat så det inte går fram spänning till signalhornet?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1346518
Jag skulle nog sätta några kronor på att det är själva tutan/orna som rostat ihop där framme i grillen och inte längre förmår att ge ifrån sig något ljud.

Det är inte alltid så komplicerade fel :-)
av Jonas_latt
#1347606
Har fortfarande inte fått ordning på tutan.
Tutan e hel. Låter direkt när jag kopplar på ström på tutan.
Kollade med multimeter men finns ingen ström fram till tutan.

Tips?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1347710
Jamen då får du väl felsöka!

Använd något bra diagnossystem eller VIDA och testa så du ser funktion på "knappen" och pröva att aktivera tutan via diagnoskommando.

Resultatet kan mycket väl bli kabelbrott eller eventuellt då en defekt CEM.

Men felsök som steg #1 och byt komponenter som steg #2. Aldrig tvärt om, då blir det bara dyrt och man vet inte vad svaret egentligen var.

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]