Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zuckuss
#1347355
Helikoptersnöre skrev: lör 02 nov 2019, 15:41 Hade inne den på bilia för service i mitten på augusti ocheftersom jag inte känner till ifall oljan i lådan var bytt tidigare så bad jag dem även kolla oljan i lådan vilket de gjorde och den såg bra ut enligt meken.
Förmodar att du har den 6-växlade lådan och om ja - då har du en TF-80SC från AISIN vilket får mig att undra hur meken lite slentrian vid en service lyckades kolla oljan utan större ingrepp - du har ju nu själv tappat ur lite olja och vet vad det innebär. Att dessutom säkerställa rätt nivå efter "kollen" är ju en mer omfattande procedure än att kolla en oljesticka....

Men oavsett - tror inte att bekymren här hänger ihop med huruvida olja kollades eller inte, tycker det verkar mer som att du har bekymmer med ventilpaketet. Felkoderna verkar säga så - ring Svanviks Motor och diskutera. Min TF-80SC låda skärpte sig efter oljebyte/spolning så jag kom inte så långt att ventilpaketet behövde bytas.

Lycka till - surt som tusan det är. 28k mil är inte så mycket på den bilen...men du får fundera på huruvida det är värt att plöja ner pengarna i bilen.

Oljan:
VOLVO / Aisin Warner hävdar att oljan ska vara god för bilens livslängd vilket jag har svårt att tro på. Om du ofta dragit husvagn med denna bil har du troligen också frestat på oljan mer än normalt. Bytte i min XC70 vid ~16k mil och 25k, nu dog min XC70 av andra orsaker men sista bytet vid 25k så var oljan helt svart och luktade rätt illa. (Det kan förvissa ha haft att göra med att dummupparna på firman som bytte vid 16k hällde i Dextron 3 olja istället för den rätta oljan.)

Om din olja fortfarande är lite rödaktig så tror jag den mår ganska bra, jag är ingen expert på detta men efter 28k borde den vara svart som natten.
av Zuckuss
#1347427
halvgute57 skrev: mån 11 nov 2019, 11:27 Ser ut som att det är defekt kontrollsystem.. :-(
Var på väg att pinga in dig i denna tråd men du hittade hit själv :-)

ECM-5720 kommunikation styrenhet transmission (TCM) felaktig signal.
TCM-012D växlingsfunktion felaktig utväxling.
TCM-0051 solenoid SL fastnat.
TCM-002C växel 5 felaktigt utväxlingsförhållande.

Du kan det här oändligt mycket bättre än mig, men solenoid koderna borde väl peka mot ventilpaketet'ish? Eller ser du ECM koden som separat och en indikation på rökt kontrolsystem?
#1347500
Nu kan ni ju detta ljusår mycket bättre än mig men om solenoiden fastnat så borde den ju ge felaktig signal iom att den är ett läge som inte är förväntat av kontrollsystemet, om ni förstår hur jag tänker?
Vad innebär defekt kontrollsystem annars? Totalskrot?
Finns det nåt sätt att kolla om det är lådan eller kontrollsystemet?
Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]