Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av st0rm
#1343160
Tjena, har som sagt en V70n 01 med felkod på alla tändspolar och motorlampan lyser.
Meddelandet "emissioner service erfordras " dyker upp ibland.
Farthållaren funkar inte heller, spjällhuset är rengjort och ny packning är ditsatt.
Tändstiften är nya.
Jag har provat tändspolar från en annan motor, får felkoder ändå.
Bilen drar ganska mycket bensin och avgaserna luktar annorlunda, antar att det beror på tändspolarna?
Är det några givare man kan prova att byta? Känns ju inte jätte troligt att alla tändspolar har gått sönder, även från reservdelsmotorn jag har.
Bilen går jämnt och bra i övrigt.
Mvh
#1378981
Tonga skrev: sön 10 maj 2020, 11:26 Kom du på vad felet var på din bil? Har nämligen samma på min. Samtliga tändspolar, och farthållaren slutade samtidigt. Går som den ska dock.
Vad var felkoderna exakt?
Läser du med en universell scanner och får "P" koder, så kan dom luras om dom inte börjar med P0xxx. Det är bara P0xxx som är ISO 9121 standard.
P1xxx P2xxx osv är tillverkarspecifika och kan betyda lite olika på olika tillverkare.
Koden måste då tolkas mot resp tillverkare.

Blir det bra?
Njaa, bättre än inget, men....

Är felkoderna KORREKTA så lutar det ju åt kontaktproblem eller rent av själva ECM.

Men, vad var koderna?
#1378988
sicnarf skrev: sön 10 maj 2020, 11:48 Inte varit aktiv sedan Dec 2019, den killen alltså.
Ja lite tråkigt att man inte skriver när man /om man löst problemet. Kan hjälpa nästa gubbe med problem. Även om det kanske inte är samma sak kan det vara värt att testa kanske.
#1379051
Ja, koderna är rätt.

Och den går på alla fem, säger du.
Märkligt.

Kontaktproblem, troligen, som sagt.
Kan vara vid ECM.

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)