Sida 1 av 4
Vilken motor ska jag köpa??
Postat: fre 02 mar 2007, 02:29
av dave
Hey!
Tittar nu på att byta bil (vi ska bli tre i familjen inom snar framtid) så vi har bestämt oss för V70 ca 2002 års modell. max 12000 mil.
Automatlåda och farthållare är krav.
har hittat två bilar jag är intresserad av, en har 140 hk motor och gått 7000 och en 170hk som gått 10400. Vad köpa? 140 går kanske något billigare men med familj o en polare i bilen borde 170 vara bättre? Sen då automatlådan "stjäl" hästkrafter.
Någon som har tankar om detta? uppskattas!
Dave
Postat: fre 02 mar 2007, 07:10
av Loner
Strunta i om det är 140 eller 170, låt skicket på bilen/utrustning bestämma.
140 har lite bättre vrid på lågvarv, 170 måste varvas ganska duktigt för att den skall vara märkbart starkare än 140..
Det är ju egenligen samma motor fast med olika styrprogram, om du inte redan visste det.
/L
Postat: fre 02 mar 2007, 07:15
av dave
EH samma motor?? Så chipstrimmarkillarna får tältresning då de kan köpa en 140hk o sen trimma upp till 170?
Då känns det som man borde köpa 140 hk, då den gått mindre mil då? båda verkar fina, får iofs titta på dem först o köra, känna på lådan.
Tack för svaret!
Dave
Postat: fre 02 mar 2007, 10:22
av greeeken
dave skrev:EH samma motor?? Så chipstrimmarkillarna får tältresning då de kan köpa en 140hk o sen trimma upp till 170?
Då känns det som man borde köpa 140 hk, då den gått mindre mil då? båda verkar fina, får iofs titta på dem först o köra, känna på lådan.
Tack för svaret!
Dave
Japp de är samma motor.
Skulle oxå kolal på skicket på bilen hur den är rent allmänt.
bilarna går nästan lika o så.
Angående trimmning så ja dom trimmas ganska lätt upp till 188 hästar om man nu är intreserad av det.
Postat: fre 02 mar 2007, 10:28
av Bosa
Loner skrev:Strunta i om det är 140 eller 170, låt skicket på bilen/utrustning bestämma.
140 har lite bättre vrid på lågvarv, 170 måste varvas ganska duktigt för att den skall vara märkbart starkare än 140..
Det är ju egenligen samma motor fast med olika styrprogram, om du inte redan visste det.
/L
Att den är starkare på lågvarv har väl även med utväxlingen att göra, har för mig att utväxlingen skiljer mellan 140 och 170. Endel avrekommenderar chippning av 140 just på grund av utväxlingen, är vad en trimfirma säger iaf. :)
Postat: fre 02 mar 2007, 10:42
av MartinS
Bosa skrev:Endel avrekommenderar chippning av 140 just på grund av utväxlingen, är vad en trimfirma säger iaf. :)
SCT? (H) :lol:
/Martin
Postat: fre 02 mar 2007, 10:46
av greeeken
Ja ingen av bilarna är en racer precis.
Men ja skulle nog ta den ä bäst skick på.
Med ett barn i bilen så behöver du inte köra så snabbt heller
Postat: fre 02 mar 2007, 11:02
av MartinS
greeeken skrev:Med ett barn i bilen så behöver du inte köra så snabbt heller
Med barn i bilen vill man inte göra varje omkröning till ett äventyr, det är bättre att snabbt och kvickt komma om.
/Martin
Postat: fre 02 mar 2007, 13:30
av Bosa
MartinS skrev:Bosa skrev:Endel avrekommenderar chippning av 140 just på grund av utväxlingen, är vad en trimfirma säger iaf. :)
SCT? (H) :lol:
/Martin
Det har jag ingen aning om, känner en viss tvekan till att ringa dem ju. ;) Var faktiskt TME, de har inte ens tagit fram en uppdatering till sugisen. :)
Postat: fre 02 mar 2007, 13:58
av Janne3
pröva med BSR AB jag har PPC på min funkar kanon . bsrab.se