Sida 1 av 1

Hög ljusbild på xenon strålkastare, S60 2,5T -04..

Postat: tor 17 okt 2019, 09:20
av vibbe
Hej hej..

Nu när det börjar bli mörkt så syns diverse fel lite tydligare än andra, ett fel är min ljusbild..
Ljusbilden är hög på mina xenonlysen, när jag startar upp halvljuset så justerar dom "in" sig, ser det ut som..
Har smort upp givaren vid bakaxeln, har inte ändrat på fjädrar eller däck..
Har kört felsökning med Vida men inget ljusrelaterat problem dök upp..
Det sitter ett par justerskruvar på strålkastarna, törs jag justera på dom ???
Kan jag göra en "grundinställning" via Vida ??
Det är lite synd om alla medtrafikanter som möter mig...

Re: Hög ljusbild på xenon strålkastare, S60 2,5T -04..

Postat: tor 17 okt 2019, 10:58
av Perra83
Nej det går bra att justera själv.
Justera i omgångar tills mötande slutar att blinka med helljuset ;-)

Re: Hög ljusbild på xenon strålkastare, S60 2,5T -04..

Postat: tor 17 okt 2019, 12:07
av Erik Å
Perra83 skrev: tor 17 okt 2019, 10:58 Justera i omgångar tills mötande slutar att blinka med helljuset ;-)
Annars kan man ge sig ut i skymningen och leta upp en plan parkeringsplats som slutar i en vit husvägg (brukar finnas vid varuhus), ställ bilen typ 20m från väggen. Mät med ett måttband vid strålkastaren hur högt över marken centrum på ljuskäglan är. Stega upp avståndet till väggen och mät åter med måttbandet var gränslinjen på halvljuset går. Man får mäta mitt i gränslinjen så gott man kan bedöma, den är inte knivskarp.
Sen återstår den avancerade matematiska operationen att räkna ut om ljuskäglan har "dippat" 1% av avståndet. På 20m alltså 20 cm

Har man tillgång till en laserpekare och har två likadana träklossar, typ 5 cm höga, så kan man kompensera bort eventuella ojämnheter på parkeringen plus att det är rätt kul att leka med laser.. Man lägger ena klossen vid framhjulet, den andra vid bakhjulet och så lyser man med laserpekaren över båda så att ljusstrålen precis tangerar klossarna, och markerar på väggen (förslagsvis med tejp, inte sprayfärg :-) ) var laserpricken hamnar. Då har man fått ett referensplan utifrån hur bilen står. Kom bara ihåg att dra bort klossarnas höjd vid mätningen vid strålkastaren. På väggen mäter man från laserpricken upp till halvljusets gränslinje..
Gissa om jag var nöjd när bilprovningen tyckte att min ljusinställning var perfekt :-D