Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
#1342305
Hej, jag har en fjäderbenslagring som är kasst på min V70 T5 -2004 och den övre bulten satt så hårt så att det nu blivit en spricka i själva bulten och jag måste således byta hela fjäderbenet. Jag tänkte införskaffa ett begagnat fjäderben och min fundering är om jag kan ta ett ifrån en V70 T5 -2001 eller om det blev någon skillnad på de små uppdateringarna som man gjorde till 2004 årsmodell?
Sedan så skrev säljaren till min bil i annonsen att den var sänkt från fabrik, fanns det som tillval att få ytterligare sänkning eller kan han syfta på att T5 har andra fjädrar kontra de andra motoralternativen?
Jag utgår från att stötdämparen/fjäderbenet också skiljer mellan T5 och de mer motorsvaga varianterna, eller är det bara själva fjädern som skiljer dom sinsemellan?

Mvh Jonas
av MickeM
#1342451
Vilken "bult" menar du sprack?

Stötdämparstången?
Byt hellre båda stötdämparna i.s.f.

Att byta EN där stötdämparen då blir olik den andra kan ge märkliga köregenskaper.
I synnerhet om den är sänkt.
Då måste du ju ändå ta isär och flytta över fjädern. Annars blir den hel-skum.

Möjligt att det är andra dämpare till T5, men sannolikt bara styv/hårdheten som skiljer. Knappast höjden.
Där skiljer nog fjädern endast.

Eller menar du en av pinnskruvarna till styrlagret som håller allt mot karrossen?
Enkelt att byta styrlager.

Eller sitter det coliovers?
Det är nog inte orginal.
av hagfeldt
#1342540
Precis stötdämpar stången, den som man ser ifrån motorutrymmet =) var förbi skroten idag och fick tag på två fjäderben med samma kod som min har, dock så kom dom ifrån en 2.4T och de två T5or som fanns på skroten hade helt annat nummer =)

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]