Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341823
Hej alla kunniga!

Mitt fordon: Volvo V70N T5 -00 Automat 33000mil nybes.
Felkodläsare: iCarsoft VOL 2.0

Jag har fått något kul fel att bita i:
Det började med att jag fick larm, ABS fel, stanna bilen omedelbart, motorlampa samt emissioner.
ABS larmet släcktes till STC service erfordras.
Jag tog loss ABS enheten, och lödde om alla lödningar, (det fanns några dåliga lödningar!), efter det slocknade samtliga larm.
Vid samma tillfälle bytte jag även ABS sensorerna på framhjulen då jag haft ett larm som kom och gick STC service erfordras, men inget fel kunde kännas vid körning.
Men efter lödningen fick jag vid inbromsning att ABS motorn startade och man kände i pedalen att den arbetade.
Det inträffade bara i hastigheter under ca. 80km/h. Men inga larm kom upp.

Sedan kom nådastöten:
Startade motorn som hostade till, ABS, motorsystem och emissioner tändes. Jag gick runt bilen och skrapade rutorna när jag kände lukt av bränd elektronik... (dagen innan gick bilen som vanlig när jag stängde av den).
När jag skulle köra iväg slirade automatlådan, den låste inte växlingarna distinkt eller ens alls.
Tempmätaren hade lagt av, det går inte att använda farthållare, går inte växla manuellt (geartronic).
Jag har tittat runt i motorrummet, kollat relän och säkringar, men inte funnit något bränt.
Köpte en felkodläsare och fick följand felkoder:

P0103 Luftflödeskrets "A", massa eller volym hög signal
P0118 Motorns kylvätsketemperaturgivarkrets 1 hög signal
P0120 Gasspjäll/pedallägesgivare "A"
P0123 Gasspjäll/pedallägesgivare "A" hög signal
P0228 Gasspjäll/pedallägesgivare/brytarkrets "C" hög signal
P0236 Turboladdare överladdningsgivarkrets "A" område/prestanda
P0238 Turboladdare överladdningsgivarkrets "A" hög signal

Samt även 0049 ?, 1D02 Control modul, och 2000 Engine coolant ECT sensor.

Jag fann inga larm på automatlådan.

Om någon har ett tips om vad jag ska titta på el. byta så är jag tacksam!
Jag lovar att återkoppla om hur det går/avlöper!

Med vänlig hälsning Mikael
#1341848
Du får inga koder ur växellådan eller bromsarna med en universell felkodsläsare. Om den inte kostar multum.
Eftersom dina felkoder är ISO standard, har du sådan universell scanner. (P-xxxx)

Det var alltså inte bara spräckt ABS ring, som det brukar vara när du får varning från STC eller DSTC i förekommande fall.

Alla felkoderna ovan kan tända motorlampan.
Radera och se vilka som återkommer.
Det är vanligt att det ligger kvar gamla och nu oaktuella koder i styrdonet och förvirrar.
#1341849
Sök det som luktade bränd elektronik. Gissningsvis har du en kortis där som stjäl så mycket ström att det inte räcker till de andra boxarna så de felkodar pga för lite ström.

Känn efter varma kablar.

På min bil varnar det ALLTID för antisladdsystemet om jag får felkod på EGR + annat. Släcker jag en felkod så slocknar även antisladdvarningen.
#1341852
Hej och tack för input!
Jag har lusläst felkoder och fann att många av dem jag har är relaterat till kortslutning mot +.
Troligen en kabelhärva som gnagit sig mot något. Jag har inte funnit något ännu. Jag fortsätter så snart regnet dragit över.
Jag köpte denna felkodläsare som även ska ta transmission mm:
https://www.runns.se/felkodslasare/felk ... gL29fD_BwE
Men jag tror på kortsluten kabelhärva.
Återkommer!
#1341871
Den där felkodsläsaren borde kunna läsa i volvoformat.
Dvs ECM XXX för motor BCMxxx för broms och TCMxxx för automatlådan.
Valde du "Volvo diagnostik" om det fanns flera val?

Det brukar heta "ingen signal/ kortslutning till plus "

Avbrott i ledning eller avbrott Innuti givaren/sensorn.
#1341886
Hej igen!

Jag har precis bekantat mig med felkodsläsaren, jag tror jag gick igenom samtliga sökfunktioner, men jag är ganska säker på att det var endast "P" nummer som kom fram.
Visserligen fick jag fram några andra som jag inte funnit svar till: 1D02 Control modul, 0049 ?, samt 2000 som sa att det var ETC sensor.

Nu har jag kollat lite mer på kabelhärvorna, fann inget som skulle kunna ligga emot och skava, de sitter ju rätt väl skyddade.
Jag kom dock inte åt alla under insugsröret, runt startmotorn etc. Där går ju även kablage till tempgivaren och delar kablage med automatlådan... Tror jag ska ta bort insugsröret och gå igenom hela härvan där först.
Tyvärr lossade jag ABS styrenheten och tog isär den igen, men fann inget onormalt där, men kom på att jag inget silicon har hemma... och jag vill inte klabba ihop det tillfälligt. (lat bortförklaring)
Då kan jag inte få igång bilen och flytta den till svärfars garage, där jag kan mecka med den trots väder och vind i "den blå hallen" Stillestånd till måndag mao.
Kanske man skulle använt skallen till att tänka med för omväxlings skull... -Eller så smackar jag bara ihop det imorron och flyttar bilen.
Jag är lite trött på mig själv just nu :-)
#1341947
Bilen borde gå att köra utan BCM.
Bromsar a'la old school då givetvis utan ABS osv...

Eller tog du bort hela hydrualenheten också, så du är helt bromslös?
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]