Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1341621
Håller med dig "gubbstrutt" (fast jag är nog äldre än du). Hursomhelst, om man blandar etylenglykol och propylenglykol så blir det en brun sörja av det. Rykten säger också att det kan uppstå slamklumpar som kan sätta igen kylsystemet.
Det går att utreda vilken glykolsort man har, om man är osäker. Men det kräver lite kemiutrustning. Jag har berättat det tidigare här på forumet och det blir några rader med text. Men om någon är "informationshungrig" så kan jag ta det igen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1341623
Det har jag med fått höra av en mekaniker en gång i tiden. Jag är intresserad av hur man tar reda på det. Men vi ska nog ta det på pm eller i en annan forum sektion.
av Stefan62
#1341795
Tack för alla svar!

Om färgen inte spelar någon roll så är det ju bra, men nu hittade jag en dunk blå glykol från Biltema, (etylen) - är det ok att ha i 1-2 deciliter och sedan utgå från att det på sikt blandar sig självt?
Det är inget läckage, utan det har nog andra orsaker att nivån ligger strax under min-strecket.
av MickeM
#1341796
Absolut! Glykolen ska blandas 50/50 med vatten innan den slås i.
Blanda i kärl bredvid, eller "uppskatta" 50/50 när du slår i av var sitt för sig.
Det blandas med en åktur, och med dom små mängderna tillsatta är det inte så noga.

Om glykolen är färdigblandad är den bara att fylla direkt.

Färdigblandad står tydligt på dunken.
Annars står det koncentrerad.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]