Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80chris
#1341271
Angående själva monteringen. Det där med att fylla oljekanalerna har jag inte alls tänkt på, finns det fler sånna saker man bör tänka på vid montering?
av Andreas12
#1341381
S80chris skrev:Angående själva monteringen. Det där med att fylla oljekanalerna har jag inte alls tänkt på, finns det fler sånna saker man bör tänka på vid montering?
Brukar plocka loss oljerören o rengöra dom , brukar låta diesel med rengörningsmedel flöda genom rören ett tag.
Osäker på vad det är för medel jag har , fick det från en gammal arbetsplats .
Ang smörjning av turbon bör man även efter service få upp oljetryck innan start, så turbon inte går utan tryck.
Kan vara överkurs men har det som rutin sedan alla gamla saabturbobilarna.
av Rådlös
#1341416
Hur långa är oljerören? Jag har inget behov av att göra rent några oljerör, men kan tänka mig att stoppa i en cykelbromswajer och rotera försiktigt med t.ex en skruvdragare. Kör sakta för säkerts skull. Det borde väl riva loss en massa koksavlagringar om det finns några. Man kanske kunde spänna fast den fria wajerändan i en så kallad Lekare. En fast ögla som tillåts att rotera. Då kan man ha wajern lite tight också så att den river bättre.

Exempel på Lekare: https://www.biltema.se/bat/dacksutrustn ... PKEALw_wcB
av Andreas12
#1341549
S80chris skrev:Få upp oljetryck innebär att tugga på startmotorn tills att det börjar komma olja i oljeröret?
Du drar på starten tills oljelampan släcks.
Innebär att du måste koppla bort så bilen ej startar.
Saab var lätt med tändkasset, en kabel o tändningen var borta.
Volvo är väl bara o ta kontakterna från tändspolarna.
Sen e det bara o tugga ,ibland får man låta startmotorn vila lite o köra igen.
När lampan slocknar är det klart, skonar även lager i motorn.
av Andreas12
#1341551
Rådlös skrev: ons 09 okt 2019, 22:38 Hur långa är oljerören? Jag har inget behov av att göra rent några oljerör, men kan tänka mig att stoppa i en cykelbromswajer och rotera försiktigt med t.ex en skruvdragare. Kör sakta för säkerts skull. Det borde väl riva loss en massa koksavlagringar om det finns några. Man kanske kunde spänna fast den fria wajerändan i en så kallad Lekare. En fast ögla som tillåts att rotera. Då kan man ha wajern lite tight också så att den river bättre.

Exempel på Lekare: https://www.biltema.se/bat/dacksutrustn ... PKEALw_wcB
Osäker på längden men ska du göra något får du ändå lossa rören, annars hade jag inte gjort något alls.
Rören ligger sällan så det är fall på dom så rensar du med rören på plats ligger skiten kvar i rören , följer med oljan genom turbon o då har man tappat lite syftet med det.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]