Sida 1 av 2

Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: lör 05 okt 2019, 23:54
av Hilmer
Gällande Volvo V70N AWD automat 2002.
Rejält glapp mellan inre drivknut och växellåda på vänster sida!
Känns ju inte riktigt bra direkt! Inga missljud men har vibrationer i bilen som kommer ibland, men om det har med vartannat att göra vet jag inte!?

Tankar kring detta?


Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: sön 06 okt 2019, 00:23
av MickeM
Instuckna drivaxeltappar är alltid lite glappa så. Om glappet var onormalt stort var svårt att avgöra på filmen, men jag tycker packboxen skulle ha svårt att täta om den glappade för mycket.

Vibrationer som kommer och går är synonymt med V70N. Mina vibrationer försvann först när alla fyra bromsoken byttes ut.
(98% försvann )
Sinnessjukt känsligt för anliggande.
Minsta lilla....

Åker man en del grusväg lägger sig smuts i bakfälgarna. Även om det lägger sig i till synes jämnt lager runt om så durrar det.

Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: sön 06 okt 2019, 00:30
av Erik Å
MickeM skrev: sön 06 okt 2019, 00:23 Instuckna drivaxeltappar är alltid lite glappa så.
Ser inte det där lite väl glappt ut? :oops:
Skulle kanske kunna vara innerknuten som glappar på axeln? (betydligt trevligare än om det är lagret i lådan som håller på att ge sig)
Jag skulle nog tagit ur axeln för inspektion.. men se upp med att inte dra isär innerknuten så mycket att kulorna trillar ur!

Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: sön 06 okt 2019, 00:39
av MickeM
Erik Å skrev: sön 06 okt 2019, 00:30
MickeM skrev: sön 06 okt 2019, 00:23 Instuckna drivaxeltappar är alltid lite glappa så.
Ser inte det där lite väl glappt ut? :oops:
Skulle kanske kunna vara innerknuten som håller på att lossna från axeln? (betydligt trevligare än om det är lagret i lådan som håller på att ge sig)
Möjligt att det var onormalt stort.
Svårt att avgöra bra på film.
Men tycker ändå det skulle läcka olja isf.
Och vore differensialens lager så glappa, borde det dessutom vara missljud, tycker man...

Snarare utslitna splines, men varför =???? i så fall.
Kanske en eftermarknadsaxel med lite för liten tapp?

C-ringen på axeltappen håller endast kvar den axiellt i lådan.

Yttre lagerskål och tappen in i diffen är en och samma stålbit. Lika som på yttre knuten in i hjullagret.

Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: sön 06 okt 2019, 00:43
av Erik Å
MickeM skrev: sön 06 okt 2019, 00:39 Snarare utslitna splines, men varför =???? i så fall.
Misslyckad härdning/värmebehandling?

Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: sön 06 okt 2019, 04:02
av Hilmer
Tack alla för svaren!
Det är inte glapp i själva knuten utan det glappar ”inne i lådan”. På filmen bryter jag med en kofot på inre knuten och det rör sig uppskattningsvis ca 5-6mm där knuten övergår till drivaxel. Att det finns ett litet glapp här är inget ovanligt, men detta är rejält!

Vad det gäller vibrationerna så känns det ibland som om man har ”ståplattor” på däcken, dock är det inte alltid vibrationerna finns alls och det spelar ingen roll om bilen är varm eller kall.

Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: tor 10 okt 2019, 07:15
av Hilmer
Hilmer skrev: sön 06 okt 2019, 04:02 Tack alla för svaren!
Det är inte glapp i själva knuten utan det glappar ”inne i lådan”. På filmen bryter jag med en kofot på inre knuten och det rör sig uppskattningsvis ca 5-6mm där knuten övergår till drivaxel. Att det finns ett litet glapp här är inget ovanligt, men detta är rejält!

Vad det gäller vibrationerna så känns det ibland som om man har ”ståplattor” på däcken, dock är det inte alltid vibrationerna finns alls och det spelar ingen roll om bilen är varm eller kall.

Tillägg/fortsättning!
Som man även kan se lite på filmen tidigare så verkar det läcka ut en del olja från lådan eftersom det fuktat ganska rejält, har kikat runt lite och det verkar inte kunna komma nån annanstans ifrån än just lådan.
Dock ingen större minskning i oljemängd om man kollar på stickan, lådan sköljdes för drygt ett år sedan på Volvo så det bör ju ha varit rätt mängd i den då och jag har inte behövt fylla på något än.
Lådan beter sig normalt förutom att den kan vara lite trög att växla upp till tredje växeln när den är kall.
Ingen skillnad i vibrationer vid kraftig acceleration eller hastig inbromsning utan vibrationerna kommer sporadiskt, dock är den alltid kall eller sval när det känns som "ståplattor".

Vi får väl se hur länge den håller, det jag är mest rädd för är att det plötsligt ska låsa sig eller liknande!?

Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: tor 10 okt 2019, 12:25
av Erik Å
Det finns väl en mikroskopisk chans att det är drivaxeln som är defekt (och därmed är kanske packboxen skadad).
Om ett lager är såpass nedslitet så borde det väl ha kommit ut metallspån när verkstaden sköljde lådan..?

Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: tor 10 okt 2019, 13:17
av Hilmer
Erik Å skrev: tor 10 okt 2019, 12:25 Det finns väl en mikroskopisk chans att det är drivaxeln som är defekt (och därmed är kanske packboxen skadad).
Om ett lager är såpass nedslitet så borde det väl ha kommit ut metallspån när verkstaden sköljde lådan..?
Då det var förra ägaren som fick detta gjort så har jag ju tyvärr ingen mer info kring detta mer än att det finns ett kvitto på utfört arbete, kanske sas det redan då något om detta, ja eller så kanske detta var en av orsakerna till att lådan sköljdes, inte vet jag tyvärr!

Re: Glapp mellan inre drivknut och växellåda

Postat: tis 28 feb 2023, 12:52
av Niklasni
Hur löste sig detta? Har nämligen samma fenomen, men står biln på däcket på backen så är de inprincip stum.
Niklas