Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasseA
#1337965
Jag får fel enligt rubriken.
Är det någon som vet vilken buss det är ?
Jag gissar att det är den buss som är ansluten till CCM stift A7 i Haynes men är inte helt säker.

Bilen är en S60 2005 med ECC
Bussen från CCM-A7 styr :
Höger spjällmotor
Höger Stolsvärmesmodul
Spjällmotorns avfrostning
Spjällmotorns recirkulation
Luftkvalitetsgivare


Det verkar stämma med hur saker inte fungerar.
Ingen stolsvärme på passagerarsidan
Ingen värme från ECC på passagerarsidan.

Hur går man vidare med felsökning ?

/Hasse
av Mikael-71
#1338038
Lin bussen är en 2-tråd data buss med en master (i det här fallet CCM) och ett flertal slavnoder. Sedan skickar CCM vidare sin information i CAN bussnätet till CEM.

Mastern styr allt till skillnad från CAN bussen där alla enheter kan begära att få prata och "tävla" om prioritet. I LIN bussen så skickar mastern en förfrågan eller kommandom till en slav enhet. Sedan väntar mastern på svar och går sedan vidare med nästa slavenhet på tur.

Så om vi tar ex en knapp till reglera sätet så skickar mastern ut en fråga om knappen är nedtryckt och tar emot svaret och upprepar detta massor av gånger i sekunden. Dvs den frågar knappen.

Eftersom alla slavenheter ligger på samma två trådar och lyssnar o svarar så räcker det med att du får en "kortis" i kablarna till en enhet eller i enheten själv så tystnar trafiken i hela den noden.

Så LIN bussen till stolen som tidigare nämnt är en kvalificerad gissning eftersom kablarna och enheten i sig själv sitter lite mer utsatt.

Om du har tillgång till oscilloskop eller känner någon så kan man koppla in sig på LIN bussen och titta. Man blir inte ett skit klokare av det förutom den värdefulla vetskapen om det finns trafik på den eller inte. Det är jäkligt nyttig information när man jagar fel.

Har du kopplat stereo som varenda finnig tonåring i bilen? Dvs finns det risk att du spökat med kablarna runt CCM själv och inuti konsollen?

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]