Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uggz
#1337488
Hej!


Börjar med att be om ursäkt om frågorna redan ställts och lösning finns att hitta, även fast jag inte lyckats hitta lösning, då jag ofta tror mig vara på rätt spår innan ngt nytt dyker upp eller inte stämmer överens med mina symptom, felkoder, motor-artiklar.

Bilen: V70 2.5T -04. ~11800mil. Tillverkad 2003-05-. Manuell låda. Bensin...
Motor: B5254T2

I princip allt original, förutom att jag bytte batteri för en knapp vecka sen.
Ny kamrem ~2014 då bilen hade gått ca 8k (men var ju 10 år gammal "så då måste man byta kamrem". Bytt på Bilia, inkl. "ny mjukvara till styrenheter".).
Är noga med oljebyten osv. Rätt längesen jag bytte tändstift iofs, kanske 7 år sen eller så. Samt självklart alla andra slitagedelar bytta vid behov. Men inte mkt mer under huven, förutom motorfästen för ca 3 år sen.

Kör många korta sträckor om dagen, motorn hinner ofta inte ens nå arbetstemp.
Typ jobb/träning/hem, allt inom knappt en mils avstånd i princip. Självklart längre sträckor ibland med bra uppvärmning av motorn.

Problemet började när jag för ca 3-4 veckor sedan åkte till gymmet.
När jag backat in på p-platsen så började motorn pendla mellan 1000-1500rpm, med ca 1 sekunds intervall. Vanligtvis, när den går problemfritt med varm motor, så ligger varvtalet stadigt på ca 650rpm.
Stängde av och startade upp motorn igen, samma symptom.
Då jag varken hade erfarenhet av betéendet eller felkodsläsare vid tillfället (har en iCarsoft CR Pro nu), så var det inte mkt jag kunde göra just där och då, så jag drog in på gymmet. När jag kommer tillbaka till bilen efter 1-2h och startar, så går den bra igen.
Ett par dagar senare får jag meddelandet "Motorsystem, service erfordras". Men bilen går fortf. bra i några dagar för att sedan börja pendla på tomgång, gå på högt varvtal vid tomgång. Men bara ibland.

Två veckor senare när jag äntligen fick koderna utlästa (lång tid pga diverse hinder), så hade jag massor av felkoder, tyvärr ej sparade. Troligtvis massa gammalt, samt från att jag provat lossa LMM-kontakten, kamaxelgivarkontakt insug, m.m. med motor igång, för att försöka hitta felkällan. (Motorn gick så ojämnt att jag inte ens kunde märka skillnad när jag kopplade bort tändstiftskontakterna, en åt gången...)
Det kollegan som läste ut koderna åt mig reagerade på, var någon "intake vacuum leakage "-felkod och misstänkte vakuumläckage då han nyss haft det på sin frus bil.
Har försökt hitta läckage men utan resultat. Hur säkert är det egentligen med startgas? Iom att motorn inte gick som den skulle, så är det väl kanske inte konstigt om jag missat ngt vakuumläckage trots allt. Har även visuellt, med hörsel och med fingerkänsel försökt lokalisera sprickor och läckage utan resultat. Men kommer söka vidare/noggrannare. Kan det vara ngn av backventilerna(?) som spökar?
När felkoderna raderats så provade vi starta motorn och då gick den fint.

Innan jag skaffade egen felkodsläsare så misstänkte jag starkt LMM´en.
Drar jag ur LMM-kontakten när tomgångsvarvtalet ligger på ca 1100rpm så går varvet ner på korrekta 650rpm, men motorn går ganska illa. Pendlar, "bluddrar", puffar i avgasröret osv. Ingen synlig vit/grå/blå/svart rök eller så och inga avgaser i expansionskärlet för kylvätskan (tydligen kan symptomen från dåliga kolvringar, läckor/sprickor i block m.m. vara ganska lika?).

Med egna felkodsläsaren äntligen levererad så har jag dagligen kollat felkoder och det jag ser/såg är att (ECM) "91B7 Throttle unit. Faulty signal" dagligen var satt, redan vid tändning på. Direkt dessutom, tror inte ens ETM hinner adaptera/motionera. Ser alltså felmeddelandet "Motorprestanda nedsatt", eller "Motorsystem. Service erfordras" först och någon minut senare med endast tändning på när jag väl läst ut felkoder - iom att det tar lite tid för programmet att ladda, lite tid att bläddra fram bilmärke, etc - så är det samma felkod varje gång, 91B7...
Så då började jag misstänka spjället istället. Men visst ska jag ha det "bättre" spjället?

Efter batteribytet kvarstod felet, men det verkade typ bli bättre efter någon dag eller så, då felkoden inte sattes längre på någon dag eller två och det inte fanns ngt att radera för att slippa "limp-home mode". Vilket jag tyvärr hade vant mig vid, att varje gång behöva radera felkoden för att kunna köra iväg...
Men nu har det börjat igen och jag får flera felkoder för ETM: 914F, 91B7 och eventuellt ngn mer felkod för just ETM, samtliga beskrivningar jag får i min felkodsläsare för de olika koderna har dock varit desamma "throttle unit. faulty signal".
Kan "Throttle angle (from ETM)" = 5.88%" redan vid tändning på, tyda på att spjället inte lyckats stänga tillräckligt senaste gången motorn stängts av? När jag trycker på gaspedalen, med motor avstängd, så rör sig inte "Throttle angle" alls. Med felkoden raderad så rör den sig/följer gaspedalläget.

Idag har jag börjat få flera andra felkoder;
"990A - Idle air trim. Faulty signal". Hur sätts denna, vilka givare bör kollas och hur isf?
"130A - Intake air leakage. Faulty signal". Hur sätts denna, vilka givare bör kollas och hur isf?
"919A - Engine control unit (ECM). Faulty signal". Denna oroar mig förstås mest, fel på styrenheten?
Lyckades inte komma ifrån betéendet med högt och svajande tomgångsvarvtal genom att radera felkoderna idag, vilket jag tidigare kunnat - men då var ju bara "91B7 Throttle unit. Faulty signal" den felkod som dök upp.

Har ingen bra mekplats, ingen annan bil och är väldigt beroende av bilen i min vardag, så jag är lite orolig för att ge mig på större stilleståndsåtgärder som t.ex. skicka spjällhus på renovering eller whatsoever. Snål är jag också! Nämen, orolig att lämna in bilen, få dyra delar utbytta till ingen nytta.
Jag har ännu inte rengjort spjällhus och ej provat byta LMM (vill ju helst inte byta saker innan jag kan pinpointa felet lite mer).
Det enda konkreta jag gjort är alltså att byta batteri och leta luftläckor. Kollat diverse relevanta säkringar, enligt tips från andra forumtrådar.
Med nya batteriet så tycker jag batterivolten/spänningen (ursäkta, jag kan verkligen inte el) verkar pendla mycket mer när jag kollar i diagnosverktygets graf under körning, än med det gamla batteriet. Även om det handlar om någon halv-volt så ser det ganska illa ut i grafen jämfört med gamla batteriet. Det gamla var original som sagt, ca 50mAh, nya ligger på ~70mAh - om detta har ngn betydelse.


Några fler funderingar.
Hur mkt i massflöde ska man ha vid normal tomgång?
Flödet jag idag kunde se i iCarsoft-läsaren låg på ca 54kg/h vid tomgång (obs att tomgångsvarvtalet var ca 1000-1500rpm vid läsningen, behöver nog kolla detta flöde lite närmare om jag lyckas få en chans att läsa vid normal tomgång. Men om jag inte minns fel så har jag sett att det legat på typ 0.5kg/h vid normal tomgång - såvida jag inte blandat ihop med ngn annan variabel, evap-flow möjligen. Försökte idag få ner varvtalet genom att lägga i växel och släppa upp kopplingen med handbromsen dragen tills motorn nästan dog och ändå låg flödet på ca 50kg/h vid ca 500rpm. Kan väl inte stämma om det visar 54kg/h vid 1500rpm..?). Kan jag ha läckage vid trycksidan, som utlöser felkod för vakuumläcka ist?
Accelerator pedal sensor, PWM=8,17% (motor avstängd, ingen fot på pedal. normalt?)
Leakage air through throttle blade = 8.10 (Vid normal tomgång á ~650rpm. Säger detta ngt? Kan faktiskt även ha läst det värdet med motorn avstängd(?), allt är lite väl rörigt för mig just nu. Kan kolla detta närmare om ngn anser det ha ngn betydelse).

En annan sak jag tidigare reagerat på är att någon av lambdasonderna eller "oxygen sensor" ständigt visar -0.2v. Inga felkoder eller så alltså.
Hur många lambdasonder har min bil? :)
I felkodsläsaren/diagnosverktyget kan man se flera "oxygen sensor", "lambda"... "Bank 1, Bank2", m.m. Blir mer förvirrad av diagnosverktyget ibland. Misstänker att verktyget visar saker som min bil inte ens har - t.ex. "evap-flow" tolkar jag som ureaförångarflöde och min bil har väl knappats sånt? =)


Ursäkta för mitt långa och röriga inlägg, blivit så trött i knoppen av all tid jag spenderat på att försöka läsa mig till eventuella felkällor/åtgärder på nätet. Alldeles för många saker som verkar kunna vara felorsak till symptomen som upplevs.
Hoppas på konkreta tips. T.ex;
"rengör spjällhus" (behöver jag verkligen det med tanke på hur lite bilen gått och om det nu dessutom är det bättre spjällhuset jag har?),
"testa annan LMM för att bekräfta/utesluta fel på din LMM" (ngn som har en extra jag kan testa med?),
"kom förbi så kan vi kolla med riktigt Volvo-diagnosverktyg" (om det ens hjälper att pinpointa felet mer?).


Alla tips mottages tacksamt.
av MickeM
#1337585
Du har inte ett ETM spjäll utan ett ETA spjäll. Det är bättre sorten, men rengöring behöver dom också. Ganska drygt på.en turbo.
Dom kan inte renoveras, men är billigare än gamla typen.

Börja med att kolla alla slangar. NOGA.
I synnerhet turboröret.

Kolla sedan alla vevhusventilationsslangar.

Eftersom du småkör så mycket :
Hur ser motoroljan ut?
Luktar den bensin?

När rengjordes/byttes vevhusventilationen?
Mycket noga på turbomodeller.
Får du högt vevhustryck pga tät ventilation kulle det kunna förklara en del. Kan kladda igen gasspjället bla.
Och skjuta packboxar.

Någon Bank2 har du inte på 5cyl men EVAP har du. = Tankventilationen.
Felkod på den är lite tecken på tjuvluft, ocg/eller trasig EVAP ventil.
Har du ett sådant där tilfälligt tanklock?

Du har TVÅ syresensorer.
Bank1 sensor 1. = reglersonden före jag.
Bank1 sensor 2 = analyssonden efter kat.
av uggz
#1337603
MickeM skrev: mån 16 sep 2019, 18:40 Du har inte ett ETM spjäll utan ett ETA spjäll. Det är bättre sorten, men rengöring behöver dom också. Ganska drygt på.en turbo.
Dom kan inte renoveras, men är billigare än gamla typen.

Börja med att kolla alla slangar. NOGA.
I synnerhet turboröret.

Kolla sedan alla vevhusventilationsslangar.

Eftersom du småkör så mycket :
Hur ser motoroljan ut?
Luktar den bensin?

När rengjordes/byttes vevhusventilationen?
Mycket noga på turbomodeller.

Någon Bank2 har du inte på 5cyl men EVAP har du. = Tankventilationen.
Felkod på den är lite tecken på tjuvluft, ocg/eller trasig EVAP ventil.

Radera alla felkoder och skriv ner vilka som återkommer.
HELA koden inkl siffror, bokstäver och textöversättning.

Du har TVÅ syresensorer.
Bank1 sensor 1. = reglersonden före jag.
Bank1 sensor 2 = analyssonden efter kat.

Hej Micke,


Glädjande att se svar från dig.
Jag har som besökare småhängt på detta forum ganska länge och ser att du (m.fl.) ofta hjälpt folk tillrätta, uppskattar verkligen att du svarar.

Ok, ska rengöra spjället och vevhusventilationen så fort jag får möjlighet.
Alternativt byta då, men vill gärna testa rengöra först så jag kanske lär mig något på kuppen!
Inget av dessa har nånsin rengjorts eller bytts och jag har haft bilen som ägare #2 sedan år 2006, hade gått ~4k mil.
Lathet antar jag, samt att jag trott att jag kört så lite och lugnt med bilen att det ej skulle vara lika nödvändigt/bråttom.. :\

Tycker det är en jäkla härva med alla slangar och är osäker på vilka som är vakuum/kan orsaka dessa symptom.
Har iaf. försökt bända, klämma och spraya startgas på allt jag kunnat se uppifrån.
Även sprayat underifrån i fredags, förresten, med bilen på lift. Men satan vad varmt allting var med det höga varvtalspendlandet. Vågade inte sticka in armarna för långt. Samt hade nog inte upptäckt ngn skillnad på varvtal i.o.m. pendlandet.
Idag t.ex. nådde motorn arbetstemps redan efter 2-5 minuter, när jag stod på parkeringen innan jobbet och försökte hitta läckor...
Behöver man kolla en del av slangarna underifrån?
Menar du det stora turboröret/plaströret som går över motorn?
Många slangar sitter med engångsklämmor och inte vanliga slangklämmor som man skruvar på. Misstänker att man eventuellt behöver lossa vissa av dessa för att kunna inspektera ordentligt (och lär då behöva förbereda med nya klämmor först).
Tips på hur man ska kolla slangarna? Då startspray inte hjälper när motorn ändå pendlar kraftigt.
Bäst att lossa de man inte kommer åt och visuellt noga inspektera?

Oljan ser ok ut, aningen sotig och inte helt ren. Luktar inte mer bensin än normalt, antar jag. =)
Bytte senast förra vintern/~800mil sen, så det börjar bli dags.
Brukar passa på vid däckbyten, antingen till sommar eller vinter, beroende på hur många mil jag kört.

Ah ok, tack för förklaringen ang. lambda.
Jag har dock inte haft någon felkod på EVAP, utan skrev bara att jag kanske förväxlade flödesvärdet från den med MAF-värdet.
Kollade förresten massflödesvärdet idag, när jag som tur var lyckades ha normal tomgång(~650rpm) i någon minut, ca 13kg/h.
Rengjorde även rent LMM med "sån där" kontaktrengöringsspray idag. CRC tror jag märket var. Ej rört något, utan bara sprayat ordentligt och låtit torka ordentligt.
Gjorde ingen skillnad och LMM såg ändå redan väldigt ren ut. Dock svårt att se från den sida gallret/skyddsnätet sitter.


Första par veckorna så var det bara;

"91B7
State: None
Throttle unit. Faulty signal"

Denna felkod kom hela tiden, typ varje gång jag slog på tändningen, men gick alltid att radera och återkom inte förrän nästa gång jag slog på tändningen, efter att ha kört. Iaf vad jag kunnat se.
För några dagar sedan började även 914F, med exakt samma text som ovan, dyka upp ibland.

Senaste två dagarna så har "Throttle unit. faulty signal"-felkoderna knappt dykt upp. 914F dök upp senast igår eftermiddag iofs, men däremot kommer följande felkoder hela tiden nu i dagarna, motorn fortsätter gå illa när jag raderar och felkoderna återkommer efter bara några sekunder, när motorn är igång då;
"990A
State: None
Idle air trim. Faulty signal"

"130A
State: None
Intake air leakage. Faulty signal"

"919A
State: None
Engine control module (ECM). Faulty signal"

Jag tror att 130A brukar komma före 990A, men är osäker.

Sistnämnda felkoden, 919A, sätter "nedsatt motorprestanda" och idag på väg till/från jobbet så kunde "nedsatt motorprestanda" dyka upp under körning, vilket var skitjobbigt och jag fick typ radera felkoden flera ggr under körning, trots korta sträckor.
Ibland blinkar varningstriangeln och texten "Motorprestanda nedsatt" till snabbt och försvinner lika snabbt..?
De två andra, 990A och 130A, kommer först när motorn varit igång en stund med kraftigt pendlande tomgång och att radera dem verkar inte göra någon skillnad, motorn pendlar precis lika illa och felkoderna dyker upp igen efter ~10 sek.


Tack för dina tips!
Ska definitivt kolla slangarna noggrannare än jag hittills lyckats göra. Tipsa om gärna hur. Lossa dem, kolla vissa av dem underifrån bilen?
Ska även snarast möjligt försöka få tid och plats att stå på för att rengöra oljefångare och spjällhus inkl. anslutande slangar. Annars får jag väl göra det på parkeringen, lossa och ta hem för rengöring. Att man inte har hus och garage. Aja, det löser nog sig.

Edit;
Missade en av dina frågor angående tanklocket. Det är vanligt, original och felfritt. Men har som sagt ej evap-felkod iaf.
Skjuta packboxar låter ej skoj, kanske bäst jag lämnar bilen parkerad tills jag hunnit kolla/rengöra vevhusvent och spjällhus. Undrar om jag kan kolla vevhustrycket med mitt diagnosverktyg.. Ska iaf. ständigt vara undertryck va? Alternativt några mbar plus..?


Mvh //Peter
av MickeM
#1337690
Vevhustrycket kan du kolla med en ballong över oljestickans rör. Eller en engångshandske över oljepåfyllningen. Det ska vara undertryck.
Blåser dom upp det minsta är det kass.
Man vet aldrig 100% om allt är ok med vevhusvent med den metoden, men övertryck ät det definitivt åt skogen.

Lite svårt fall detta.
Kommer inte på något klockrent.

Ja, plaströret från turbon tänkte jag på.
Men ojämn tomgång..... Gasspjället är starkt misstänkt alltså.
Och om kamremmen skulle hoppat en kugg (ojämn gång) skulle man knappast få dom felkoderna du har. (Som också pekar ut gasspjället)

KRAFTIG vakuumläcka eller gasspjället.
Vad jag gissar.
Du kan ju kolla/rengöra MAPsensorn också om du vill/orkar.
Jag TROR den sitter strax innan intercoolern.
Men lite taskiga odds på det också....
av uggz
#1337693
Mm, med tanke på att symptomen försvann efter felkodsradering när jag endast fick felkod 91B7, så lär det inte vara kamremshopp, eller vad man ska säga. Eller tänker jag fel?
Dock får jag ju de nya felkoderna som nämnt ovan och felsymptomen försvinner ej vid radering. Så jag misstänker också vakuumläcka som blivit större, alternativt spjället som geggat igen ännu mer under de gångna dagar/veckor.
Idag (kunde inte låta bli att ta bilen till jobbet iaf pga för lite sömn och vaknade sent) fick jag även felkod 9117 med exakt samma text som övriga spjällhus felkoder. Även felkod 914F, tror det var exakt samma text där med, hade lite brått till jobbet så jag fotade inte felkoden men sparat den i felkodsläsaren.
Ska prova vevhustrycks-tricket.
Sedan bara att börja riva rör/slangar/spjällhus... usch, inget jag ser fram emot men måste ju göras.
Just det, mapsensorn (laddtrycksgivare alltså?) där framme bakom ena lyktan försökte jag koppla ur kontakten till igår, men kontakten satt så hårt att jag var rädd att ha sönder ngt. Ville se om motorn reagerade på ngt vis. Får kika mer på den med.
Återkopplar när jag fått ngt gjort!
Tack igen för tipsen!
av uggz
#1337809
Ej hunnit skruva ngt men försökte prova vevhustrycket med en latexhandske som tyvärr gick sönder så fort jag ville trä den över oljepåfyllningslocket. Så jag tände en cigg istället och motor fick några bloss. :)
Alltså undertryck.
Motorn gick på 1500-2000rpm och på bara ngn minut eller två var den varm á ~90grader. När jag i fredags hade bilen lyft så var katten röd i mitten av värme. Bilen verkar dra väldigt mkt soppa, minst dubbelt mot normalt. Så den pyttsar väl i för mkt soppa. Men betyder det att LMM mäter för högt flöde? Tänker att om det är tjuvluft, så borde LMM mäta ganska lågt flöde och därmed mindre soppainsprutning, tänker jag rätt? Idag på väg till jobbet så var den uppe i drygt 100kg/h vid ca 2-2,5krpm. Undrar om det är normala värden och om det inte ändå är LMM’en som spökar?
Ska givetvis kolla slangar, rör samt rengöra spjäll etc, men skulle vara skönt med en snabbt fix á byta LMM, om det nu är den som bråkar. Har så dåligt med ledig tid och misstänker att jag inte kommer kunna börja skruva på annat förrän till helgen...
av uggz
#1337885
Försökte lokalisera kontakten till spjället idag, men kabeln går in i någon annan härva/förgrening med plasthölje strax ovanför/bakom startmotorn. Från den "förgreningen" går det sedan tre kablar och jag har ingen aning om vilken som tillhör spjället.
Ville försöka hitta kontakten innan jag river för mkt för att avgöra hur mkt man behöver riva, men skitsvårt och trångt.
Någon som vet vart kontakten sitter, så jag kan följa kabeln från den änden ist?
Är det verkligen ett big no-no att lossa kontakten i spjällhuset istället, eller är det ens en löstagbar kontakt där?

Turboröret som går över motorn inkl. gummibälgar ser iaf. schyssta ut.
Samt övriga vakuumslangar jag kunde se och komma åt verkar också schyssta.

Om det är tjuvluft, ska bilen verkligen gå fett då eller borde det inte vara tvärtom?
Funderar alltså på om det kan vara LMM som mäter fel, för den vore ju så mkt enklare att byta. =)
av MickeM
#1337898
Tjuvluft gör att bränsleblandningen blir för mager.
Mager blandning ger generellt hetare avgaser.


Men därmed inte sagt att ditt problem är mager blandning, för katalysatorn överhettar av för mycket oförbränt bränsle. Troligare i ditt fall.
av uggz
#1337906
Tips på mer jag kan kolla/testa med tanke på detta, förutom rengöring av spjäll?
Kan det vara ngt med bränsletillförseln?
Får inga felkoder på ngt sådant dock, om man nu ens får det. (Felkoderna jag fått senaste dagarna har förresten nästan uteslutande varit "990A Idle air trim, Faulty signal" - "130A Intake air leakage, Faulty signal" - samt ibland "919A Engine control module (ECM). Faulty signal" som dessutom kan "blinka till" vilket jag ser genom att varningslampan tänds och snabbt slocknar igen - och ibland får jag "914F Throttle unit, Faulty signal")

Hur regleras tomgången, endast m.h.a. spjället (och diverse andra beräkningar från andra sensorer kanske), ingen tomgångsventil eller sådant?
Kanske ska kolla/byta stiften..?
Bränslefiltret bytte jag för ca 18 månader sen, rann väldigt fin och ren soppa ur... Bytte även växellådsoljan då, även den var väldigt ren och fin.

Motorn pendlar även med LMM urkopplad, speciellt precis vid start men lugnar sedan ner sig runt rätt tomgångsvarvtal och jag får inga felkoder förutom på LMM för att den ju är urkopplad. Förbrukningen samt uppvärmningen verkar mkt normalare.
Svajar dock och rycker lite, mest vid gas/gassläpp, oregelbundet. Låter lite som HC-tändningar/smällar ur avgasröret på tomgång. Möjligen från att ha kört med LMM inkopplad först och det samlats mkt oförbränt bränsle i katten, då det luktade bensin när jag startade den utan LMM idag. Tenderar att dö när jag trycker ner kopplingen då varvtalet snabbt svänger under och över 500rpm, innan det sätter sig runt 600rpm. Dog faktiskt en gång idag i en rondell, men det var bara att snabbt släppa upp kopplingen igen och se glad ut. :)
Den går alltså absolut inte helt bra utan LMM, men känns mkt säkrare eller vad man ska säga, särskilt då motorn inte blir varm så snabbt och varvar så mkt.

Kan det ändå vara LMM som mäter fel luftmängd så att motorn får mer soppa?

Jag har inte gett upp rengöringsförsök av spjället än, men det var mkt svårare att komma åt än jag trott/sett på t.ex. videos.
Speciellt när man bara har en bil, mekar på en p-plats och inte bara kan åka iväg och köpa nya slangar, klämmor osv, vilket jag misstänker att jag kommer behöva om jag lossar på allt som behöver lossas för att få loss spjället. Tror att det kanske är enklast att lossa hela inloppsröret och då även få lättare åtkomst att göra rent/byta oljefällan/vevhuskanaler.
Även många av mina verktyg finns på sommarstället (inte så långt bort, men tillräckligt för att förlora flera timmar om jag skulle behöva dra dit eller till exempelvis Bilia för att köpa material), så bara att få av turboröret idag var ett h-vete. :\

Spjällhusets kontakt, kan man lossa från spjällhusets ände?

Kanske skulle lämna in bilen bara.
Vill definitivt inte "ge upp" eller så, men oroar mig för att det kommer ta mer tid och kosta mer, särskilt när jag inte ens lyckas hitta/komma åt grejerna jag vill kolla.

Nu blev det för mkt text med för många frågor, men om jag får svar/tips på några av funderingarna jag har, så blir jag mer än glad =)
av uggz
#1338060
Någon som vill köpa trasig volvo!? :D

Skruvade tillbaka turboröret idag och provstartade, går ännu sämre än innan - även med LMM urkopplad.
Ej rör-relaterat, det sitter korrekt, bra åtdragna klämmor i samma "spår" de lämnat efter sig/satt i...

Låter som misständningar, puttrar ur avgasröret, skakar rätt kraftigt, katten blir snabbt röd och sätter felkod på spjället så fort tändning slås på.
Även om jag raderar felkoden och endast slår på tändningen igen, utan att starta motor. Så var det inte tidigare.
Samt får "Not ok" på "ETM-adaptation", tidigare har den parametern alltid varit "ok".

Kan det ha varit dåligt kablage som blev ännu sämre när jag igår försökte lokalisera kablagets kontaktstycke, genom att lite lätt dra i det (men inte lyckades hitta eftersom plasthöljet förgrenar sig i tre olika kablage/plasthöljen bakom startmotorn)? Så att spjället typ är helt "dött"/strömlöst?
Skulle kanske kunna förklara att CEL/varningslampan ibland kunde "blinka till".
Ingen som vet var kontakten sitter så jag kan prova rengöra den? Jag ser någon kontakt ganska långt ner, typ i höjd med nederkant av - och precis framför - kylaren och den är helt igensotad/oljig, på utsidan då. Men når inte ner riktigt om inte jag tar bort kylfläkten.
Ingen som vet vart kontakten sitter alternativt kan hjälpa mig hitta någon skiss eller så? :\

Tanken var att ta bilen till jobbet imorgon och kolla med en kollegas VIDA, ifall det går att "dyka djupare" i felsökningen än med min iCarsoft. Men det lär inte bli av..
Får väl skruva bort fläkt alternativt inloppsgrenrör i helgen, men skulle som sagt vara skönt att veta vart kontakten sitter så jag kan _börja_ med att rengöra den sam dra ut hela kabel och inspektera.

Antingen får motorn för mycket soppa, tänder inte korrekt eller får för lite luft.
Jag misstänker just nu att motorn ej får tillräckligt med luft, att spjället ej öppnar och felkoden pekar ju på spjället (ECM-914F Throttle unit, Faulty signal).

Please help.. :\

PS,
Om jag får "svar" från "Throttle position (from ETM)", dvs när jag trycker ner gaspedal (med motor avstängd) och ETM-position följer med gaspedalläget - samt att potentiometrarna också ser ut att "leva", betyder det att det är spjällhuset i sig som svarar/lever, eller är det vad styrenheten skickar/visar mig i diagnosverktyget?
Tack på förhand.

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]