- sön 15 sep 2019, 23:21
#1337488
Hej!
Börjar med att be om ursäkt om frågorna redan ställts och lösning finns att hitta, även fast jag inte lyckats hitta lösning, då jag ofta tror mig vara på rätt spår innan ngt nytt dyker upp eller inte stämmer överens med mina symptom, felkoder, motor-artiklar.
Bilen: V70 2.5T -04. ~11800mil. Tillverkad 2003-05-. Manuell låda. Bensin...
Motor: B5254T2
I princip allt original, förutom att jag bytte batteri för en knapp vecka sen.
Ny kamrem ~2014 då bilen hade gått ca 8k (men var ju 10 år gammal "så då måste man byta kamrem". Bytt på Bilia, inkl. "ny mjukvara till styrenheter".).
Är noga med oljebyten osv. Rätt längesen jag bytte tändstift iofs, kanske 7 år sen eller så. Samt självklart alla andra slitagedelar bytta vid behov. Men inte mkt mer under huven, förutom motorfästen för ca 3 år sen.
Kör många korta sträckor om dagen, motorn hinner ofta inte ens nå arbetstemp.
Typ jobb/träning/hem, allt inom knappt en mils avstånd i princip. Självklart längre sträckor ibland med bra uppvärmning av motorn.
Problemet började när jag för ca 3-4 veckor sedan åkte till gymmet.
När jag backat in på p-platsen så började motorn pendla mellan 1000-1500rpm, med ca 1 sekunds intervall. Vanligtvis, när den går problemfritt med varm motor, så ligger varvtalet stadigt på ca 650rpm.
Stängde av och startade upp motorn igen, samma symptom.
Då jag varken hade erfarenhet av betéendet eller felkodsläsare vid tillfället (har en iCarsoft CR Pro nu), så var det inte mkt jag kunde göra just där och då, så jag drog in på gymmet. När jag kommer tillbaka till bilen efter 1-2h och startar, så går den bra igen.
Ett par dagar senare får jag meddelandet "Motorsystem, service erfordras". Men bilen går fortf. bra i några dagar för att sedan börja pendla på tomgång, gå på högt varvtal vid tomgång. Men bara ibland.
Två veckor senare när jag äntligen fick koderna utlästa (lång tid pga diverse hinder), så hade jag massor av felkoder, tyvärr ej sparade. Troligtvis massa gammalt, samt från att jag provat lossa LMM-kontakten, kamaxelgivarkontakt insug, m.m. med motor igång, för att försöka hitta felkällan. (Motorn gick så ojämnt att jag inte ens kunde märka skillnad när jag kopplade bort tändstiftskontakterna, en åt gången...)
Det kollegan som läste ut koderna åt mig reagerade på, var någon "intake vacuum leakage "-felkod och misstänkte vakuumläckage då han nyss haft det på sin frus bil.
Har försökt hitta läckage men utan resultat. Hur säkert är det egentligen med startgas? Iom att motorn inte gick som den skulle, så är det väl kanske inte konstigt om jag missat ngt vakuumläckage trots allt. Har även visuellt, med hörsel och med fingerkänsel försökt lokalisera sprickor och läckage utan resultat. Men kommer söka vidare/noggrannare. Kan det vara ngn av backventilerna(?) som spökar?
När felkoderna raderats så provade vi starta motorn och då gick den fint.
Innan jag skaffade egen felkodsläsare så misstänkte jag starkt LMM´en.
Drar jag ur LMM-kontakten när tomgångsvarvtalet ligger på ca 1100rpm så går varvet ner på korrekta 650rpm, men motorn går ganska illa. Pendlar, "bluddrar", puffar i avgasröret osv. Ingen synlig vit/grå/blå/svart rök eller så och inga avgaser i expansionskärlet för kylvätskan (tydligen kan symptomen från dåliga kolvringar, läckor/sprickor i block m.m. vara ganska lika?).
Med egna felkodsläsaren äntligen levererad så har jag dagligen kollat felkoder och det jag ser/såg är att (ECM) "91B7 Throttle unit. Faulty signal" dagligen var satt, redan vid tändning på. Direkt dessutom, tror inte ens ETM hinner adaptera/motionera. Ser alltså felmeddelandet "Motorprestanda nedsatt", eller "Motorsystem. Service erfordras" först och någon minut senare med endast tändning på när jag väl läst ut felkoder - iom att det tar lite tid för programmet att ladda, lite tid att bläddra fram bilmärke, etc - så är det samma felkod varje gång, 91B7...
Så då började jag misstänka spjället istället. Men visst ska jag ha det "bättre" spjället?
Efter batteribytet kvarstod felet, men det verkade typ bli bättre efter någon dag eller så, då felkoden inte sattes längre på någon dag eller två och det inte fanns ngt att radera för att slippa "limp-home mode". Vilket jag tyvärr hade vant mig vid, att varje gång behöva radera felkoden för att kunna köra iväg...
Men nu har det börjat igen och jag får flera felkoder för ETM: 914F, 91B7 och eventuellt ngn mer felkod för just ETM, samtliga beskrivningar jag får i min felkodsläsare för de olika koderna har dock varit desamma "throttle unit. faulty signal".
Kan "Throttle angle (from ETM)" = 5.88%" redan vid tändning på, tyda på att spjället inte lyckats stänga tillräckligt senaste gången motorn stängts av? När jag trycker på gaspedalen, med motor avstängd, så rör sig inte "Throttle angle" alls. Med felkoden raderad så rör den sig/följer gaspedalläget.
Idag har jag börjat få flera andra felkoder;
"990A - Idle air trim. Faulty signal". Hur sätts denna, vilka givare bör kollas och hur isf?
"130A - Intake air leakage. Faulty signal". Hur sätts denna, vilka givare bör kollas och hur isf?
"919A - Engine control unit (ECM). Faulty signal". Denna oroar mig förstås mest, fel på styrenheten?
Lyckades inte komma ifrån betéendet med högt och svajande tomgångsvarvtal genom att radera felkoderna idag, vilket jag tidigare kunnat - men då var ju bara "91B7 Throttle unit. Faulty signal" den felkod som dök upp.
Har ingen bra mekplats, ingen annan bil och är väldigt beroende av bilen i min vardag, så jag är lite orolig för att ge mig på större stilleståndsåtgärder som t.ex. skicka spjällhus på renovering eller whatsoever. Snål är jag också! Nämen, orolig att lämna in bilen, få dyra delar utbytta till ingen nytta.
Jag har ännu inte rengjort spjällhus och ej provat byta LMM (vill ju helst inte byta saker innan jag kan pinpointa felet lite mer).
Det enda konkreta jag gjort är alltså att byta batteri och leta luftläckor. Kollat diverse relevanta säkringar, enligt tips från andra forumtrådar.
Med nya batteriet så tycker jag batterivolten/spänningen (ursäkta, jag kan verkligen inte el) verkar pendla mycket mer när jag kollar i diagnosverktygets graf under körning, än med det gamla batteriet. Även om det handlar om någon halv-volt så ser det ganska illa ut i grafen jämfört med gamla batteriet. Det gamla var original som sagt, ca 50mAh, nya ligger på ~70mAh - om detta har ngn betydelse.
Några fler funderingar.
Hur mkt i massflöde ska man ha vid normal tomgång?
Flödet jag idag kunde se i iCarsoft-läsaren låg på ca 54kg/h vid tomgång (obs att tomgångsvarvtalet var ca 1000-1500rpm vid läsningen, behöver nog kolla detta flöde lite närmare om jag lyckas få en chans att läsa vid normal tomgång. Men om jag inte minns fel så har jag sett att det legat på typ 0.5kg/h vid normal tomgång - såvida jag inte blandat ihop med ngn annan variabel, evap-flow möjligen. Försökte idag få ner varvtalet genom att lägga i växel och släppa upp kopplingen med handbromsen dragen tills motorn nästan dog och ändå låg flödet på ca 50kg/h vid ca 500rpm. Kan väl inte stämma om det visar 54kg/h vid 1500rpm..?). Kan jag ha läckage vid trycksidan, som utlöser felkod för vakuumläcka ist?
Accelerator pedal sensor, PWM=8,17% (motor avstängd, ingen fot på pedal. normalt?)
Leakage air through throttle blade = 8.10 (Vid normal tomgång á ~650rpm. Säger detta ngt? Kan faktiskt även ha läst det värdet med motorn avstängd(?), allt är lite väl rörigt för mig just nu. Kan kolla detta närmare om ngn anser det ha ngn betydelse).
En annan sak jag tidigare reagerat på är att någon av lambdasonderna eller "oxygen sensor" ständigt visar -0.2v. Inga felkoder eller så alltså.
Hur många lambdasonder har min bil? :)
I felkodsläsaren/diagnosverktyget kan man se flera "oxygen sensor", "lambda"... "Bank 1, Bank2", m.m. Blir mer förvirrad av diagnosverktyget ibland. Misstänker att verktyget visar saker som min bil inte ens har - t.ex. "evap-flow" tolkar jag som ureaförångarflöde och min bil har väl knappats sånt? =)
Ursäkta för mitt långa och röriga inlägg, blivit så trött i knoppen av all tid jag spenderat på att försöka läsa mig till eventuella felkällor/åtgärder på nätet. Alldeles för många saker som verkar kunna vara felorsak till symptomen som upplevs.
Hoppas på konkreta tips. T.ex;
"rengör spjällhus" (behöver jag verkligen det med tanke på hur lite bilen gått och om det nu dessutom är det bättre spjällhuset jag har?),
"testa annan LMM för att bekräfta/utesluta fel på din LMM" (ngn som har en extra jag kan testa med?),
"kom förbi så kan vi kolla med riktigt Volvo-diagnosverktyg" (om det ens hjälper att pinpointa felet mer?).
Alla tips mottages tacksamt.
Börjar med att be om ursäkt om frågorna redan ställts och lösning finns att hitta, även fast jag inte lyckats hitta lösning, då jag ofta tror mig vara på rätt spår innan ngt nytt dyker upp eller inte stämmer överens med mina symptom, felkoder, motor-artiklar.
Bilen: V70 2.5T -04. ~11800mil. Tillverkad 2003-05-. Manuell låda. Bensin...
Motor: B5254T2
I princip allt original, förutom att jag bytte batteri för en knapp vecka sen.
Ny kamrem ~2014 då bilen hade gått ca 8k (men var ju 10 år gammal "så då måste man byta kamrem". Bytt på Bilia, inkl. "ny mjukvara till styrenheter".).
Är noga med oljebyten osv. Rätt längesen jag bytte tändstift iofs, kanske 7 år sen eller så. Samt självklart alla andra slitagedelar bytta vid behov. Men inte mkt mer under huven, förutom motorfästen för ca 3 år sen.
Kör många korta sträckor om dagen, motorn hinner ofta inte ens nå arbetstemp.
Typ jobb/träning/hem, allt inom knappt en mils avstånd i princip. Självklart längre sträckor ibland med bra uppvärmning av motorn.
Problemet började när jag för ca 3-4 veckor sedan åkte till gymmet.
När jag backat in på p-platsen så började motorn pendla mellan 1000-1500rpm, med ca 1 sekunds intervall. Vanligtvis, när den går problemfritt med varm motor, så ligger varvtalet stadigt på ca 650rpm.
Stängde av och startade upp motorn igen, samma symptom.
Då jag varken hade erfarenhet av betéendet eller felkodsläsare vid tillfället (har en iCarsoft CR Pro nu), så var det inte mkt jag kunde göra just där och då, så jag drog in på gymmet. När jag kommer tillbaka till bilen efter 1-2h och startar, så går den bra igen.
Ett par dagar senare får jag meddelandet "Motorsystem, service erfordras". Men bilen går fortf. bra i några dagar för att sedan börja pendla på tomgång, gå på högt varvtal vid tomgång. Men bara ibland.
Två veckor senare när jag äntligen fick koderna utlästa (lång tid pga diverse hinder), så hade jag massor av felkoder, tyvärr ej sparade. Troligtvis massa gammalt, samt från att jag provat lossa LMM-kontakten, kamaxelgivarkontakt insug, m.m. med motor igång, för att försöka hitta felkällan. (Motorn gick så ojämnt att jag inte ens kunde märka skillnad när jag kopplade bort tändstiftskontakterna, en åt gången...)
Det kollegan som läste ut koderna åt mig reagerade på, var någon "intake vacuum leakage "-felkod och misstänkte vakuumläckage då han nyss haft det på sin frus bil.
Har försökt hitta läckage men utan resultat. Hur säkert är det egentligen med startgas? Iom att motorn inte gick som den skulle, så är det väl kanske inte konstigt om jag missat ngt vakuumläckage trots allt. Har även visuellt, med hörsel och med fingerkänsel försökt lokalisera sprickor och läckage utan resultat. Men kommer söka vidare/noggrannare. Kan det vara ngn av backventilerna(?) som spökar?
När felkoderna raderats så provade vi starta motorn och då gick den fint.
Innan jag skaffade egen felkodsläsare så misstänkte jag starkt LMM´en.
Drar jag ur LMM-kontakten när tomgångsvarvtalet ligger på ca 1100rpm så går varvet ner på korrekta 650rpm, men motorn går ganska illa. Pendlar, "bluddrar", puffar i avgasröret osv. Ingen synlig vit/grå/blå/svart rök eller så och inga avgaser i expansionskärlet för kylvätskan (tydligen kan symptomen från dåliga kolvringar, läckor/sprickor i block m.m. vara ganska lika?).
Med egna felkodsläsaren äntligen levererad så har jag dagligen kollat felkoder och det jag ser/såg är att (ECM) "91B7 Throttle unit. Faulty signal" dagligen var satt, redan vid tändning på. Direkt dessutom, tror inte ens ETM hinner adaptera/motionera. Ser alltså felmeddelandet "Motorprestanda nedsatt", eller "Motorsystem. Service erfordras" först och någon minut senare med endast tändning på när jag väl läst ut felkoder - iom att det tar lite tid för programmet att ladda, lite tid att bläddra fram bilmärke, etc - så är det samma felkod varje gång, 91B7...
Så då började jag misstänka spjället istället. Men visst ska jag ha det "bättre" spjället?
Efter batteribytet kvarstod felet, men det verkade typ bli bättre efter någon dag eller så, då felkoden inte sattes längre på någon dag eller två och det inte fanns ngt att radera för att slippa "limp-home mode". Vilket jag tyvärr hade vant mig vid, att varje gång behöva radera felkoden för att kunna köra iväg...
Men nu har det börjat igen och jag får flera felkoder för ETM: 914F, 91B7 och eventuellt ngn mer felkod för just ETM, samtliga beskrivningar jag får i min felkodsläsare för de olika koderna har dock varit desamma "throttle unit. faulty signal".
Kan "Throttle angle (from ETM)" = 5.88%" redan vid tändning på, tyda på att spjället inte lyckats stänga tillräckligt senaste gången motorn stängts av? När jag trycker på gaspedalen, med motor avstängd, så rör sig inte "Throttle angle" alls. Med felkoden raderad så rör den sig/följer gaspedalläget.
Idag har jag börjat få flera andra felkoder;
"990A - Idle air trim. Faulty signal". Hur sätts denna, vilka givare bör kollas och hur isf?
"130A - Intake air leakage. Faulty signal". Hur sätts denna, vilka givare bör kollas och hur isf?
"919A - Engine control unit (ECM). Faulty signal". Denna oroar mig förstås mest, fel på styrenheten?
Lyckades inte komma ifrån betéendet med högt och svajande tomgångsvarvtal genom att radera felkoderna idag, vilket jag tidigare kunnat - men då var ju bara "91B7 Throttle unit. Faulty signal" den felkod som dök upp.
Har ingen bra mekplats, ingen annan bil och är väldigt beroende av bilen i min vardag, så jag är lite orolig för att ge mig på större stilleståndsåtgärder som t.ex. skicka spjällhus på renovering eller whatsoever. Snål är jag också! Nämen, orolig att lämna in bilen, få dyra delar utbytta till ingen nytta.
Jag har ännu inte rengjort spjällhus och ej provat byta LMM (vill ju helst inte byta saker innan jag kan pinpointa felet lite mer).
Det enda konkreta jag gjort är alltså att byta batteri och leta luftläckor. Kollat diverse relevanta säkringar, enligt tips från andra forumtrådar.
Med nya batteriet så tycker jag batterivolten/spänningen (ursäkta, jag kan verkligen inte el) verkar pendla mycket mer när jag kollar i diagnosverktygets graf under körning, än med det gamla batteriet. Även om det handlar om någon halv-volt så ser det ganska illa ut i grafen jämfört med gamla batteriet. Det gamla var original som sagt, ca 50mAh, nya ligger på ~70mAh - om detta har ngn betydelse.
Några fler funderingar.
Hur mkt i massflöde ska man ha vid normal tomgång?
Flödet jag idag kunde se i iCarsoft-läsaren låg på ca 54kg/h vid tomgång (obs att tomgångsvarvtalet var ca 1000-1500rpm vid läsningen, behöver nog kolla detta flöde lite närmare om jag lyckas få en chans att läsa vid normal tomgång. Men om jag inte minns fel så har jag sett att det legat på typ 0.5kg/h vid normal tomgång - såvida jag inte blandat ihop med ngn annan variabel, evap-flow möjligen. Försökte idag få ner varvtalet genom att lägga i växel och släppa upp kopplingen med handbromsen dragen tills motorn nästan dog och ändå låg flödet på ca 50kg/h vid ca 500rpm. Kan väl inte stämma om det visar 54kg/h vid 1500rpm..?). Kan jag ha läckage vid trycksidan, som utlöser felkod för vakuumläcka ist?
Accelerator pedal sensor, PWM=8,17% (motor avstängd, ingen fot på pedal. normalt?)
Leakage air through throttle blade = 8.10 (Vid normal tomgång á ~650rpm. Säger detta ngt? Kan faktiskt även ha läst det värdet med motorn avstängd(?), allt är lite väl rörigt för mig just nu. Kan kolla detta närmare om ngn anser det ha ngn betydelse).
En annan sak jag tidigare reagerat på är att någon av lambdasonderna eller "oxygen sensor" ständigt visar -0.2v. Inga felkoder eller så alltså.
Hur många lambdasonder har min bil? :)
I felkodsläsaren/diagnosverktyget kan man se flera "oxygen sensor", "lambda"... "Bank 1, Bank2", m.m. Blir mer förvirrad av diagnosverktyget ibland. Misstänker att verktyget visar saker som min bil inte ens har - t.ex. "evap-flow" tolkar jag som ureaförångarflöde och min bil har väl knappats sånt? =)
Ursäkta för mitt långa och röriga inlägg, blivit så trött i knoppen av all tid jag spenderat på att försöka läsa mig till eventuella felkällor/åtgärder på nätet. Alldeles för många saker som verkar kunna vara felorsak till symptomen som upplevs.
Hoppas på konkreta tips. T.ex;
"rengör spjällhus" (behöver jag verkligen det med tanke på hur lite bilen gått och om det nu dessutom är det bättre spjällhuset jag har?),
"testa annan LMM för att bekräfta/utesluta fel på din LMM" (ngn som har en extra jag kan testa med?),
"kom förbi så kan vi kolla med riktigt Volvo-diagnosverktyg" (om det ens hjälper att pinpointa felet mer?).
Alla tips mottages tacksamt.