Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1337420
Hallå, jag har nyligen införskaffat en dashcam och en "power magic pro" för att kunna filma när den står och väntar på parkeringen.
"Power magic pro" apparaten säger till dashcamen att gå in i parking mode när den känner att "switched power" säkringen är av, dock så kan jag inte hitta någon säkring på panelen på förarsidan som stänger av när bilen är av, alla som jag testat är aktiva ett tag efter att bilen stängts av. Detta gör då att dashcamen fortsätter att spela in som vanligt istället för att gå in i parking mode.

Det jag undrar är om det finns några säkringar som stänger av direkt när man tar ur nyckeln eller om det finns en säkring någon annan stans i bilen som stängs av direkt.

Tack på förhand!
#1337464
v70dashcam skrev: sön 15 sep 2019, 20:15 Ursäkta min okunskap men skulle du kunna utvidga ditt svar? Menar du att koppla direkt in i sladden som går till cigarettuttaget på instrumentpanelen?
Först och främst:
Var tar du ström till kameran och/eller "Magic pro"?
Eller går den på eget batteri, och grejerna bara ska ha "signal" om att bilen är aktiv så den ska filma?

På baksidan av 12v uttaget kan man ganska lätt koppla in sig och ta ström till annat. (Inga storförbrukare, men dashcam eller liknande grunka är inget problem)
Kontakten bak, kan man sätta universal flatstift i, och göra en övergång/bygel till uttaget så det fungerar ändå.

Baksidan av uttaget för att slippa ha en sladd från uttaget hängande. Antar att du gömmer den kabeln snyggt och vill ha allt så osynligt som möjligt.
Annars är ju enklaste att sätta en ciggplugg och synligt dragen kabel.
#1337471
Kameran är kopplad "power magic pro" enheten som i sin tur är kopplad till säkringarna vid förarsidans dörr. "power magic pro" drar el från bilens batteri men när den känner av att bilen stängs av går den in i parking mode som är gjort för att dra så lite ström som möjligt.
Här är en video där de visar en installation av enheten: https://www.youtube.com/watch?v=swTWSjyN9FQ

Kameran behöver alltså att elen till "switched power" sladden stängs av när bilen gör det så att den vet när den ska gå in i parking mode. Problemet är att säkringarna jag testat är på (aktiva) även efter att bilen har stängts av och då vet inte kameran att den ska gå in i parking mode.

Det jag letar efter är om det finns någon säkring som stängs av direkt när bilen gör det

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]