Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1337334
Haft gnissel från höger bak under några veckor som inte försvunnit vid bromsning och idag efter en lite längre tur så rök det lite och fälgen var rejält varm.
På vägen tillbaka motionerade jag handbromsen (manuell handbroms) och vid några tillfällen så var bromsverkan kvar efter spaken hade släppts.

Monterade ner och bromsbeläggen låg inte an och oket hade inte fastnat, men det syntes att skivan gått rejält varm. Lossade skivan men förvånande nog så såg handbromsmekanismen ganska ok ut, anliggningsytan i skivorna var bra, backarna såg också ut ok även om det inte var så mycket kvar på dom.
Gjorde rent och smörjde upp både mekanismen och backarnas anliggningsytor mot bromsskölden på både hö och vä sida, backarna hade inga problem att gå tillbaka och verkar röra sig obehindrat.

Trots detta så blev fälgen varm och det luktade bränt vid provkörning, kan det vara att det inte är så mycket kvar på backarna så dom hamnar lite långt ut och har svårt att komma tillbaka eller är detta nått helt annat... isåfall vad?
#1337360
Gick handbromsviren lätt då?
Vanligast att den/dom är orsaken till anliggande handbroms.

Men drog du åt handbromsen innan provkörningen?
Om nej, är ju handbromsen oskyldig.

Kärvande bromsokskolvar kan gå ganska lätt kalla, men fastna när dom blir varma.
Dom blir ju varma av vanlig inbromsning.
Därför eskalerar anliggandet med varmare och varmare.....
#1342729
Efter ytterligare en provrunda försvann problemet helt, fälgen blev inte ens lite ljummen efter långkörning så jag trodde problemet var löst men efter några veckor har det nu kommit tillbaka och idag rök det rejält när jag hade kört några mil.

Röken kommer inifrån hjulhuset och inte direkt genom fälgen vilket hade känts mest naturligt om det hade varit anliggande bromsok.
Problemet verkar också komma och gå lite och drar jag handbromsen i låg hastighet så låser den upp just den sidan där problemet är väldigt lätt men inte andra sidan.
#1342756
När du misstänker anliggning.
Låt bilen rulla sakta till den stannar själv.
Stannar den med en liten knyck? (Mycket liten, men kännbar om man tänker på det)
Då ligger en broms på.

Om problemet uppstår EFTER att du nyss använt handbromsen kan den vara skyldig.
Men säkert 9ggr av 10 är det oket, eller dess glidpinnar som är problemet.
Och man finner det inte först, eftersom det ofta går lätt när det är kallt. Då ska man i.s.f. snabbt som attan lyfta hjulet man misstänker INNAN det kallnar.
#1343021
Ja, den stannar med en knyck och det är tydligt att det är anliggning (tom bensinförbrukningen har ökat...), frågan är bara om det är oket eller handbromsen.

Försökte förfina felökningen lite, nu hade iofs handbromsen varit dragen, åkte ut och körde och när jag stannade mätte jag temp på skiva, ok och belägg med IR-termometern. Idén var att om det är handbromsen som ligger an blir skivan varm men inte ok eller belägg, förutsätter att inte alltför mycket värme överförs från skiva till belägg om belägget inte ligger an vilket är rimligt.

Skivan blev 400C, oket 250C och yttre belägget 300C så det pekar på att det är oken som är problemet.

Nu är det ju enkelt att byta och Kina-ok kostar inte många kronor så det är bara att testa om det löser problemet
#1343091
Går det lätt att trycka tillbaka kolven in i oket då? Den bör gå att trycka in med tummarna utan att det gör alltför ont :-D
Vanligt fel att det blir rost på insidan av cylindern på den smala remsan mellan o-ringen och bälgen, rost sväller så till slut kläms kolven fast. Det är inte så svårt att fixa (slipa med fin smärgelduk) men man måste ta loss oket och ta ur kolv och o-ring. Kolven putsar man upp och sen tvättar man allt noggrant. Är det skador på kolvens förkromning så behöver man en ny ;-)
Är beläggen snedslitna så kan man dessutom råka ut för "byrålådseffekten" både på kolv och glidpinnar, så att de nyper fast..

Om handbromsen (läs expanderskruven) är felmonterad så fungerar visserligen handbromsen men mekanismen får det svårare att gå tillbaka. Om man rycker snabbt i spaken med intryckt spärr så att den studsar mot övre läget kan man höra ett klunk när backarna hoppar tillbaka.. Annars kan de ligga på en aning.
När man justerar backarna så måste vajrarna vara slackade (säkrast att släppa efter lite vid spaken) så att hävarmsmekanismen är helt i sitt viloläge. Sen justerar man expandern (byt till justerbar expander om bilen har fast mellanstycke mellan backarna) tills trumman precis börjar gå trögt. Backa sedan expandern ca 5 hack. Sist justerar man vid spaken så att den börjar ta precis där den ska. Då försvinner klunk-effekten beskriven ovan ;-)
#1346950
Nytt bromsok löste problemet :-)
Passade på att byta på båda sidor, hål på båda bälgarna och skadad förkromning (Mekster hade nått erbjudande på 458:-/ok antagligen nytillverkade Kina-ok, får se hur längre dom håller...).
Beställde också skivor, handbromsbackar och handbromsvajrar, byter resten till våren så ska jag förhoppningsvis få några problemfria år
#1348392
Tog ut segern i förskott..... visst låg beläggen i ena oket emot ordentligt men med det löst (nya ok) visar det sig att även handbromsen gärna hänger upp sig på samma sida.
Lite konstigt är att det känns som att vajern går lätt men ändå hänger dom sig... men har ju alla prylar för att byta så det är väl bara att sätta igång, bara jag hittar inre fästet till vajrarna.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]