Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
#1337875
Arnold skrev:(Jag har aldrig hört talats om att man kan flytta programvaran från ett spjäll till ett annat, som sägs i inläggen ovan.)
Har du talat med ex: @johnnype?
av Mikael-71
#1338043
Nu är jag inte 100% inläst på spjällhusen men som jag fattat så är det på de krånglande modellerna 2st kontaktpotentiometrar med en plastpinne som trycker 2 st ledande banor emot varandra. Beroende på position så får man olika resistans och med spänningsdelning så får man olika utspänningar som linjärt motsvarar spjällets läge. En elmotor justerar spjället för att motsvara det som du tryckt på gasen.

Men om du nu får fel på denna potentiometer så skulle det kunna innebära att då skulle kunna få fullgas utan att vilja detta. Inte så lyckat vid övergångsställe eller dylikt.

Då har du 2st sådana potentiometrar som ska ge samma värde för att styrenheten ska vara nöjd, ett så kallat redundant system. Skiljer sig värdena åt så får du felkod och motorn lär gå i nödläge eftersom den inte vet vilken signal som stämmer.

Är man lite mulle meck så har en del lyckats med o göra rent dessa kolbanor och få lite extra liv i dom.

Men när man skickar på vissa renoveringar så ersätter man potentiometrarna med 2st halleffekt rotationsgivare som känner av en magnets rotation. Det är ett friktionsfritt icke mekanisk avläsning som är outslitlig. Fel kan ju uppstå ändå men inte på grund av slitage på detta sätt.

Jag tror denna typ av renovering kostar mindre än ett nytt pirathus och man slipper allt som heter omprogrammering och dessa kostnader.
av halvgute57
#1338124
Jag köpte en ETM från Atech2,motorn går klockrent.
Bättre gasrespons bl.a..
av Mikael-71
#1338140
Kollade lite elscheman och det verkar som att skillnaden är att vissa (ETM) har egen mer avancerad elektronik och kommunicerar direkt över canbus. Andra, nyare tror jag är benämnda ETA och har elektronik men ingen canbus kommunikation utan arbetar med andra signaler.
av Dextre
#1338740
Är det här Atech2 fortfarande aktivt? Jag trodde att det var lite halvnedlagt. Kan man köpa en ETM från Atech2 som är renoverad utan att skicka in sin gamla? Isåfall kan man ta med det till verkstad.

Vad kostade det att byta på Volvo för dig TS? Sade de vad det skulle kosta inklusive nytt gasspjäll?

Jag tror att jag kommer att behöva byta någon gång för jag har lite smygande symptom men inget allvarligt än förutom tomgången och kanske lite dålig respons ibland. Ingen felkod än. "Tyvärr" har jag turbo -01 så jag kan inte byta själv. Det blir för mycket krångel att komma åt. Gasspjället är bytt minst en gång under bilens livstid och har gul etikett.
av Arnold
#1338795
Dextre skrev: tis 24 sep 2019, 10:06 Är det här Atech2 fortfarande aktivt? Jag trodde att det var lite halvnedlagt. Kan man köpa en ETM från Atech2 som är renoverad utan att skicka in sin gamla? Isåfall kan man ta med det till verkstad.

Vad kostade det att byta på Volvo för dig TS? Sade de vad det skulle kosta inklusive nytt gasspjäll?

Jag tror att jag kommer att behöva byta någon gång för jag har lite smygande symptom men inget allvarligt än förutom tomgången och kanske lite dålig respons ibland. Ingen felkod än. "Tyvärr" har jag turbo -01 så jag kan inte byta själv. Det blir för mycket krångel att komma åt. Gasspjället är bytt minst en gång under bilens livstid och har gul etikett.
Ibland räcker det med en rengöring av spjälhuset.
av Dextre
#1338915
Jag har redan kostat på en rengöring på Volvo i samband med annan service. Ingen skillnad och det var redan rent enligt dem.
av Dextre
#1362577
Historien går vidare.

Igår gick bilen otroligt dåligt vid acceleration. Såpass att det kändes som spiken i kistan.

Vid ett ordentligt gaspådrag bluddrade motorn nästan och svarade riktigt dåligt för att sedan ge ifrån sig ett rasslande ljud högt någonstans under huven någon sekund och sedan fungerade det bättre.

Trots felet blev jag rätt glad och nöjd först eftersom jag tyckte att nu måste väl spjällhuset satt en felkod så jag kan få det bytt, men icke. Ingen felkod. Jag har kört med detta väldigt länge. Tomgången är mycket ojämn, bara vid varm motor, och ljusen blinkar alltjämt i takt med varvet. Stannar gör den aldrig.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]