Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekkasan
#1337096
Hej
Har en V70 2001 2.4. Och nu har bilen fått spratt, alla symptom pekar mot spjällhus, lite av symptomen

Startar bra och tomgång ok men efter bara några sekunder kan tomgången hoppa upp till 2500rpm att köra på vägarna går bra så länge man inte behöver stanna eller överhuvudtaget bromsa, när man stannar så går bilen som en gammal traktor, troligen med endast 3 cylinder. Ringde Bilia och de sa att troligen spjällhus, men att få veta med säkerhet vill dom ha 2500.- för att koppla bilen till en dator....ringde en annan verkstad och de tog inget för felsökningen och de bekräftade att de får felmeddelanden för spjällhus kommer inte ihåg vad han sa för kod.
Men till saken har börjat leta efter en begagnad spjällhus men e
01779FBB-BD2C-4EFE-9A57-0CDB14FDD0E5.jpeg
01779FBB-BD2C-4EFE-9A57-0CDB14FDD0E5.jpeg (215.57 KiB) Visad 1192 gånger
innte en enda ser ut som min gör.
Bifogar en bild, kan någon säga om detta ens är ett spjällhus och om den är vart hittar jag en sådad och modellnummer (finns olika nummer enligt en bildemontering)

Stort tack i förhand
Pekka
Bilagor
BEB03095-6CB8-4320-8AEC-C3DD1D2FA449.jpeg
BEB03095-6CB8-4320-8AEC-C3DD1D2FA449.jpeg (258.92 KiB) Visad 1192 gånger
av MickeM
#1337114
Det ser ju ut som ett vanligt ETM spjäll som jag minns dom.
Dvs från Magneti Marelli.
https://atech2.se/volvo-/spjällhus/magn ... -1360.html

Begagnade är oftast kassa, eftersom det är så vanligt fel på dom.

Atech2 är ett företag som renoverar/uppgraderar dom, så fungerar det problemfritt sen. Eller försök få tag i ett uppdaterat begagnat.
Men du ska ha från en bil med samma motorval och så lika årsmodell du finner.

Under 2002 kom betydligt förbättrade ETA spjällen av Bosch. Dom är INTE kompatibla med äldre bilar.
Ser annorlunda ut också.
av MickeM
#1337137
Pekkasan skrev: fre 13 sep 2019, 19:44 Stort tack för svaret, hjälper mycket i sökandet men verkar vara mycket ovanlig del hos bildemonteringar.
Jo, dom som är väl fungerande går direkt!

Pekkasan skrev:Vet någon vad exakt man skall ge som sökord, pvovade ETM och ETM spjällhus men då får jag noll matching
"Gasspjäll" är väl vanligast.
Följt av "Spjällhus"
Något annat är nog ingen idé att söka på.

Blanda inte in "ETM" i sökningen.
Det är benämningen på just den gasspjälltypen, och används sällan som ord.
(Electric Throttle Module)

För att förvirra ytterligare:
ETS benämns det i instruktionsboken.
Även varningslampan säger ETS.
Men det är själva systemet i stort man menar då.
(Electric Throttle System)
Dvs ingen mekanisk kontakt med gasspjället och pedalen.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1337138
Det fanns några olika på Tradera sist jag kollade

Sen finns det program för att programmera in till bilen, jag har gjort ett sådant t.ex :-)
Användarvisningsbild
av johnnype
#1337152
Som tidigare skrev, om du inte råkar köpa ett från samma årsmodell så kan det mycket väl fungera.

Annars är det brukligt att man läser ut sitt befintliga spjäll och programmerar in i det "nya". Då blir det alltid rätt mjukvara för bilen. jag finns i värmland, pm för närmare info isf.
av Pekkasan
#1337156
OK hittade på tradera flera stycken som verkade vara något, flera av dessa spjällhus hade tillverkats så sent som 2014 och en speciell hade en gul klistermärke med serie/modellnummer. Läste någonstans att just de med gula etiketter var bättre. Är det något att tänka.
Och stort tack till alla er som orkat hjälpa en nybörjare med Volvo V70 (kommer nog inte byta märke/modell på flera år)
av MickeM
#1337214
Ja, gul etikett är en förstärkt variant.
Jag säger det igen:
Tänk på att du ska ha ifrån en så lika bil som möjligt, ÄVEN om du ska fixa programvara.
Tex turbo har annat nummer, och därför kanske hårdsvaruskillnader också.

Men ta en kik på Atech2's hemsida.
Så nya begagnade kanske är lika dyra som om du får ditt befintliga uppgraderat. Då är det uppgraderade bättre.

När man ska ta loss spjället, upptäcker du snart att Volvo helt idiotiskt dragit kabeln bakom startmotorn. = extra bök att räkna med redan från början, istället för att svära. Det blir alltså något omständigare än det först ser ut, men fullt möjligt ändå.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]