- tis 10 sep 2019, 21:53
#1336675
Har ett problem till på min V70 -04. När jag kör i rondell (varav svänger snävt) känns det typ som om bilen hoppar över i styrningen. Liksom wobblar över. Om jag t.ex svänger vänster så sticker ratten ganska plötsligt till höger efter en stunds svängande. Ganska obehagligt men jag har ju "vant mig" att parera detta men i högre hastigheter så är det inte roligt längre. Dock typ aldrig känts då man inte svänger alls lika kraftigt i högre hastigheter på vägarna normalt.
Kan nog uppleva det som kraftigare respons vid gaspådrag vill jag påstå.
Jag har bytt allt dåligt i framvagnen, typ spindelleder bussningar i länkarmar (en hel länkarm). Krängningshämmare och Yttre styrleder.
Har även idag bytt till "nya" däck som las på "nya" fälgar och balanserades.
Faktum kvarstår.
Dock har inga övriga bussningar bytts.
Har en bokat 4-hjulsinställning i övermorgon men vill jättegärna ha respons innan om det finns nån som vet/känner att det är nåt jag verkligen bör kolla innan jag justerar vinklarna.
Har läst mig till att det skulle kunna bero på att "det slår över" pga hjulvinklarna som inte är rätt ställda så hjulen liksom motstyr och då skapar detta dilemma.
Varför jag är på gång med 4-hjulsinställning är pga styrledsbyte och redan allmänt mindre/mer snedslitna däck och snedställd ratt.
Vill dock inte slänga pengarna i sjön för att sedan göra om det.
Kan nog uppleva det som kraftigare respons vid gaspådrag vill jag påstå.
Jag har bytt allt dåligt i framvagnen, typ spindelleder bussningar i länkarmar (en hel länkarm). Krängningshämmare och Yttre styrleder.
Har även idag bytt till "nya" däck som las på "nya" fälgar och balanserades.
Faktum kvarstår.
Dock har inga övriga bussningar bytts.
Har en bokat 4-hjulsinställning i övermorgon men vill jättegärna ha respons innan om det finns nån som vet/känner att det är nåt jag verkligen bör kolla innan jag justerar vinklarna.
Har läst mig till att det skulle kunna bero på att "det slår över" pga hjulvinklarna som inte är rätt ställda så hjulen liksom motstyr och då skapar detta dilemma.
Varför jag är på gång med 4-hjulsinställning är pga styrledsbyte och redan allmänt mindre/mer snedslitna däck och snedställd ratt.
Vill dock inte slänga pengarna i sjön för att sedan göra om det.