Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1336675
Har ett problem till på min V70 -04. När jag kör i rondell (varav svänger snävt) känns det typ som om bilen hoppar över i styrningen. Liksom wobblar över. Om jag t.ex svänger vänster så sticker ratten ganska plötsligt till höger efter en stunds svängande. Ganska obehagligt men jag har ju "vant mig" att parera detta men i högre hastigheter så är det inte roligt längre. Dock typ aldrig känts då man inte svänger alls lika kraftigt i högre hastigheter på vägarna normalt.

Kan nog uppleva det som kraftigare respons vid gaspådrag vill jag påstå.

Jag har bytt allt dåligt i framvagnen, typ spindelleder bussningar i länkarmar (en hel länkarm). Krängningshämmare och Yttre styrleder.
Har även idag bytt till "nya" däck som las på "nya" fälgar och balanserades.
Faktum kvarstår.
Dock har inga övriga bussningar bytts.

Har en bokat 4-hjulsinställning i övermorgon men vill jättegärna ha respons innan om det finns nån som vet/känner att det är nåt jag verkligen bör kolla innan jag justerar vinklarna.

Har läst mig till att det skulle kunna bero på att "det slår över" pga hjulvinklarna som inte är rätt ställda så hjulen liksom motstyr och då skapar detta dilemma.

Varför jag är på gång med 4-hjulsinställning är pga styrledsbyte och redan allmänt mindre/mer snedslitna däck och snedställd ratt.

Vill dock inte slänga pengarna i sjön för att sedan göra om det.
#1336729
Har varit ute och känt även på fjäderbenslagringarna och vid första anblick så såg jag att de såg ruggigt fräscha ut så förstod nästan direkt vad resultatet skulle bli. Mycket riktigt så följde dem med och fjädrade tillbaka galant.

Fler förslag innan jag chansar!? :-D
#1336863
Mest trolig styrväxeln tyvärr...
Om felet var där innan byte av styrleder och bussningar, vill jag rekommendera kontroll och smörjning av rattaxelknuten, och om det inte blev bättre, byt styrväxel, och så ta en 4-hjulsinställing.
#1336881
Ajajaj, det lät inget skoj.

Hann ju tyvärr inte se detta förrens jag lämnat im bilen nu heller men sparar iaf på däcken så länge och får rak ratt. :-D

Ska kolla rattaxelknuten och smörja upp ordentligt först då, såg det även läckt lite vid behållaren till styrservooljan men det ser ut att kunna vara bara vid packningen i mitten på behållaren och nivån var ok.

Kan styrväxeln reagera konstigt när oljan är kass eller typ att nåt skit kommit in?
Finns det något annat man kan kolla/åtgärda enklare innan man tar beslut om att bara byta styrväxeln då det är ett ganska stort ingrepp som jag förstått det?

Har nu som hastigast testat vrida ratten vid stillastående på torr asfalt och då uppkommer detta ljud (endast åt höger!) Känns lustigt att det bara låter när jag vrider åt ett håll.https://youtu.be/DbMv7Z1og-Q
#1336926
Jag körde sönder höger yttre drivaxelknut nyligen, det började med små vibrationer och wobblingstendener sen blev blev det snabbt värre.. Frikopplad gick den ganska hyfsat men vid gaspådrag kom vibrationerna. Till slut brakade det till och bilens högra framände började skumpa fram, första gången i mitt liv jag har fått anlita bärgare... Och surast av allt, väl dumpad utanför en söndagsstängd volvo-verkstad så kollade jag upp allt och provkörde lite försiktigt. Jodå bilen gick att köra med blott små konstigheter så vi tog oss hem! Nu har den fått en ny drivaxel, hjullager och inre styrleder som faktiskt var rätt glappa.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1337023
SwedSpaaan skrev:Ajajaj, det lät inget skoj.
Hann ju tyvärr inte se detta förrens jag lämnat im bilen nu heller men sparar iaf på däcken så länge och får rak ratt. :-D
Ska kolla rattaxelknuten och smörja upp ordentligt först då, såg det även läckt lite vid behållaren till styrservooljan men det ser ut att kunna vara bara vid packningen i mitten på behållaren och nivån var ok.
Kan styrväxeln reagera konstigt när oljan är kass eller typ att nåt skit kommit in?
Finns det något annat man kan kolla/åtgärda enklare innan man tar beslut om att bara byta styrväxeln då det är ett ganska stort ingrepp som jag förstått det?
Har nu som hastigast testat vrida ratten vid stillastående på torr asfalt och då uppkommer detta ljud (endast åt höger!) Känns lustigt att det bara låter när jag vrider åt ett håll.https://youtu.be/DbMv7Z1og-Q
Så länge du inte glömde att dra åt dom två stora bultarna på fjäderbenet/spindeln tillräckligt (mycket hårt, t.ex med nya bultar: 105Nm +60' ) , så gissar jag fortfarande på styrväxeln eller i bästa fall rattaxelknuten. Men kolla hur hjulen och framvagnen rör sig när någon vrider ratten vid stillastående på torr asfalt.

Styrservobehållaren får bytas om den inte är tät i skarven, dock inte mycket trolig att skit har kommit in.
#1337039
Är verkligen styrlagren ok?
Be en medhjälpare vrida ratten medan du håller en hand på fjäderbenet. Då känner du, och jämför sidorna.

Ett "donk" när man vrider sida sida med avstängd motor har många bilar med servo. Det är hydrualkolven. Är då oftast tyst med oljetrycket uppe. Dvs startad motor.

Rattaxelknuten skulle kunna ge gnekande ljud också.

Under färd, du får inte skum i oljebehållaren? Då kaveterar pumpen, och det blir ryckigt.

Men alla fel relaterade till servo eller styrväxel generellt borde bara kännas i ratten.
Inte få hela bilen att "kränga" eller "vobbla".

Annan fråga:
Du har inte eftermarknads aluminiumfälgar?
Dvs sådana som skall ha en plastring i centrum för att ha olika centrumhål?
Är en sådan borta/skadad, beter sig bilen myyyycket skumt. Skum oballans ibland och plötsliga vobblande är typiska symptom.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]