Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1335946
v70 2,4 170
2003
B5244S

Jag hoppas jag skriver i rätt forum nu...

I söndags stötte jag på en v70 som stod vid sidan om vägen med varningsblinkers. En ung kille hade hål i oljetråget och jag erbjöd mig då att bogsera honom resten av vägen till stan, dit jag ändå var på väg.

Till att börja med så bromsade han så mycket i början att min bil började ryka och jag fick varning om lågt oljetryck så jag stannade bilen. Efter att ha stått en liten stund startade jag bilen igen och det var nu ingen varning eller något så jag fortsatte färden, och resten av färden gick bara fint.

Dock märkte jag att det nu finns ett knackande ljud när motorn är igång.

Det hörs tydligt utifrån:

https://youtu.be/loLkJZE0deo

och inifrån verkar det komma från själva motorn

https://youtu.be/PfnL9M12W14

Jag har dubbelkollat oljan och det är fullt, kanske att det kanske tom är lite för mycket (om det nu gör något?).

Jag har fått rekommendationen att kolla nivån på växellådsoljan vilket jag kommer göra nu efter jobbet, men finns det något annat som kan vara orsaken?

Jag har bara haft bilen i lite mer än en vecka och vore fördjävligt om jag nu pajjat den när jag försökte hjälpa en annan person..

EDIT:
Glömde tillägga att när den rök och klagade på lågt oljetryck gav den generellt felkod P0011. Den återkom dock inte efter att jag förnyade. Dock har P0106 dykt upp, vilket jag misstänker kan ha att göra med att spjällhuset kan ha blivit smutsigt efter all röken?
#1335960
Du tappar inte oljetrycket av att bogsera annan bil.
Då hade du annat fel från början som visar sig nu, och hade gjort så ändå inom kort.

Såvida du inte varvade som en stolle under längre tid. Typ ettan i 70km/h i några mil.....
Men tom det borde den tåla faktiskt.

Förarfel som tex bränd koppling skulle inte ge oljetryckvarning. Inte låg oljenivå i växellådan heller. Varken automat eller manuell.
#1336035
Låter som ingen av er är vana vid bogsera?
Det har uppenbarligen gått sådär om bilen börjar ryka av någon anledning.
Bara för att oljemängden är bra kan du ha lågt oljetryck.
Är nivån rätt hade jag personligen hällt i inre rengörningsmedel o bytt olja...
Har inte lyssnat el tittat på filmen men börjar den knacka så har du antingen lågt tryck nu el har ramlager el annat fått stryk.
Det är troligen så att vad det än är hade det nog kommit för el senare , även om du inte bogserat.
#1336046
Lyssnade på filmerna och hörde inget onormalt i motorrummet.
Utifrån på försrsidan, har man ofta ett litet knackande/klickande ljud på tomgång med varm motor som kommer ifrån växellådan. Hörs väl vid förarsidan innaför hjulet, och tystnar om man kopplar ur. Det är ofarligt.
Men på filmen låter det lite för högt för att vara helt normalt.
MEN, det är otroligt svårt att avgöra från film!

Om man som förare spöar sönder kopplingen (svänghjulet egentligen) skulle man kunna få sådant högt ljud.
Men detta skulle INTE ge oljetrycksvarning, oavsett hur dåligt det vore.

Ramlager i motorn är också möjlig ljudkälla, och skulle kunna förklara oljetrycket, men då har det inget med bogseringen att göra. Om du inte varvade sönder motorn.
(Det är inte så enkelt på en frisk motor. Tar en bra stund)

Många ovana och om mekaniken okunniga förare som ska dra något, har ofta tendens att varva motorn hårt och även slira hårt på kopplingen. (=rök och stank)
Mänskligt, men en dyr läxa.
Så håller ingen bil mer än några sekunder. Kopplingen överhettar väldigt fort och kostar 10,000kr och uppåt för byte.
(Oavsett modern bilmodell)
#1336050
Påminner mig om när jag fick bogsera en äldre herre i en 740 för typ 10år sedan.

Kommer fram till en korsning med rödljus. 5st bilar står o tutar på en +80år gammal dam som försöker knuffa bilen med gubben i så de skulle komma ur vägen.

Hur som helst så åker jag upp på refugen och förbi bilkön och stannar framför bilen, går ut och lägger på en bogserlina.

Gubben berättade att de skulle till hans bror 1km längre bort. Jaja, den biten kan jag väl dra.

Men det gick 3 försök att ens få rull på skiten, den stod som fastklistrad i marken. Luktade definitivt lameller. Sedan var det som o släpa en betongsugga efter bilen. Fullgas på 1ans växel och kanske 20km/tim.

När vi kom fram så säger gubben följande....
-Dagens ungdomar kan inte det här med bogsering, hemligheten är att man måste trycka så hårt man orkar på bromsen.... ;-)
#1336148
Mikael-71 skrev: lör 07 sep 2019, 10:48 .., hemligheten är att man måste trycka så hårt man orkar på bromsen.... ;-)
Klart, annars får man ju slack i linan! :-D

Om man har kritiskt lågt oljetryck redan innan och sen kör motorn varmare än normalt så kan det mycket väl hamna under larmgränsen så att lampan tänds.. Varmare olja = tunnare = lägre tryck
#1336167
Ej relaterat till egentliga frågan, men:

Bogserade bilen behöver bromsa i VISSA SITUATIONER för att hålla linan spänd.
Inte bara bromsa frenetiskt.

Hårdast behöver bogserade givetvis bromsa vid inbromsningar för att inte rulla ifatt. Då ska man även bromsa dragande bilen i viss mån så man stannar med spänd lina, redo att åka genast.
Man ska även bromsa lite i utförsbacke av samma anledning. Man ska DRA ner bilen för backen. Annars kommer bogsersde bilen ifatt, linan blir slak, och kraftiga/skadliga ryck uppstår när den spänns.
Svåraste manövern är när dragande bil ska växla. Då krävs samspel och då underlättar förutsägbarhet av dragaren.
Vid igångstart eller slätförs/uppförs är bara helidiotiskt att bromsa.

Viktigast av allt när man ska dra någon.
Smyg väldigt försiktigt till linan spänns när man ska igång! Annars kan man rycka sönder båda bilarna.

Och går det för tungt:
Avbryt och se vad som är fel!
Bränn ALDRIG koppling. Billigare med bärgare isf.
#1336178
Inte för att jag är proffs på bogsering, haft gummisnodd i linan många gånger. I bilen som blir bogserad så försöket man hålla linan sträckt och man tar hand om typ nästan all bromsning. Närmar man sig korsning, rödljus osv så bromsar bilen bakom ned farten. I brist av bromsservo och dubbel vikt så börjar man bromsa typ 4ggr tidigare, optimalt är att man smugit så man slipper stopp.

Den som drar får i fall av manuell låda ha mer kopplingsslir för att undvika ryck som orsakar gummisnoddseffekten. Men som allt kopplingsslir så handlar det om effekt.

Jag är inget proffs men fick på förra bilen byta koppling (första gången i mitt liv) av oförklarligt haveri vid 16000mil. Lamellernas slitage var typ nya.... trots släpkärror, husvagn och hundratals turer i brant båtramp och 90% motorbroms.

Effekt? Jo har man en motor på 5000rpm och en bil som har hastighet motsvarande 1000rpm så är det 4000rpm x vridmomentet som blir till värme. Det dödar en koppling jävligt snabbt.

Men om man slirar precis vad motorn orkar på ett varv typ 2000 i samma situation så har man typ 1000 rpm plus och 25% kopplingen måste överleva, och värmen blir typ 1 /10 eftersom kopplingen klarar att kyla bort värmen.

Men nu börjar nytt kapitel i mitt liv, är för första gången på 30år ägare till en automat sedan mindre än två veckor tillbaka. Håller på o få psykbryt på elektroniskt styrd växling, lock down som sker lite som det vill. Ena sekunden är lådan i lockdown i 60 på plan väg med varm motorn, nästa sekund så slirar konvertern till 3000rpm innan det stryper ner och sen är den i lockdown först i 80. Varm motor.....
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]