Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372528
MickeM skrev: lör 07 mar 2020, 14:03 Jösses!
Där snackar vi katastrofalt motorhaveri.

Men, det har inget med bogseringen att göra.
Den var dålig innan.
Jo, troligtvis så var oljepumpen trasig redan innan bogseringen, bara att bogseringen tvingade fram de "symptom" som var de enda som visade sig >.>
Erik Å skrev:
Amiliana skrev: lör 07 mar 2020, 12:13 ..Visade sig att det var oljepumpen som var trasig.
På vilket sätt hade den gått sönder, vore bra att veta..
Metallutmattning?
Ärligt talat vet jag inte, jag brydde mig aldrig att kolla utan det var min far som från de symptom jag hade innan hålet drog slutsatsen att det var oljepumpen. (Han är mekaniker, även om han mest jobbar i tyngre fordon)

Jag tänkte dock skruva isär motorn i sommar, bara för min egen nyfikenhets skull och återkommer då om något speciellt visar sig :)


Flera gånger under dessa två veckor så visade sig varningen om lågt oljetryck, men det lugnade sig alltid efter att jag stått eller kört lugnare ett tag. Detta uppstod främst när jag precis gjort en omkörning och generellt höll högre hastigheter. Dock visade sig inga felkoder eller liknande.

Jag köpte en begagnad motor på bildelsbasen och den fungerade bra i ca en vecka när andra problem uppstod, men det kommer jag eventuellt att göra en ny tråd om, såvida inte jag finner en redan existerande. Dessa problem har troligtvis inget med den nya motorn att göra.

Kom ihåg är att jag endast haft bilen i fungerande skick i två veckor och jag har absolut ingen aning om tidigare historik osv :)
#1372694
ja skulle mer tro på att du hittar en igensatt oljesil eller ett igenbäckat oljefilter. inte alls ovanligt på dessa bilar tyvärr. jag löste min igenkorkade sil med lite fultrix i motoroljan och 3 täta serviceintervaller. men nu står jag med lite oljespill efter mig med dåliga packboxar vid kamremmen. men kände att de va bara å välja om ja skulle kunna köra med bilen eller inte...
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]