Sida 1 av 1

AC och farthållare strular?

Postat: fre 30 aug 2019, 11:59
av snowman
Hej,

Vi har en Volvo V70N 2,4T -03 som rullat lite över 20 000 mil. Denna veckan har vi fått problem med både farthållare och AC på bilen.

Först kyler ACn riktigt bra men efter några minuter slår den om och sprutar ut enormt med värme. Det blir klart varmare i bilen än vad det är utomhus? Stänger man av bilen och slå på den kort efter så kyler den väldigt bra igen men slår om till värme efter några minuter.

I samband med detta så har farthållare också slutat att fungera.

Spontant låter det som elfel? Några tips på felsökning?

Re: AC och farthållare strular?

Postat: fre 30 aug 2019, 14:06
av halvgute57
Farthållare och klimat är ju helt skilda system i bilen.
Gör en norsk reset på bilen,bort med minuspolen en bra stund,men aktivera till tändläge innan du kopplar på minuspolen.
Vore bra om du kan få ut felkoder på kärran..

Re: AC och farthållare strular?

Postat: fre 30 aug 2019, 18:52
av BasRutten
Jag gissar på magnetkopplingen som börjar bli dålig.

Dags att shimsa om den.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: AC och farthållare strular?

Postat: fre 30 aug 2019, 19:58
av MickeM
Magnetkopplngen är fullt möjligt ang ACn. Vanligt på bilar av denna åldern.
Men den blåser isf inte varmt, utan okyld luft, precis som en bil utan AC.
Blåser den uppvärmd luft, är det annat fel.
Farthållaren hör sannolikt inte ihop med detta. Möjligen om den blåser uppvärmd luft. Då skulle det kunna vara någon Can-störning som slår ut systemen.
Mindre troligt, dock.

Re: AC och farthållare strular?

Postat: fre 30 aug 2019, 22:47
av Erik Å
Kopplingen på kompressorn slits ner rätt fort, jag har kört med ståltrådsfixen sen förra sommaren... Visst, det känns lite billigt men fungerar perfekt! :-D Första gången shimsade en kylfirma för 1500 kr men de ville inte göra det en andra gång så då fick det bli ståltråd. Iallafall, man mäter enkelt glipan mellan kopplingsbeläggen och remskivan med bladmått, det ska vara 0.3-0.5mm men ökar allteftersom beläggen slits ned. Någonstans vid 0.75mm orkar inte solenoiden längre att dra ihop kopplingen när det är varmt i motorrummet. Så länge det är någorlunda svalt kan det fungera. Den riktiga shimsningsproceduren finns också bland Roberts DIY-filmer, leta efter Volvo AC fix
https://www.youtube.com/watch?v=zOjqjR8Mz64
https://www.youtube.com/watch?v=ReG1uQiMhm8