Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av borstarmicke
#1333903
Hur noga är det egentligen med det tunna gummit som ligger mellan fjädern och fjädersätet?

Finns bara på mekonomen vad jag sett online o volvo då kan man ju anta....

Bytte lager och säte höger fram (biltema) men gummit var hyfsat o dessutom skruvade jag ihop sent på kvällen så det fick funka ett tag till... 😊

Bilen har gått 22900 o skicket på delarna kan ses på bifogad bild... knakade o brakade rätt bra vid stora rattutslag i låg fart typ parkering.

Tyvärr blev det ändå inte helt tyst efteråt då höger sida tydligen överröstat den vänstra.... jaja, får bytas innan besiktningen bara.
20190822_230342.jpg
20190822_230342.jpg (1.62 MiB) Visad 725 gånger
av Knatch
#1333942
borstarmicke skrev: sön 25 aug 2019, 18:26 "Fyran!" förstod jag inte, men det är en rätt fräsch T5 02:a som jag typ bara torkat av under huven...
ber om ursäkt. det ska stå FYFAN men macbooken har blivit min förmyndare och "rättar" efter eget tycke ^^

jag reagerade på att jag aldrig sett så rostiga grejer!
av MickeM
#1333943
Fjädersäte och styrlager sitter ju under skärmen i hjulhuset, så motortvättar hade ju inte hjälpt ett skvatt.

Oj vad den rostat.
Bilen har levt sitt liv längs västkusten (havssalt) eller Örebro Län (överdrivet med vägsalt) enl min gissning.

Ang gummit mellan fjäder och nedre säte, så ger det knarrande/gnekande ljud. Inga dunkande.
Men byte samtidigt med annat rekomenderas, bara för att slippa att ev demontera allt igen efter en stund.
Gjordes det inte, så kan du ju vänta tills det ev låter. Ofarligt, men irriterande.

Och ja, ofta hör man andra sidan när man bara bytt ena sidan . Dom är i regel slut på båda, även om bara ena sidan lever rövare.
av borstarmicke
#1333971
MickeM: helt rätt, bor strax norr om Göteborg o haft den sen -13. Innan dess 3 år i Nol o resten söder om Gbg tror jag.

Tur att inte resten av bilen e lika röten, kommer lite i nedre bakkant av framskärmarna som på de flesta.

Nu hinner jag iaf beställa hem prylar o slipper köra 8mil tor biltema. Antingen testa Trodo lr från autodoc igen.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]