Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333550
Hej,

På senaste servicen så hade Bilia synpunkter på båda länkarmarna och tänkte byta dom inom en snar framtid (+hjulinställning), frågan är då om jag ska passa på att byta spindelleden samtidigt? Tar nog kräningshämmarna samtidigt pga av den låga kostnaden och man ändå är där o river

Bonusfråga, måste man lossa skruven till drivaxeln vid byte av länkarm?
#1333555
Spindelled samtidigt om dom är slitna kan vara idé.
Inget svårt, och kräver inga speciella verktyg, trots att det finns.
Om man vid återmontaget låter länkarmen lyfta upp spindelleden tillbaka i hålet, kan man dra upp resten med skruvarna. Se till att den styr i rätt "splines" bara, så du får i skruvarna.

Ja, jag släpper drivknuten om jag byter länkarm. Och sätter dessutom ett band runt subfram fastnypt i drivaxeln med en svetstång. Så inre knuten inte dras isär för långt så den ramlar ur.
Lätt gjort om den ramlar fram.
Jättedrygt, så det är värt att vidta åtgärder.
#1333705
Tack
Brukar spindellederna hålla bra på dessa modeller? Mina har rullat drygt 26' mil nu och det är en merkostnad på ca 400kr / sida (lite beroende på märke)
Dock är jag inte så sugen på att riva om det mycket meck att få dit den nya :) 1 för att det inte är svårt och 1 för att det inte är roligt, nånstans i mitten då? ;)

Ny skruv till drivaxel bör man ha? Köpes hos lokala volvohandlaren gissar jag
Inga konstigheter att byta hemma på garageplan antar jag, dock är jag lite osäker på var jag ska ställa pallbockarna? Han i videon verkar ha placerat dom "bakom" länkarmarna, lyfter man då i tröskel (mitten på bilen), en sida i taget?
Har en domkraft liknande den här så den lyfter inte super-högt, https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-002094/

Inte haft Volvo på många år så det kanske blir lite fler frågor nu i början innan jag lärt känna bilen :)
#1333743
Avgör själv om du tycker det ser svårt ut.
Det mesta jobbet gör du ändå, om du tar loss länkarmen. För det bökiga är att få ut länkarmen ur spindelleden.
Länkarmen måste ner liiiiite mer än den egentligen kan för att spindelledstappen ska komma ut. Bussningarna spjärnar emot ganska bra.
Filmen visar XC90 men det är samma procedur på V70N, S80I och S60.


Jag lyfter alltid under Subframe.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]