Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kossmossa
#1333474
Hej. Jag har en S80 2.4t från - 03.
Min AC har strulat sedan jag köpte den för 2 år sedan. Ibland kommer luft som det ska och man kan reglera temperatur osv. Men senaste halvåret så har det bara kommit iskall luft.
Nu kommer det ingen luft alls oavsett om jag väljer att defrosta framrutan eller köra luften mot fötterna /ansiktet.
Jag tog bort kupefiltret som sitter ovanför passagerarens fötter. Med filtret borta så slog jag igång fläkten. Nu kommer det otroligt mycket luft där filtret satt men inte ur något annat utblås oavsett vilka knappar jag trycker på.
Utöver att jag inte får luften ur utblåsen så vibrerar ratten när man drar på fullt när filtret fortfarande sitter monterat och det bildas frost på kylslingan under motorhuven in mot torpedväggen.

Jag tackar för er tid och hoppas min kryptiska text går att tyda.

Plz help!
Användarvisningsbild
av wissel
#1333689
Med VIDA så kan du kallibrera dina luftspjäll, dom står troligen inte rätt....
av lennart lundberg
#1333708
Bra tips från Wissel som vanligt.
På vår S80 så får jag kalibrera luftspjällen lite då och då. Misstänker att batteriet börjar bli gammalt. Problemen kommer oftast efter start när bilen har stått ett par dagar. Har börjat laddar batteriet ganska ofta, dels för att jag kör korta sträckor och åldern på batteriet.
Läser av felkoderna och raderar dem med PPC läsare. Allt okej igen.
XC90 har inte haft dessa problem. Nytt batteri innan bilköpet år 2017.

Lennart

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]