Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av legaim
#1333136
Hej!
Jag har en Volvo V70 2001 års model. Tänkte jag skulle fråga experterna här om lite hjälp då jag själv är novis på bilar ;)
Nyligen började det låta som ett skrapande ljud som jag tycker låter baktill i bilen. Jag tycker att ljudet är i låga hastigheter men ljudet kanske är där men överröstas av ljuden från högre hastigheter. Det låter som "metall mot metall". Jag har tittat under bilen och kan inte se något som skulle skrapa i marken. Nu har också lampan: "Fel på avgasrening" börjat lysa. Ljudet kom först och några timmar efteråt kom varningslampan. Kan de ha något gemensamt?

Jag läste på ett annat forum att det kunde vara något med täckplåtar kring katalysatorn. Vad tror ni ljudet kan vara?

Tack på förhand
#1333149
Hej!
Det du beskriver kan vara allt mellan himmel o jord,om en täckplåt skramlar betyder inte att motorlampan börjar lysa,om den inte har skadat någon lambdasond som sitter på katalysatorn.
Skrapande ljudet kan vara bromsklossana bak som är tokslut (metall mot metall).
In på en verkstad så dom får titta på den! :-)
#1333150
halvgute57 skrev: tis 20 aug 2019, 17:11 Hej!
Det du beskriver kan vara allt mellan himmel o jord,om en täckplåt skramlar betyder inte att motorlampan börjar lysa,om den inte har skadat någon lambdasond som sitter på katalysatorn.
Skrapande ljudet kan vara bromsklossana bak som är tokslut (metall mot metall).
In på en verkstad så dom får titta på den! :-)
Tack för ditt svar!
Om bromsklossarna är helt slut kommer det då vara missljud även om man inte bromsar?
Jo jag ska in på verkstad snarast! :)
#1333301
Kan räcka med en liten sten mellan skiva+klotsar för att ge skrapande ljud.
Plåtar till avgasröret brukar med rassla/skrammla än skrapa.
Har du provat att bromsa riktigt ordentligt några gånger? (både med fot+handbroms)
#1334250
Tack igen för era svar! :-)
Jag lämnade in bilen och det visade sig det var bakre bromsoket (höger) som behövde bytas. Jag bytte också alla bromsbelägg på alla hjulen. Kändes som att köra en ny bil! Haha. Tack igen!
#1334257
Den lampan har slutat lysa.... men jag ska be min mekaniker kolla upp detta lite senare. Jag hittade nu lite anteckningar från Mekonomen som den förra ägaren av bilen hade fått vid servicen:
Avgaslekage framkant?? (Vet ej varför det stod frågetecken)
Avgaslekage vid bakre ljuddämpare.

Dessa saker antar jag borde göra att lampan kan lysa?
Kan man fixa detta relativt lätt?
#1334297
Nej, inte om läckaget är vid bakre dämparen. Det känner inga lamdasonder av.

Läckaget är före eller i katalysatorn om någon sensor ska märka av det.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]