Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400757
Greffel skrev: sön 29 mar 2020, 08:36 Jag har bara haft denna bilen i några månader och måste säga att det är riktigt kul med detta forum och att få skruva lite.
När vi ändå pratar bränsle läckage. Hur ser era tanklock ut, är min tätning trasig eller skall det vara som bilden visar?
Det är trasigt..
När jag bes min klaga dom på bränslelukt under bilen, kände oxå av det ibland när jag backa.
En dag när jag skulle tanka låg oringen i 2 delar i tankluckan..
Hitta en färsk när jag ändå var på skroten, sen har det inte luktar något igen.
Kollade först tankslangen men min var hel och fin.
av tewo22
#1439169
Jag har följt den här tråden och en youtube-video av "Johans mek o fix" och lyckades idag att byta ut påfyllningsslangen idag med hjälp av en vän. Även om jag inte är långt ifrån novis så gick det bra.

Förutom det som jag setts nämnas i tråden så kan jag rekommendera att ha en spännrem/spännband redo när bakvagnen ska upp igen. Vi fäste den runt den armen som går på vänster sida om stötdämparen och genom närmaste hisspunkt. Detta för att bakvagnen gärna backar bakåt när man sänker ned den. Hoppas att det här kan hjälpa om någon undrar över hur man lätt får tillbaka den på rätt plats igen :-)
#1440337
Bra bilder och förklaringar!

Vill bara förtydliga att man ska byta båda slangarna. Påfyllning och luftning. På skruvat fanns endast påfyllningsslangen.. Så bilia får man åka till.

Köp nya galvade slangklämmor.

Man kan bända lite med avbitartång på originalklämmorna så åker de av lätt.

Drä på stora slangen först på påfyllningsröret sen därefter i tanken. Blev lättare.

(Jag förstår inte hur hjulinställningen påverkas/kan ändras 2 bultar som bara kan sitta på ett sätt, kan inte se/förstå hur inställningen kan påverkas åt något håll?)
av Bensve
#1440969
Denna slangbit hade torkat och fuktade,fick 2a på besiktningen,insåg att ligga på golvet med detta skulle bli jäkligt jobbigt,lät Mekonomen verkstan fixa byte och släcka 2an, kostade 1097:- alltsom allt för ett år sedan.
av sicnarf
#1441083
Mekomomen brukar vara dyra. Men detta var jäkligt billigt alltså. Bara Besiktningen kostar 300 kr, slangklämmor några tior, reserv slang delen kostar 100 kr och du slipper allt jobb för under 700 kr. Kalas! Det är ändå en timmes jobb för detta.
av Egra
#1455883
Greffel skrev: fre 27 mar 2020, 22:24 Ja det är bult 18 och 40 i bilden.

Nu är i alla fall min bytt så jäkla gött även om det kostade 2,5 timmar av fredagskvällen.
Jag använde mig inte utav gängstång utan lossade bara och höll emot med domkraften.

Först upp med bilen på pallbockar och placera domkraften under subframen på bra
ställe20200327_214631.jpg


Jag släppte min subframe endast på högersida vilket räckte även om det var trångt. :)
med subframen nere är det "bara" att såga av det gamla klämmorna och dit med nya slangar och slangklämmor.
Jag gjorde mesta jobbet sittandes på en pall vid sidan om höger hjulhus

20200327_185329.jpg
20200327_200840.jpg
20200327_200237.jpg

Såhär såg min slang ut , rätt mysko spricka i den.

20200327_213747.jpg
Bytte min i helgen (S80 -02), följde detta och det gick utmärkt. Jag lossade dock inte helt på ramen utan den fick hänga kvar på skruvarna. Det var trångt och bökigt, det sista fick syrran göra (mindre händer/armar).

Jag kan tillägga att man absolut bör fästa slangen på tanken först! Jag provade på bränsleröret först höll knappt på att få bort det då det inte gick...
av Lintott
#1512928
Har en V70-06. Som sagt går det att jobba genom hålet i subframen och facken runtom. Dock gick det lättare när jag lossade röret vid tanklocket och tog bort klämman vid avluftningen på tanken som sitter bredvid den rörstump som ska bytas. Då kan påfyllningsröret i aluminium flyttas bakåt så man kan trycka på det på den nya rörbiten i gummi. Diskmedel är att rekommendera på gummidelen, då går det lättare att trycka dit rörändarna.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]