Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
#1331419
håller på med en volvo C+XC90 med motorkod B8444S 2006 årgång , har några felkoder på den , som är ,P0089, P0420, P0093,
undrar om det kan vara så att felkoder P0089,och P0093 kan göra så att jag får felkod P0420 katten alltså , på volvo sa dom att det bara var att byta katten ,en kostnad på 30000 tydligen .
av MickeM
#1331539
Går bilen bra?
Tyvärr, är det nästan uteslutande katalysatorn med felkoder På effektiviteten om bilen går ok.
På din med V8 har du väl TVÅ katalysatorer? En på var sida.
Därför blir det så dyrt om BÅDA ska bytas.
Den som protesterar är Bank1. Dvs den som cyl1 leder till.

Är den mycket småkörd/ mycket kallstarter?
Det käkar katalysator det! Huva!
Absolut vanlgaste anledningen till byte är just småkörningar, följt av kört för länge med fel.
Så gott som aldrig pga mil.

En möjlighet är om du har en läcka före eller i omedelbar närhet till lamdasond 2 på Bank1. Det inläckta syret skulle kunna trigga dålig katalysatoreffektivitivet felaktigt.

Dom andra felkoderna handlar om bränsletryck.
En om svajande tryck, och den andra om plötsligt tryckfall.
OM så vore fallet, skulle bilen gå skräp tycker jag.
Sannolikt sensorn eller kablaget till den annars.
Omöjlig anledning?
Njaj, men då troligare som grundorsak som kvaddat katten. Men knappast om bilen går bra, och det handlar om lågt tryck. Inte högt.
av Kattten
#1331882
Är det katten som renar för dåligt och man vill ha en temporär fix går det att sätta ett lågpass filter mellan lambdan efter katten och bilens dator. Låter krångligare än det är.

Instruktioner:


Går att fixa ny hane och hona kontakt på skroten så slipper du klippa kablarna till lambdan. Men tänk på att detta inte fixar katten utan bara lurar datorn att tro att katten funkar.
av wipwip
#1332819
jag rensade alla felkoder för han och han va och besiktiga bilen i fredags och alla värden va perfekta , men när han kom hem och skulle stänga av den och tar ut nyckeln så lyser alla lampor på instrumenteringen, han bröt strömmen på den ett tag ,men när han kopplade på den igen och startade så funkar inte halvljuset eller vindrutetorkaren på den, vad kan va fel.
av wipwip
#1332963
ja säkringar är kollade, grejen är det att när han stängt av bilen och tagit ur nyckeln så lyser fortfarande bakljusen på den, han ska kolla och göra en resetting på den typ att ta av batteripolen och vänta 10min och sedan sätta nyckeln i läge 2 och sätta på batteripolen , så får vi se om det funkar .

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]