Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TOBlAS
#1328245
Nä precis, var pga att vi inte fick ner kylan. Vanligtvis kör vi väl kring 20 grader.
av MickeM
#1328265
Alltså, om tex komptessorn behöver shimsas så dör AC helt efter ett tag.
Inte dåligt, utan ingen kyla alls.

Dåligt med köldmedia är dock möjligt, men med tanke på mängden kondensfukt så tror jag inte du har fel alls.
En media kontroll visar säkert att det behöver kompletteras, för det försvinner ALLTID lite med tiden.
Men är det nödvändigt är frågan...

Hursom så är extra rinnande kondensvatten överhuvudtaget inget tecken på kylmediebrist.
Kylmediat blir som sagt gas vid ev läckage, och skulle heller inte smaksätta kondensvatten. Den innehåller lite olja, och ev spårämne om AC är åtgärdad tidgare. Men smaksätta kondensvatten?
Knappast. Det smakade nog av plast, gummislang och allmän beläggning innifrån luftsystemet.

Jag tror du har lite övertro på vad AC klarar av under varma OCH VÄLDIGT FUKTIGA dagar. 17grader en solig dag?
Nope.
Systemet MÅSTE också dra ner effekten för att inte evaporatorn ska frysa igen.
Tempgivaren vid evaporatorn fungerar!
av TOBlAS
#1328788
Nej alltså jag förväntade mig inte 17 grader. Drog bara ner så mycket det gick för att försöka få ner värmen. Jag vet ju hur det brukar kännas vid dom utetemperaturerna.
Men nu var det iallafall så att gasen var nästan slut så fyllde och det började kyla, och då var det +30 idag ute.
av paronblad
#1329212
Hej
Behöver lite hjälp med Ac problem. Systemet är fullt med gas och säkringen är hel. Funkar inte ändå. Någon som har ett förslag vad det kan vara ?
av kebabpizza
#1329215
paronblad skrev:Hej
Behöver lite hjälp med Ac problem. Systemet är fullt med gas och säkringen är hel. Funkar inte ändå. Någon som har ett förslag vad det kan vara ?
Magnetkopplingen slirar, ganska vanligt fel om kärran gått långt.
Annars kan det vara idé att läsa ut felkoder för att få en hum om problemet.
av kebabpizza
#1329232
Kopplingen kan gå att ful-schimsa med buntband i värsta fall.
Sök på forumet, finns mängder med trådar om detta
Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]

Vattenkylare brukar bli att se ut sådär[…]

Tjena! V70XC 2001 Automat Jag har gjort bort mig[…]