Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TOBlAS
#1328055
Hallå.
Idag när vi åkte hem från semestern (en sträcka på 30 mil) med husvagn bakom xc70in (-04 2.5t) så fick vi inte det så kallt i kupén som man borde få, var +27 ute.
Halvvägs hem så stannade vi till för en bensträckare, då noterade vi en pöl under bilen på rastplatsen.
Det droppade på trots avstängd bil, vred igång den igen och då övergick droppandet till mera rinnande.
Lyckades lokalisera det mot torpedvägen från motorutrymmet sett, mera mot förarsidan ganska långt ner.
Tog lite på fingret och det var nåågot söt lukt, men motortempen var på normal så vi fortsatte resan, efter ytterligare 10-12 mil så stannade jag i en p-ficka med bilen på tomgång, det rann än. Även hemma på gården hann det bli en pöl medan jag trixade in husvagnen på uppfarten.
Måste ju vara enbart på tomgång den läcker, annars borde väl vätskan tagit slut under färden?
Så nu tänkte jag kolla om någon här vill ge sig på en gissning? Är det glykol? För ac vätska är väl i gasform?

Mvh
Tobias
av TOBlAS
#1328065
Men så mycket? Det slutade ju aldrig. Men om Det är normalt så.
Lär det väl vara gaspåfyllning som gäller då.
av Rådlös
#1328069
Du bör låta göra en läcksökning först. En AC läcker ju inte utan ett hål någonstans. Det gäller att konstatera det hålet först i så fall. Sedan agerar man utifrån det.
Att fylla på gas som rinner (pyser) rakt igenom är ju inte speciellt smart. Dessutom i praktiken förbjudet.
av MickeM
#1328076
Det kan rinna mycket kondensvatten i varmt väder med hög luftfuktighet.
Låter nornalt.

AC kylmedia blir gas i luften.
(Samma egenskap som gasol. Flytande under tryck)
Lämnar ingen pöl på marken.

Faktum är att dom faktiskt kan frysa igen evaporatorn om temperarurgivaren inte är riktigt ok.
Eftersom luften fortsatte komma, och AC fick något lägre verkningsgrad tyder det faktiskt att den gjort precis vad den ska. Dvs dämpa kylan, så den inte fryser tät så ingen luft kommer igenom.
Kan bli så i väldigt hög luftfuktighet, och därför rann det nog extra mycket vatten denna gång.

Om AC däremot helt slutar kyla efter en stund, har du annat fel.
Eller om den kyler dåligt jämnt .
av panth0n
#1328094
Kolla spelet mellan kompressor och magnetkoppling innan du börjar felsöka och för dyra pengar. Är AC:n aldrig schimsad är det stor chans att just det är problemet. Speciellt om AC levererar kall luft när det är svalt ute eller när bilen är kall. Googla "shimsa AC" för mer detaljer :) (jättevanligt problem)
av TOBlAS
#1328106
Tack för alla svar.
Nu har jag lite att gå på.
Hittade en som fyller ac billigt så börjar där.
av TOBlAS
#1328197
Alltså på klimatanläggningen? Igår hade vi den på blå, alltså snäppet under 17 grader.
av kebabpizza
#1328204
På blått? Då går anläggningen så hårt den kan tror jag, och då blir det rejält med kondensvatten.
Under 17 gr gissar jag på att även en sprillans ny AC skulle ha problem att hålla, 21..22 gr. låter mer sansat vid den yttertempen.
Eller gick inte temperaturen ner till det heller?
Annars skulle jag tro att din anläggning fungerar ganska ok.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]