Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spöregn
#1327972
Har en V70 2001 som plötsligt har börjat dra väldigt mycket bensin.

Jag brukar alltid anteckna mätarställning och bensinmängd vid tankning så jag har bra koll på förbrukningen. Tidigare har den dragit mellan 0.8 och 0.85 men sedan ett par veckor tillbaka drar den plötsligt över 1.3 l/mil!

Jag kör inte annorlunda än jag brukar. Bilen känns som vanligt att köra, motorn går jämnt och låter som vanligt. En skum sak är att färddatorn visar 0.81 l/mil så bilen verkar inte själv vara medveten om den ökade förbrukningen. Har kollat under bilen men ser inga tecken på att den läcker bensin.

Kommer väl lämna in den på verkstad men tänkte kolla om någon här vet vad det kan vara och om det är något man kan testa att göra själv innan man lämnar in den.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1327980
Lufttryck i däcken kan du kolla iaf och anliggning bromsar, har du en felkodsläsare (eller en polare som har en) kanske du kan få en hint om det är något tjall på spridare eller bränslepump.
av spöregn
#1328140
Jallemet skrev: mån 22 jul 2019, 17:27 Lufttryck i däcken kan du kolla iaf och anliggning bromsar, har du en felkodsläsare (eller en polare som har en) kanske du kan få en hint om det är något tjall på spridare eller bränslepump.
Har kollat lufttryck. Hur kollar man anliggande bromsar?

Jag har en enkel felkodsläsare som kopplas med blåtand till mobilen. Vet inte hur bra den är men för något halvår sedan hade jag en varning P0012. Fick då tipset att nolla felkoden och se om den kom tillbaka, för det kunde vara något tillfälligt glapp eller så. Har inte fått någon felkod sedan dess och det finns ingen felkod när jag kollar nu.
av spöregn
#1328141
frippe64 skrev: mån 22 jul 2019, 22:58 Mätfel vid pumpen.
Har inte märkt något konstigt vid tankning. Brukar alltid bli runt 55 liter och jag tycker att jag borde ha märkt om bensinmätaren inte visade full tank efter tankning.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1328271
Lyft upp bilen, snurra på hjulen och känn om dom går tungt och skrapar.

Plocka av hjulen, av med beläggen smörj upp och vrid/tryck tillbaka kolven.

Det kan även vara ett eller flera hjullager som börjar kärva
Användarvisningsbild
av joel80
#1328274

spöregn skrev:En skum sak är att färddatorn visar 0.81 l/mil så bilen verkar inte själv vara medveten om den ökade förbrukningen.
Nollställer du färddatorn vid varje tankning? Annars kan det ju vara så att ditt totala snitt inte gått upp även fast bilen registrerar högre förbrukning?

Inte för att det löser ditt problem men kanske lättare att felsöka om man vet om bilen räknar fel eller inte. :)
#1328295
Bränslefiltret, bra förslag!
Kolla under bilen framför höger bakhjul.
Brukar glömmas bort om inte bilen servas på seriös verkstad och ser då ut som skit oftast.
Anliggande bromsar o.s.v. tror jag inte ett skit på, då skulle bilen vara märkbart slöare och bromsarna skulle bokstavligt talat brunnit upp vid det här laget.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]