Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johsholm
#1327762
Hej.
Håber I kan hjælpe en dansker. Volvo i Danmark er ved at give op.

Har et problem med klimaanlægget på S60 årgang 2006.
Det började (i vinters) med at sätesvärmen i passagersidan slutat fungera. Senere opdagede jag at bilen endast ville blåsa värm luft och endast til föttarne. Jag körte jeg til Volvo.
De mente at klimapanelet var dødt och at jeg skulle finde et andet med samma reservedelsnummer.
Jeg köpte et begagnad i Sverige og monterede det.
Så fik jag kyla i kupéen. Dock en liten temperaturskillnad högre og vänstra sida, så jag kørte til Volvo igen.
Jag fik tilbaka bilen efter at "de inte gjort noget" og värmen var retur. Endast värme och endast vid fødderne. :-(
Nu har den været på Volvo igen. De siger der er en kortslutning på LIN-nettet, som mögligvis er kommit efter eftermontering av nonting. :-(
De har prøvet med en anden box til sätesvärmaren. Volvo siger, at de kun kan slette fejlen, hvis de afmonterer stikket til sätesvärmarboxen under passagerstolen


På forhånd tak.
Mvh. Den forvirrede dansker
av Knatch
#1327857
Det som styr luftkanalerna är motorstyrda spjäll som själva klimatenheten styr. Den ser till så att flödet regleras till fötter/ansikte/vindruta genom att öppna och stänga kanalerna.
Sen sitter det en liten sensor bakom ett plastgaller på framsidan av klimatenheten där man väljer temperatur.
Jag tror att nåt av dina spjäll har hakat upp sig och står konstigt. Det kan vara smuts eller nåt plastdrev som gått sönder eller sand,grus .
Har svårt att tro att enheten är boven
av Johsholm
#1327905
Jeg synes der lyder konstigt, at alle spjäll skal stoppe med at virke på samme tid. Jeg kan ikke styre hverken luftretning eller temperaturen. Kun hvor hurtigt blæsermotoren kører
av Knatch
#1328089
Johsholm skrev: mån 22 jul 2019, 09:35 Jeg synes der lyder konstigt, at alle spjäll skal stoppe med at virke på samme tid. Jeg kan ikke styre hverken luftretning eller temperaturen. Kun hvor hurtigt blæsermotoren kører
Det är inte många spjäll där, ett styr luften via värmepaketet (temperatur), ett annat mellan vindruta/ansikte/fötter (vinklar)
Du kanske har ett kabelbrott mellan enheten och spjällen. Spjällen drivs av motorer
av Johsholm
#1328116
Er der ikke 4?
Én til temperatur i vänstre sida. Én til temperatur i högra sida. Én til riktningen (fötter/ansigt etc.) Og én til recirkulering??
av Johsholm
#1328355
Volvo har nu kommet fram til, at det er kombiinstrument. (Speedometer/varvräknaren), hvor can-bussen er kortsluttet.
Lyder det rigtigt?
av Knatch
#1328838
Hur kom dom fram till det?
Jag tror fortfarande att det är spjäll som hängt sig. Signaler går inte fram till spjällen eller att spjällen gått sönder

Det kanske stämmer att det är 4 spjäll

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]