Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327585
Ska checka slammer från överdelen av motorn, är nästan helt säker på att det endera är någon kam eller ventil som är orsaken. Tyst vid tomgång och ökar vid belastning, vevaxellager är nästan uteslutet, låter inget under - men över.

Har inte skruvat just dessa motorer och upptäckte att överfallen till kamaxlarna sitter i ventilkåpan, som behöver lyftas så det kan inspekteras.
Men orkar inte riva hela setupen bara för en tjuvkik.

Tanken var att nolla motorn, släppa på spännaren för kamremmen och därefter lyfta ventilkåpan för att inspektera visuellt.
Återmonteringen är inte superviktig, ska bara kolla för att bestämma om den ska skrotas eller lagas, men vill inte lämna motorn öppen efteråt då den står ute och vill ju riva så lite som möjligt så att säga.

Ni som skruvat dessa motorer (B5244T3), tips att tillföra? Räcker det med att släppa på spännaren eller ligger de under massa tryck ändå så man får en käftsmäll när man lyfter kåpan? :)
Senast redigerad av 1 HCP, redigerad totalt 0 gånger.
#1327602
Släpper du spännaren så har du inget tryck på kamaxlarna från kamremmen. Det finns ett verktyg som pressar ner kamkåpan jämnt mot toppen när man lossar skruvarna till kamkåpan. Använder man inte verktyget så finns det risk att kåpan spricker där kamaxeltätningarna sitter. Verktyget brukar följa med om man köper komplett tolksats för nollning av vev och kamaxlar.

Ventilkåpan är tätad med anaerobiskt tätande lim mot topplocket så vid återmontering måste man göra rent ordentligt.
#1327603
Vad tänkte du kolla under kåpan? Ventilspelet kan man ju kolla med överdelen på plats. Sitter en plugg vid varje ventil med en torxskalle. Även när kammarna står i sina 0-lägen så är det högt tryck som dessutom är ojämnt fördelat på dem och det är viktigt att överdelen + kammarna lossas på ett sånt sätt att dem lyfter rakt uppåt. Annars finns risk för skador på både kamaxlar och topp.
#1327651
Tanken var att visuellt inspektera om det verkligen är en kam som fått sig en jäkel, så man vet om det ska beställas nya kamaxlar och det kring sådant byte som krävs - eller om man ska leta rätt på en beg. topp istället. Eller om det rent av är något annan orsak som fortplantar sig uppåt.

Ljudet låter verkligen som det saknas 3cm på en kamlob - se video nedanför. Lyssnar man och känner så är knacket värst runt cylinder 2-3

Kompressionen testad och det var jämna siffror över alla.

Ta en titt, eller lyssning på ljudet, några övriga ideér att kolla upp? :)
Tack på förhand

#1327676
Marlboroman skrev: lör 20 jul 2019, 16:14 Vevlager, cylinder 2 är min gissning. Prova att dra ur tändspolen på en cylinder åt gången och lyssna om ljudet försvinner.
Testat nu, ryckte en spole i taget men ljudet var identiskt. Den tappade lite varv av förklarliga skäl men slamret var samma oavsett vilken spole som drogs lös.

Kan en sån stetoskop-mojäng avgöra om källan till oljudet är i botten eller toppen av motorn tro?
Övriga tips att kolla? Har en VIDA/Dice-burk men osäker om den kan skvallra något speciellt om något
#1327689
Jag håller med "Cotag".
Kolla VVT FÖRST.
Jag tycker det borde ändra karaktär åtminstone, om du tar loss kontakten till styrsolenoiden.

Om ett lager var så in i HE glappt så det skapade det ljudet, borde det ha havererat katastrofalt redan. Dvs PANG och stopp.
#1327698
Har testat lyft av remmen nu, no difference.

Fick felkod på VVT solenoiden, P1332, så vi tog en från en identisk bil och skiftade imellan men det blev ingen skillnad - förutom att felkoden försvann (de få starter vi gjorde).

Känner man i bakkant på avgaskammen, under motorfästet så slamrar de ordentligt i fingrarna - medan det inte slamrar lika hårt på insugskammens bakkant så att säga.

VVT -enheten sitter på avgaskam till vänster va, hållandes i drevet?

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]