- lör 20 jul 2019, 01:19
#1327585
Ska checka slammer från överdelen av motorn, är nästan helt säker på att det endera är någon kam eller ventil som är orsaken. Tyst vid tomgång och ökar vid belastning, vevaxellager är nästan uteslutet, låter inget under - men över.
Har inte skruvat just dessa motorer och upptäckte att överfallen till kamaxlarna sitter i ventilkåpan, som behöver lyftas så det kan inspekteras.
Men orkar inte riva hela setupen bara för en tjuvkik.
Tanken var att nolla motorn, släppa på spännaren för kamremmen och därefter lyfta ventilkåpan för att inspektera visuellt.
Återmonteringen är inte superviktig, ska bara kolla för att bestämma om den ska skrotas eller lagas, men vill inte lämna motorn öppen efteråt då den står ute och vill ju riva så lite som möjligt så att säga.
Ni som skruvat dessa motorer (B5244T3), tips att tillföra? Räcker det med att släppa på spännaren eller ligger de under massa tryck ändå så man får en käftsmäll när man lyfter kåpan? :)
Har inte skruvat just dessa motorer och upptäckte att överfallen till kamaxlarna sitter i ventilkåpan, som behöver lyftas så det kan inspekteras.
Men orkar inte riva hela setupen bara för en tjuvkik.
Tanken var att nolla motorn, släppa på spännaren för kamremmen och därefter lyfta ventilkåpan för att inspektera visuellt.
Återmonteringen är inte superviktig, ska bara kolla för att bestämma om den ska skrotas eller lagas, men vill inte lämna motorn öppen efteråt då den står ute och vill ju riva så lite som möjligt så att säga.
Ni som skruvat dessa motorer (B5244T3), tips att tillföra? Räcker det med att släppa på spännaren eller ligger de under massa tryck ändå så man får en käftsmäll när man lyfter kåpan? :)
Senast redigerad av 1 HCP, redigerad totalt 0 gånger.
If you can´t convince them - confuse them!
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...