- sön 19 apr 2020, 19:15
#1375442
Återkoppling med fler funderingar, farkosten har stått över vintern.
Vi bytte alla vestakslager. Nu är den knäpptyst på tomgång men kan börja leva om lite när den blir varm, dock mycket mycket mindre oljud än tidigare.
Innan den blir varm låter den hur fint som helst.
Vad som gjorts.
- Alla vevstakslager bytta, mätte dock bara vevaxeln på den värst skadade. De andra såg helt okej ut förutom lite repor men de var fortfarande inom slitytan på kopparen. Vi dubbelkollade det tidigare lagret som vi bytte först (cylinder 4) och den va möjligen lite ojämt sliten men inga brutala kanter alls.
- Kompressionstestad, cylinder 1, 2, 3 och 5 visade 12.5 bar - 4;an visade 12 bar (4;an var den som hade sjukt slut lager)
- Nya oringar till pumpen mellan tråg och block + kylaren.
- Rengjort sil och tråg
- Oljetrycket mätt både kall och varm motor, på varm på tomgång ger det cirrka 2 bars tryck, vid varv ökar det men den ligger stabilt
- Oljan skiftad 5-6 ggr samt filter, så helt spolad.
- Köpte stetoskop idag, slamret som kommer låter från 4;ans cylinder och det låter som ventilerna på den (avgassidan) lever om mycket mycket mer. När vi lyssnade med stetoskopet underifrån hördes inget mer än tick/knack som fortplantade sig nedåt. Det räckte med att sätta "proben" 20cm ned på motorn så blev oljudet mindre - men direkt på ventilkåpan så slamrade de jäkel. Detta slammer hörs hela tiden men blir värre med varmare motor i stetoskopet - lyssnar man bara med örat hörs inget slammer förrän den blir varm på tomgång.
Fundering
Behöver hjälp med vad nästa steg är?
- Lyfta toppen och kolla krokna ventiler? Om den gått för högt p.g.a. det väldigt slitna lagret och krockat? Eller kan den ens göra det i toppläget sådär?
- Vevstakes bana som slitits ner av lager som följt med och snurrat runt?
- Vevaxel kaputt?
Någon som kan inflika med lite kunskap, min hjärna börjar bli trött nu :)
If you can´t convince them - confuse them!
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...