Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327699
MickeM skrev: lör 20 jul 2019, 20:11 Jag tycker det borde ändra karaktär åtminstone, om du tar loss kontakten till styrsolenoiden.
Precis så, när man drar ur sladden så ändras karaktären lite efter typ 1-2-3 sekunder, sen tillbaka igen när man stoppar tillbaka kontakten.
#1327709
På min gamla V40, med en inte helt olik maskinkonstruktion då, pillade jag isär ställventilen och la ett gäng småbrickor i huset. Det gav då effekten att den alltid trycksatte VVT-drevet och oljudet dämpades ungefärligen till hälften.
Jag säger inte att det är rätt, men man kan göra så.
#1327842
Problemet funnet.

Nu återstår det att se om det bara är lagerbanor, stake eller t.o.m. vevaxel som tagit stryk.
Hade inga XZN-hylsor så kom inte längre nu

#1327844
Ajdå. Tråkigt.
Så pass mycket spel så kolven slagit i toppen då så att det var det som hördes i tidigare video?
#1327873
Precis, förmodligen tog kolven i toppen och därför det kändes så galet uppåt i motorn.

Lagren har ju sett bättre dagar :-D
lager.png
lager.png (341.99 KiB) Visad 628 gånger
#1327883
MickeM skrev: mån 22 jul 2019, 00:16 Innan du kanske slänger nya lager i den, är en eftertanke om orsaken sunt.
Borde inte hända utan en orsak.
Tidigare ägare körde tomt på olja - stannade och bärgade bilen när den började slamra, men ska nog ta en titt på lite andra prylar också så det inte bara blir likadant igen.

Bilen var gratis om den hämtades, så det finns lite spelrum för att hiva lite slantar på den :)
#1327889
Som entusiastisk långhårig yngling stoppade jag i ett par begagnade lagerhalvor i en gammal Opel Rekord som såg ut ungefär sådär en gång i tiden.
Tyvärr fick alla som sa "det där kommer inte fungera" rätt. :-D

Hur ser vevslängen och lagerläget på staken ut? Mätat slängen? Övriga vevstakar utan glapp?
#1327926
Bara tagit ner en stake ännu, ska låna mig en mikrometer så vi kan mäta upp och se om det saknas något på vev eller i stake.
Antar vanligt skjutmått inte blir tillräckligt detaljrikt

Inget kännbart glapp i någon annan, och ytorna inuti staken och på veven ser helt okej ut, inga revor eller saknade bitar men ögat är ju inte jättebra på att upptäcka om det är ovalt eller liknande :)
#1375442
Återkoppling med fler funderingar, farkosten har stått över vintern.

Vi bytte alla vestakslager. Nu är den knäpptyst på tomgång men kan börja leva om lite när den blir varm, dock mycket mycket mindre oljud än tidigare.
Innan den blir varm låter den hur fint som helst.

Vad som gjorts.
- Alla vevstakslager bytta, mätte dock bara vevaxeln på den värst skadade. De andra såg helt okej ut förutom lite repor men de var fortfarande inom slitytan på kopparen. Vi dubbelkollade det tidigare lagret som vi bytte först (cylinder 4) och den va möjligen lite ojämt sliten men inga brutala kanter alls.
- Kompressionstestad, cylinder 1, 2, 3 och 5 visade 12.5 bar - 4;an visade 12 bar (4;an var den som hade sjukt slut lager)
- Nya oringar till pumpen mellan tråg och block + kylaren.
- Rengjort sil och tråg
- Oljetrycket mätt både kall och varm motor, på varm på tomgång ger det cirrka 2 bars tryck, vid varv ökar det men den ligger stabilt
- Oljan skiftad 5-6 ggr samt filter, så helt spolad.
- Köpte stetoskop idag, slamret som kommer låter från 4;ans cylinder och det låter som ventilerna på den (avgassidan) lever om mycket mycket mer. När vi lyssnade med stetoskopet underifrån hördes inget mer än tick/knack som fortplantade sig nedåt. Det räckte med att sätta "proben" 20cm ned på motorn så blev oljudet mindre - men direkt på ventilkåpan så slamrade de jäkel. Detta slammer hörs hela tiden men blir värre med varmare motor i stetoskopet - lyssnar man bara med örat hörs inget slammer förrän den blir varm på tomgång.

Fundering
Behöver hjälp med vad nästa steg är?
- Lyfta toppen och kolla krokna ventiler? Om den gått för högt p.g.a. det väldigt slitna lagret och krockat? Eller kan den ens göra det i toppläget sådär?
- Vevstakes bana som slitits ner av lager som följt med och snurrat runt?
- Vevaxel kaputt?

Någon som kan inflika med lite kunskap, min hjärna börjar bli trött nu :)

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]