Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fralle87
#1327512
Ni som har Volvo S80, hur många bar pumpar ni i? Efter långkörning nu så tycker jag att det låter så jävla högt, särskilt i hastigheter mellan 70-90. Mina lekmanaöron har svårt att avgöra om detta oljud kommer från däcken eller motorrummet. Men till 99% säker att det är från däcken. Jag vet att däcken är ok för de är helt nya.

Informationen i tanklocket är ngt oklar enligt mig men efter vad jag kan utläsa har de skrivit ut psi och kpi. 200 (29) rekommenderas i en bil med två personer i, så 2.0 bar. Iom att vi nu åkt på långfärd med fullastad bil har jag dragit i lite mer. Jag låg först på 2.5 bar, men har nu minskat till 2.2 men det låter fortfarande.

Ljudet är svårt att beskriva och det varierar något. Med gasen nertryckt låter det helt enkelt väldigt högt och ljudet håller en rätt jämn nivå, men släpper jag gasen är det mer som ett wobblande/kluckande ljud.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

av MickeM
#1327618
Ljudbeskrivningen för tankarna till ett DÅLIGT ÅTSKRUVAT HJUL!
Kolla det FÖRST!
Firmor missar hjulskruvar i större utsträckning än privatpersoner.
(Däckverkstaden i detta fall)

Annars hjullager eller stödlager till höger drivaxel. Känn på centrumskruvarna fram.
(mitt i hjulskruvcirkeln. 14mm)
Dom ska inte sitta jättehårt, men inte vara helt lösa. Då kan det bli ljud, mm.

Du har inte AWD?
Då finns fler tänkbara ljudkällor.

Däcken tror jag inte. Däckljud brukar vara enbart hastighetsberoende.
Lufttrycket ska även vara väldigt lågt om det ska påverka vägljudet. <1bar.
2.5bar är normalt.
av Fralle87
#1327671
nissesvolvo skrev:Finns det någon möjlighet att spela in ljudet? Kan bli lite lättare att klura ut vad det kan vara.
Tack för alla svar så här långt.

Jag ska försöka spela in det senare idag.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

av Fralle87
#1327691
Åkte runt nu och wobblandet/klinkadet blir extremt mkt högre när jag svänger åt vänster. Då bör det väl vara hjullagret? Shit det låter dyrt...

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

av MickeM
#1327812
Och hjulskruvarna var åtdragna?

Hjullager kostar runt 800-1000kr och om inte axeln har limmats vill nog en verkstad ha 1 - 1,5 arbetstimmar för bytet.
Så runt 2-2500kr någonstans GISSAR jag.

Men om hjulskruvarna ändå sitter, ta ändå och känn på centrum skruven som jag sa tidigare.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]