Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Morsan
#1327345
Mycket, mycket kraftiga vibrationer i ratt vid bromsning. Känns även lite i bromspedalen. Har bytt länkarmar fram båda sidor samt bromsskivor och bromsbelägg fram båda sidor. Blev bra men kom successivt tillbaka och blev lika illa. Bytte bromsskivor fram igen (och även hjullager ena sidan). Blev bra men kom tillbaka igen. Vibrationerna uppkommer vid försiktig/hård inbromsning från ca 40km/h och uppåt. (Har även små vibrationer i bilen vid körning på slät väg, samt rattaxelknut som behöver bytas - havkande och momentant tung rattrörelse.) Ser samma fråga och förlopp i tråd från 2011, men inga tydliga svar. Någon som har en klok gissning om var problemet kan sitta?
#1327358
Rengjordes naven innan bromsskivorna monterades?
Hade nog börjat kolla om oken eller glidpinnarna kärvar.
Min blev likvärdig, var gummina till glidpinnarna som svullnat o då kärvade .
#1327360
Jag råkade ut för det där två gånger på kort tid. Sen köpte jag billigaste skivorna från Bosch istället för Zimmermann och nu har det hållit sig. I alla tre fallen är skivorna inkörda med successivt hårdare och längre inbromsningar sakta tills de blivit genomvarma och bromsarna bitit bra. Båda oken fram är rätt nya och resten av framvagnen verkar det inte heller ha varit eftersom det blev ok med tredje uppsättningen skivor
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]