Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBS70
#1327116
Läste av mina felkoder i dag igen, fick fram p0420 och p1500. Då är min fråga om p1500 är hastighetsgivare?? Om det är så förklarar det mitt fel som jag har. Tänder nämligen upp ” bromsfel stanna omedelbart” plus att att motorlampa, ABS och antispinn lyser. Sedan funkar inte hastighetsmätaren. Hade felkod på på ABS givarna fram först. Bytte dom men problemet fortsätter. Men helt plötsligt när jag kört en stund kan de hoppa i gång och då lyser bara antispinn lampan, men de kan också sluta fungera lika fort igen. Så är det nån som har en lösning på problemet??

Tack på förhand! :-)
av MickeM
#1327184
P1500 (Volvo) betyder förlorad Can-signal från ABS.
Kolla först om Absringarna är ok.
Annars undrar jag om det inte är själva ABS modulen.
Men få den läst med en Volvoanpassad scanner som talar Volvospråk. Du har säkert felkoder i ABS som ger mycket värdefull info.
En universell talar endast med motorstyrdonet, som i detta fallet egentligen bara säger "ABS'en snackar inte med mig"
Ingen info om varför.

P0420 är katalysatorn som inte renar tillräckligt, men det vet du nog redan.
av DBS70
#1327210
Okej tackar för svaret, men jag undrar om modulen styr hastighetsmätaren också eftersom den lägger av?? Ringarna har jag kollat, en är ny men får väl byta den andra med i värsta fall. ;-)
av MickeM
#1327241
ABS modulen ger hastighetsinfo till ECM och DIM via can-nätet. Även TCM om det är en automat.
Driver Information Module. = Kombiinstrumentet.
Transmission Controll Module = automatlådans styrmodul.

Så om ABS inte meddelar, saknar både motorstyrningen och hastighetsmätaren information.
av DBS70
#1327245
MickeM!

Tack för all hjälp, nej är en manuell. Har läst lite mer om det verkar som det är modulen. Återkommer med besked hur det slutar. :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1327291
Med felkod på sensorer som inte går bort efter byte, fina ABS-ringar, drivaxelbultar och hjullager , så är det troligen problem med dåliga lödningar i ABS-modul, det är "normalen" på 00-04
("Normalt" på bilar med ABS modul, bilar med BCM/DSTC har vanligtvis andra symptom, och ut av varningstexten TS får så gissar jag att bilen har standard ABS modul)
av MickeM
#1327300
Jag tycker att det ska läsas ut felkoder med volvoanpassad utrustning

En iso-scanner ger inga ledtrådar alls om ABS. Bara "Något är fel med ABS" som koden säger nu, ungefär. Mer vet ju inte motorstyrdonet.
av DBS70
#1328349
Uppdatering!!

Plockade bort den gamla ABS modulen och. Skulle byta, men den var fel. Satte tillbaka den gamla och nu funkar den felfritt!! Men frågan är bara hur länge?? Vi får se. :-o :-)
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]