Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326821
HenkeVFR skrev:Jag använde Volvos sats med kablar, knapp och skylthållare till min 02a. Fick bra rabatt på hela paketet.
Eftersom jag nöjde mig med 2 st Hella 3003 compact med H1, så är Volvos sats smidig. Bara att ta bort luftfilterlådan och koppla in i uttaget.
Om du ska fästa i krockbalken så rekommenderar jag att du använder Volvos specialborr. Provade först med egna, men det blev inte bra.
Lånade Volvoborret på deras verkstad och det var klart på två minuter.
Funderar på Xenonkonvertering, men då blir det relä och bara startström från uttaget.
Om du xenonkonverterar 3003orna kommer du bli riktigt nöjd.
Man har längre sikt än org xenon .
#1326975
Det här verkar vara en evighetsfråga. Det verkar vara två olika kategorier av extraljusmontörer ,en del har det viktiga att bilen ser tuffare ut ,de bryr sig inte att installera strömbrytare på instrumentbrädan ,de andra som behöver extraljus för att se bättre i mörkret uppskattar möjligheten att enkelt släcka extraljuset vid vissa väderförhållet.

Volvo har gjort el-kopplingen busenkelt i alla fall de modeller som detta tråd handlar. Man behöver verkligen inte använda Volvos egna delar, men det blir snyggare och lättare med original strömbrytare och en isolator och par terminalkontakter för att koppla styrningen i uttaget i motorrummet. Resten kan man skaffa var man vill.

Volvos egen tillbehörs kabelmatta måste för övrig modifieras om man ska montera mera ljus än den är konstruerade för, och orsaken är inte elektronik utan för klen original kabel från säkringsboxen.

Det som man läste här ovan ,att kunna installera något utan extra relä är bara idioti ,och inte värt att ens försöka ,har hunnit se tillräckligt många brända kabelmattor under mitt liv och också i gamla bilar utan elektronikboxar.
#1326990
glock40sw skrev:Det här verkar vara en evighetsfråga. Det verkar vara två olika kategorier av extraljusmontörer ,en del har det viktiga att bilen ser tuffare ut ,de bryr sig inte att installera strömbrytare på instrumentbrädan ,de andra som behöver extraljus för att se bättre i mörkret uppskattar möjligheten att enkelt släcka extraljuset vid vissa väderförhållet.

Volvo har gjort el-kopplingen busenkelt i alla fall de modeller som detta tråd handlar. Man behöver verkligen inte använda Volvos egna delar, men det blir snyggare och lättare med original strömbrytare och en isolator och par terminalkontakter för att koppla styrningen i uttaget i motorrummet. Resten kan man skaffa var man vill.

Volvos egen tillbehörs kabelmatta måste för övrig modifieras om man ska montera mera ljus än den är konstruerade för, och orsaken är inte elektronik utan för klen original kabel från säkringsboxen.

Det som man läste här ovan ,att kunna installera något utan extra relä är bara idioti ,och inte värt att ens försöka ,har hunnit se tillräckligt många brända kabelmattor under mitt liv och också i gamla bilar utan elektronikboxar.
Vem har påstått att man ska koppla utan relä när man sätter mer ljus än det är anpassat för?
Det är anpassat för två standardljus.
Alla övriga använder relä annars hade det nog inte funkat så länge.
#1327096
Andreas12 skrev: tis 16 jul 2019, 16:17
Vem har påstått att man ska koppla utan relä när man sätter mer ljus än det är anpassat för?
Det är anpassat för två standardljus.
Alla övriga använder relä annars hade det nog inte funkat så länge.
[/quote]

Ingen vad jag vet, men någon skrev lite otydlig och svårt att tolka följande " Nöjer man sig med två normala behövs bara en knapp o inga relä vad jag vill minnas."
#1327098
glock40sw skrev: ons 17 jul 2019, 10:05
Andreas12 skrev: tis 16 jul 2019, 16:17
Vem har påstått att man ska koppla utan relä när man sätter mer ljus än det är anpassat för?
Det är anpassat för två standardljus.
Alla övriga använder relä annars hade det nog inte funkat så länge.
Ingen vad jag vet, men någon skrev lite otydlig och svårt att tolka följande " Nöjer man sig med två normala behövs bara en knapp o inga relä vad jag vill minnas."
[/quote]
Det var jag som skrev det..utgår ifrån att man själv kollar säkert när man skriver så.
Var som sagt ett tag sen jag kopplade dessa.
Men ja det stämde så kommer inte att bränna sönder några kabelmattor.
Däremot vet jag att många använder strömtjuv o där har du ett sämre problem , fukt går in o helljuskabeln blir dålig en bra bit bort.
Alla gör nog olika o anser man bör kolla på olika ställe hur man gör en riktig koppling med el om man inte vet.
Hos mig är det alltid lödning vulktejp o isoleringstejp som gäller.
#1334998
Lars82 skrev: lör 31 aug 2019, 16:24 Nu har jag beställt 3 st bosch pilot 225 med 55w lampor. Tips på vad jag kan fästa lamporna med så det blir så enkelt men ändå stabilt montage.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Volvos originalsats för montering, då får man även med en extra knapp till ljusen.
Det krävs en viss diameter på borren som man ska borra hål i främre balken med, men när det är monterat sitter det rejält.
"Plattorna" man sätter bakom främre skylten med nån skruv i plasten tycker jag inte blir bra, min erfarenhet är att detta blir ostabilt även med övre extraljusstag.
Hade detta monterat på min S60.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]