av BrittaBrunBjörn - lör 13 jul 2019, 17:03
- lör 13 jul 2019, 17:03
#1326546
Hej
Har en v70 bensin 05 som gått ca 33.000 mil där kopplingen nyligen gav upp, kopplingen byttes av en "bekant" och luftades med en automatisk luftare. ca 10-20 mil efter bytet började det bli lite svårt att få i 5ans växel, trodde att jag slarvade med kopplingen men det har blivit värre o värre med tiden, nu efter 100-200mil efter bytet så kastar den ur 5ans växel ibland men har blivit märkbart svårare att få i den växeln så jag kör på 4ans.
Om man kör som vanligt och växlar 1-4 och sen trampar ner kopplingen och skall lägga i 5ans växel så går det att få i den växeln till uppskattningsvis 85-90% och släpper jag kopplingen blir det "gnissel".
Vad tror ni felet kan vara, hobby-jag spekulerar?
Växellänkage ligger/hamnat i kläm?
Fel fett till splinesen som använts?
Synkring som är slut?
Tillägga att kopplingen är av märket LUK och köptes från tyskland. (tror inget fett var med)
Tycker det är märkligt att detta problem uppkom EFTER kopplingsbyte, innan det var det inge problem, ioförsig lamellerna var TOTALSLUT kanske det gjorde att man inte kände av problemet med 5an? Vad vet jag.
Edit, han som bytte kopplingen tyckte att trycket på kopplingen kändes sådär, han trodde att man behövde byta "den som sitter bakom pedalstället" huvudbromscylindern? Vet inte om det kan bero på det men känns inte så.
Tacksam för svar
Har en v70 bensin 05 som gått ca 33.000 mil där kopplingen nyligen gav upp, kopplingen byttes av en "bekant" och luftades med en automatisk luftare. ca 10-20 mil efter bytet började det bli lite svårt att få i 5ans växel, trodde att jag slarvade med kopplingen men det har blivit värre o värre med tiden, nu efter 100-200mil efter bytet så kastar den ur 5ans växel ibland men har blivit märkbart svårare att få i den växeln så jag kör på 4ans.
Om man kör som vanligt och växlar 1-4 och sen trampar ner kopplingen och skall lägga i 5ans växel så går det att få i den växeln till uppskattningsvis 85-90% och släpper jag kopplingen blir det "gnissel".
Vad tror ni felet kan vara, hobby-jag spekulerar?
Växellänkage ligger/hamnat i kläm?
Fel fett till splinesen som använts?
Synkring som är slut?
Tillägga att kopplingen är av märket LUK och köptes från tyskland. (tror inget fett var med)
Tycker det är märkligt att detta problem uppkom EFTER kopplingsbyte, innan det var det inge problem, ioförsig lamellerna var TOTALSLUT kanske det gjorde att man inte kände av problemet med 5an? Vad vet jag.
Edit, han som bytte kopplingen tyckte att trycket på kopplingen kändes sådär, han trodde att man behövde byta "den som sitter bakom pedalstället" huvudbromscylindern? Vet inte om det kan bero på det men känns inte så.
Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 BrittaBrunBjörn, redigerad totalt 0 gånger.