Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326546
Hej

Har en v70 bensin 05 som gått ca 33.000 mil där kopplingen nyligen gav upp, kopplingen byttes av en "bekant" och luftades med en automatisk luftare. ca 10-20 mil efter bytet började det bli lite svårt att få i 5ans växel, trodde att jag slarvade med kopplingen men det har blivit värre o värre med tiden, nu efter 100-200mil efter bytet så kastar den ur 5ans växel ibland men har blivit märkbart svårare att få i den växeln så jag kör på 4ans.

Om man kör som vanligt och växlar 1-4 och sen trampar ner kopplingen och skall lägga i 5ans växel så går det att få i den växeln till uppskattningsvis 85-90% och släpper jag kopplingen blir det "gnissel".

Vad tror ni felet kan vara, hobby-jag spekulerar?

Växellänkage ligger/hamnat i kläm?
Fel fett till splinesen som använts?
Synkring som är slut?

Tillägga att kopplingen är av märket LUK och köptes från tyskland. (tror inget fett var med)
Tycker det är märkligt att detta problem uppkom EFTER kopplingsbyte, innan det var det inge problem, ioförsig lamellerna var TOTALSLUT kanske det gjorde att man inte kände av problemet med 5an? Vad vet jag.


Edit, han som bytte kopplingen tyckte att trycket på kopplingen kändes sådär, han trodde att man behövde byta "den som sitter bakom pedalstället" huvudbromscylindern? Vet inte om det kan bero på det men känns inte så.

Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 BrittaBrunBjörn, redigerad totalt 0 gånger.
#1326606
Hej, troligen felaktig justerad vajer, den längst ifrån motorn. Alternativt så har gummibussningar ramlat ur vajerfästet på lådan, eller växelvajrarna är inte dragna på rätt ställe.

Karvande splines på lamell orsakar mest problem med ettan och backen vid stillastående bil .
Fel fett på splines orsakar huggande/slirande koppling (fett/olja på lamell).
Slitna synkringar orsakar oljud eller "karvande" växelspak när/innan växeln är på väg att gå i, innan kopplingen släpps upp, ock det går bättre om man dubbeltrampar/gasar (varvtalsanpassar motor till hastighet/växel).
Sliten kopplings-huvudcylinder/slavcylinder , kopplingen må pumpas, eventuellt sjunker eller stannar pedalen i botten, Låg pedal/dragpunkt, eller stanna i botten kan den också göra vid luft i systemet.

Så får man hoppas att det användes SAC-verktyg vid kopplingsbyte... t.ex Biltemas 19-1520 eller liknande.
Och att oljenivån i växellådan är kollad efteråt.
#1326647
Eftersom problemet är isolerat till 5ans växel, är det ganska sannolikt feljusterat läckage.

Kopplingsproblem skulle/borde visa sig främst vid start från stillastående framåt eller bakåt. Även om man misslyckats med självjusteringen i tryckplattan.

Går 5an i lätt stillastående?
Skillnad om motorn går?
Krånglar den lika med motor av är det helt klart i överföringen spak-låda.
#1326650
jiha1968 skrev: sön 14 jul 2019, 01:11
Så får man hoppas att det användes SAC-verktyg vid kopplingsbyte... t.ex Biltemas 19-1520 eller liknande.
Och att oljenivån i växellådan är kollad efteråt.
Av ren nyfikenhet. Varför måste detta användas? Jag har bytt kanske 10 st s60/v70 lådor och runt 5-10 koppling, lamell och tryckplattor. Jag har aldrig haft verktyg till det.
Har jag gjort fel? Visa har jag sålt snabbt och vissa har jag kört många tusen mil med.
#1326654
Man har ett verktyg för att pressa ihop solfjädern, så man kommer an mot svänghjulet. Verkyget gör alltså samma jobb som slavcylindern skulle göra.
Låter man tryckplattans fästskruvarna pressa ihop solfjädern (som förr) så KAN självjusteringen i själva solfjäderns "gångjärn" hamna fel, och kopplingen fungera dåligt.
Solfjädern skall alltså endast manövreras från "slavcylinderhållet".
#1326670
Hej och tack för alla svar :)

Han som bytte kopplingen är på semester och inte tillgänglig på ett tag, däremot har jag en annan bekant som skall "kika" och kolla vad han tror. Får dock se när han får tid ;(

Ingen som bor i närheten av Rimbo (Norrtälje) som vill kolla på den för att han/hon tycker det är jättekul och har för mycket fritid ;) ?

Det låter som att växellänkaget är det mest troliga, då kommer en annan fråga. När man byter kopplingen på dessa bilar skall ju man ha ner lådan o sen upp med den, efter detta ingrepp måste man alltid justera länkaget eller kan det ha blivit något fel av mecken här? Kan jag som "amatör" själv kika och se om nån bussning eller ev. vajern ligger i kläm? Tror att man kan se dom 2st främre ovanifrån men dom andra 2 måste man hissa upp bilen?

MVH
Senast redigerad av 1 BrittaBrunBjörn, redigerad totalt 0 gånger.
#1326716
Hej Alla växlar känns likadant avstängd som motorn på. Nu har jag gjort följande:

På växellådan sitter det 2st växelreglage, ena gör så att växlarna går upp och ner andra så går dom sidleds. Vi lossade på den som går upp och ner och "sköt" i 5an med hjälp av växelspaken samt växelväljaren. Problem kvarstår, känns som det är 5ans drev som är slut? Går det att smörja växelreglaget som sitter på lådan?

Att köra iväg på 3:an funkar på starten, men på 5:an rasslar det.

MVH
#1326723
Så ni använde spaken för sidorörelsen och drog andra väljaren för hand i motorrummet till dit fem borde vara?
Om ni gör tvärs om då?
För det är just sidorörelsen som oftast felar från spaken. Inte framåt/bakåt.

Men då brukar förvisso backen trilskas lite också .
Men testa det innan lådan döms ut.

Visst kan femmans drev vara paj.
Inte som direkt konsekvens av kopplingsbytet, utan indirekt av att ha körts med felaktig spakinställning och inte växeln i läge.
När det inte var riktigt riktigt, skulle man ha undersökt genast. Inte fortsatt köra.
Hoppar växeln ur, kan drevet skadas.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]